واکنش تند آلبانی به طرح ضدمهاجرتی انگلیس

واکنش تند آلبانی به طرح ضدمهاجرتی انگلیس
شنبه 29 آبان 1400 - 15:45

سفیر آلبانی در لندن طرح انتقال پناهجویان به انگلیس به کشورش را که از سوی برخی مقامات لندن مطرح شده، تکذیب کرد.

العالم ـ اروپا

«کی‌ریاکو کی‌رکو» سفیر آلبانی در لندن، در گفت‌وگو با شبکه رادیویی «ال‌بی‌سی» انگلیس خاطر نشان کرد که "هیچ مذاکره ای" بین دو کشور در این زمینه انجام نشده است. وی افزود: «می‌توانم بگویم که این یک خبر کاملا جعلی است، زیرا همانطور که نخست‌وزیر اعلام و وزیر امور خارجه نیز توییت کرد، هیچ مذاکره‌ای بین آلبانی و انگلیس در مورد مراکز مهاجرتی وجود ندارد».

با افزایش روند ورود مهاجران غیرقانونی به انگلیس از مسیر پر خطر گذرگاه کانال مانش، رسانه‌های انگلیس گزارش دادند که دولت این کشور درصدد انتقال این افراد به کشور آلبانی است.

دولت لندن در اقدامی که ابعاد قانونی آن چندان روشن نیست امیدوار است تا از طریق توافق با تیرانا، مهاجران غیرقانونی را که با استفاده از قایق‌های بادی خود را به خاک انگلیس می‌رسانند ظرف هفت روز به آلبانی منتقل کند و به این ترتیب به بحران مهاجران پایان دهد. از نظر دولت انگلیس چشم انداز انتظار طولانی در آلبانی در حالی که درخواست‌های پناهندگی در انگلیس بررسی می‌شود می‌تواند به عنوان یک عامل بازدارنده دربرابر مهاجرت غیرقانونی به انگلیس عمل کند.

اما سفیر آلبانی گفت که مذاکرات بین کشورش و انگلیس در این زمینه «صفر است» او در پاسخ به سووال که آیا هرگز "مجموعه ای از شرایط" وجود خواهد داشت که نظر او را تغییر دهد بیان داشت: موضع نخست وزیر من دیروز هنگامی که گفت آلبانی هرگز مرکز رسیدگی به مهاجران غیرقانونی نخواهد بود، کاملا واضح بود.

مقامات انگلیس می‌گویند که مذاکرات پشت پرده‌ای برای انتقال مهاجران غیرقانونی به کشورهای خارجی در جریان است. دومینیک راب، وزیر دادگستری و معاون نخست وزیر انگلیس گفت که ایده پشت این طرح ها کاهش "عامل کشش" انگلیس برای کاهش "جریان" مهاجرانی است که از فرانسه از طریق کانال مانش عبور می کنند. او با این حال بیان داشت که «از صحبت در مورد نام کشورها خودداری می‌کند».

این تحول در حالی رخ می‌دهد که به نظر می‌رسد انگلیس از توافق با فرانسه برای مهار مهاجرت غیر قانونی به این کشور نا امید شده است.

انگلیس تیر ماه گذشته توافق کرد تا برای مهار مهاجرت غیر قانونی از گذرگاه خطرناک کانال مانش ۵۴ میلیون پوند به فرانسه کمک کند. بر اساس توافق صورت گرفته که یک نسخه آن در تارنمای دولت انگلیس منتشر شد، فرانسوی‌ها موافقت کردند تا تعداد مأموران خود را در امتداد ساحل دریا ۲ برابر کنند و با خرید تجهیزات مناسب، منطقه تحت نظر خود را افزایش داده تا از تردد مهاجران به انگلیس جلوگیری کنند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها