وزیر کشور انگلیس که حماس را تروریستی خواند، کیست؟/ دوستی با صهیونیست‍‌ها و سختگیری با پناهندگان

وزیر کشور انگلیس که حماس را تروریستی خواند، کیست؟/ دوستی با صهیونیست‍‌ها و سختگیری با پناهندگان
يکشنبه 30 آبان 1400 - 11:06

«پریتی پتل»، وزیر کشور انگلیس تصمیمات جنجالی زیادی می گیرد که نه تنها بر سیاست داخلی انگلیس بلکه دیگر کشورها نیز تاثیر دارد؛ آخرین نمونه نیز درج جنبش مقاومت اسلامی (حماس) در لیست گروه‌های تروریستی بود.

العالم - اروپا

«پریتی پتل» در لندن از پدر و مادری مهاجر متولد شد و درصدد این است خود را زنی قدرتمند یا آهنین نشان دهد لقبی که مارگارت تاچر نخستین نخست‌وزیر زن انگلیس از آن خود کرده بود.

وی برای دست یافتن این لقب و یافتن محبویت در میان راستگرایان و گروه‌های مخالف با مهاجران و پناهندگان از هیچ اقدامی فروگذار نمی کند.

به ویژه که وی از سرسخت ترین مدافعان خروج انگلیس از اتحادیه اروپا بود و همواره تلاش دارد با لابی اسرائیل که وی را سال 2017 به وزارت رساند، بهترین رابطه را داشته باشد.

استعفا به دلیل اسرائیل

وزیر کشور کنونی انگلیس، پیش از این معاون رئیس گروه "دوستی با اسرائیل" در حزب محافظه کاران بود و همین مساله موجب شد روابط دوستی با تل آویو و سیاستمداران این رژیم داشته باشد و این رابطه ادامه داشت تا اینکه وی وزیر همکاری بین المللی در دولت ترزا می در سال 2017 شد.

همان سال شبکه بی بی سی یک خبر اختصاصی از نشست های پتل با موسسات و شخصیت های صهیونیستی بدون اطلاع وزارت امور خارجه منتشر کرد، در اسناد منتشر شده همراه با پتل، لرد استیوارت بولاک رئیس افتخاری گروه "دوستی با اسرائیل" در حزب محافظه کاران نیز حضور داشت

پتل پس از انتشار خبر دیدارهای محرمانه وی با اسرائیلی های اروپایی توسط رسانه ها، مجبور به استعفا از وزارت شد.

پتل در سفرهای شخصی بدون اطلاع دولت انگلیس ده‌ها دیدار با مسئولان رژیم صهیونیستی داشته که برخی از این نشست ها با هماهنگی سفارت اسرائیل در لندن بوده در حالی که سفارت انگلیس در اسرائیل هیچ اطلاعی از آن نداشته است.

تا اینکه درخواست ها برای استعفای پتل جهت نقض قوانین و لوایح وزارتی مبنی بر ممنوعیت دیدار رسمی وزرا با افراد و شخصیت ها بدون اطلاع دولت، افزایش یافت.

علیرغم دفاع پتل از کار و سخن خود مبنی بر اینکه سفرها شخصی به هزینه خود بوده اما اطلاعات بعدی ثابت کرد وی پیش از آن با شخصیت های رسمی اسرائیل در لندن و نیویورک نیز دیدار داشته بدون اینکه از این سفرها به نخست وزیر چیزی بگوید؛ نام یکی از این افراد در لابی اسرائیل به چشم می خورد.

پتل 8 نوامبر 2017 پس از دیدار با نخست وزیر استعفای خود را داد و رسما از کارهای خود عذرخواهی کرد.

سخت گیری با پناهندگان

در دوره وزارت پریتی پتل، قوانین سخت گیرانه ای در برخورد با پناهندگان وضع شد و وی نیز دلیل دفاع از آن را تمایل به نابودی شبکه های قاچاق انسان و به خطر نیافتادن زندگی پناهندگان را مطرح می کرد.

اما ماه‌های گذشته حوادث زیادی رخ داد که مستلزم مداخله دادگاه عالی انگلیس برای عادلانه رفتار کردن با پناهندگان علیه تصمیمات وزارت کشور بود زمانی که وزیر کشور آنان را در اردوگاه‌های پیشین ارتش اسکان داد که شرایط مناسبی برای زندگی ندارند.

این وزیر در صدد مانع تراشی برای کسانی است که غیر قانونی وارد انگلیس شده اند زیرا هر پناهنده ای که از طریق کانال دریایی از اروپا آمده باشد درخواست پناهندگی اش رد خواهد شد اما تاکنون همه این طرح ها به دلیل نیاز به موافقت پارلمان اجرایی نشده است

مبارزه با سیاه‌پوستان

پریتی پتل زمانی که اعتراض های جنبش "زندگی سیاهان مهم است" در شهرهای انگلیس به راه افتاد از معترضان خواست به بهانه شیوع ویروس کرونا در این تظاهرات شرکت نکنند و اقدام تظاهرکنندگان در تخریب برخی مجسمه ها دوره بردگی را اقدامی خجالت‌آور دانست و در عین حال با حرکت زانوزدن که در این جنبش مشهور شده بود، مخالفت کرد.

وی هم چنین در برابر بازکنان تیم ملی انگلیس نیز ایستاد و با زانو زدن آنان پیش از هر بازی مخالفت کرد و گفت این یعنی سیاسی کردن فوتبال؛ اما بازیکنان همچنان به آن ادامه دادند و وی با موجی از انتقاد و اتهام به شعله ور کردن نژاد پرستی علیه بازیکنان سیاه در انگلیس روبرو شد.

بدرفتاری با کارمندان

تحقیقات دفتر نخست وزیری حاکی است پریتی پتل، عملا قوانین را در مراکزی که اشتغال داشته نقض کرده و در برخورد با کارمندان نیز استانداردهای دولتی را محترمانه رعایت نکرده است و شکایت کارمندان همکار با وی نیز بیانگر اقدام وی در ایجاد فضایی خوفناک است علیرغم آن بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس با حمایت از وی ، استعفایش را نپذیرفت و فقط به عذرخواهی وی بسنده کرد.

الجزیره

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها