گزارش نیویورک تایمز از هشدار آمریکا به صهیونیست ها درباره نتیجه معکوس خرابکاری هسته‌ای علیه ایران

گزارش نیویورک تایمز از هشدار آمریکا به صهیونیست ها درباره نتیجه معکوس خرابکاری هسته‌ای علیه ایران
دوشنبه 1 آذر 1400 - 12:27

نشریه آمریکایی نیویورک‌تایمز گزارش داده، مقام‌های آمریکایی به رژیم صهیونیستی هشدار داده‌اند که حملات به تأسیسات هسته‌ای ایران «غیرسازنده» بوده و سبب تسریع برنامه هسته‌ای ایران شده است.

العالم - امریکا - فلسطین اشغالی
به گزارش این روزنامه آمریکایی، مقام‌های این کشور به رژیم صهیونیستی هشدار داده‌اند که حملات به تأسیسات هسته‌ای ایران «غیرسازنده» و سبب تسریع برنامه هسته‌ای ایران شده است.
روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز» در گزارشی نوشت در ۲۰ ماه گذشته عوامل اطلاعاتی رژیم صهیونیستی، دانشمند ارشد هسته‌ای ایران را ترور کرده و انفجارهای بزرگی را در چهار تأسیسات هسته‌ای و موشکی ایران به راه انداختند به این امید که سانتریفیوژهای تولیدکننده سوخت هسته‌ای را فلج کنند و روزی را به تاخیر بیاندازند که ایران ممکن است قادر به ساختن بمب باشد، اما مقامات اطلاعاتی آمریکا و بازرسان بین‌المللی می‌گویند که ایرانی‌ها بسرعت دوباره آن‌ها را احیا کرده‌اند – اغلب با نصب ماشین‌های جدیدتر که می‌توانند اورانیوم را با سرعتی بسیار بیشتر غنی‌سازی کنند.

به نوشته این روزنامه آمریکایی، زمانی که کارخانه‌ای که قطعات کلیدی سانتریفیوژ را می‌ساخت، در اواخر بهار دچار آنچه انفجاری فلج کننده به نظر می‌رسید، شد که بسیاری از موجودی قطعات و دوربین‌ها و حسگرهای نصب شده توسط بازرسان بین‌المللی را از بین برد، تولید تا اواخر تابستان از سر گرفته شد. یکی از مقامات بلندپایه آمریکایی آن را طرح «بازسازی بهتر» تهران خواند.

نیویورک تایمز به نقل از چند مقام آگاه با بحث‌های پشت صحنه گزارش داد مقامات آمریکایی به همتایان اسرائیلی خود هشدار داده‌‌ند که حملات مکرر به تأسیسات هسته‌ای ایران ممکن است از نظر تاکتیکی رضایت‌بخش باشد، اما این حملات در نهایت نتیجه خلاف انتظار دارند. اما به ادعای این گزارش، مقامات اسرائیلی گفته‌اند که قصد کاستن از این اقدامات را ندارند، و هشدارهایی مبنی بر اینکه چنین اقداماتی ممکن است تنها بازسازی سریع برنامه ایران را تشویق کنند، نادیده گرفته‌اند.

به ادعای نیویورک تایمز، این یکی از بسیاری از زمینه‌هایی است که در آن ایالات متحده و اسرائیل در خصوص مزایای استفاده از دیپلماسی به جای زور در قبال ایران اختلاف نظر دارند.

در بخش دیگری از این گزارش بعد از اعتراف به ناکارآمدی چنین اقدامات خرابکارانه‌ای در کند کردن برنامه هسته‌ای ایران، به ناتوانی فشار تحریمی هم اذعان شده است.

نیویویک تایمز نوشته، به طور علنی، ایالات متحده اشاره کرده که اگر ایران در وین "سنگ‌اندازی" کند، ممکن است مجبور شود تحریم‌های جدیدی را در نظر بگیرد.

«رابرت مالی» نماینده آمریکا در امور ایران، اخیراً با انداختن توپ در زمین ایران مدعی شد در حالی که انتخاب با ایران است که کدام مسیر را برود، ایالات متحده و سایر متحدانش باید برای هر انتخابی که تهران انجام می‌دهد آماده باشند.

وی خاطرنشان کرد که بایدن و بلینکن هر دو گفته‌اند که اگر دیپلماسی شکست بخورد، «ما ابزارهای دیگری داریم - و از ابزارهای دیگر برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح اتمی استفاده خواهیم کرد».

به گزارش این رسانه آمریکایی، در داخل کاخ سفید، در روزهای اخیر تقلاهایی وجود داشته برای بررسی اینکه آیا نوعی توافق موقت ممکن است برای محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران قابل دستیابی باشد و در مقابل، ایالات متحده ممکن است تعداد محدودی از تحریم‌ها را کاهش دهد که مشکل را حل نمی‌کند اما ممکن است برای مذاکره زمان بخرد و در عین حال تهدیدات اسرائیل برای بمباران تأسیسات ایران را هم متوقف می‌کند.

طبق این گزارش، خرید زمان، شاید به میزان زیادی ضروری باشد. اما بسیاری از مشاوران بایدن در این خصوص تردید دارند که اعمال تحریم‌های جدید علیه مقامات ایران، ارتش یا تجارت نفتی‌اش - در کنار ۱۵۰۰ تحریمی که ترامپ تحمیل کرد - موفقیت‌آمیزتر از تلاش‌های گذشته به منظور تحت فشار قرار دادن ایران برای تغییر مسیر باشد.

به نوشته نیویورک تایمز، گام‌های تهاجمی‌تر که سال‌ها پیش موفقیت‌آمیز بودند، ممکن است نتیجه‌ای را که در ذهن دارند به همراه نداشته باشند. در داخل آژانس امنیت ملی و فرماندهی سایبری ایالات متحده، اتفاق نظر وجود دارد که اکنون انجام آن نوع حمله سایبری که ایالات متحده و اسرائیل بیش از یک دهه پیش انجام دادند، زمانی که به ادعای این روزنامه آمریکایی، یک عملیات مخفی با نام رمز «بازی‌های المپیک» سانتریفیوژها در سایت غنی‌سازی هسته‌ای نطنز را برای بیش از یک سال فلج کرد، بسیار سخت‌تر است.

بر اساس این گزارش، مقام‌های فعلی و سابق آمریکایی و صهیونیست خاطرنشان می‌کنند که ایرانی‌ها از آن زمان به بعد سیستم دفاعی خود را بهبود بخشیده و نیروهای سایبری خود را ساخته‌اند، که دولت آمریکا هفته گذشته هشدار داد به طور فزاینده‌ای در داخل ایالات متحده فعال هستند.

قرار است هشتم آذر ماه در وین مذاکرات ایران و گروه ۴+۱ برگزار شود. جمهوری اسلامی ایران تا یک سال بعد از خروج آمریکا از برجام به تمامی تعهداتش ذیل این توافق عمل کرد تا به کشورهای اروپایی که وعده می‌دادند آثار خروج واشنگتن از توافق را جبران می‌کنند فرصت دهد برای تحقق این وعده تلاش کنند. بعد از گذشت یک سال از خروج آمریکا از برجام، تهران اعلام کرد با توجه به اینکه کشورهای اروپایی به وعده‌هایشان عمل نکرده‌اند در چند گام تعهداتش ذیل برجام را کاهش خواهد داد. کاهش تعهدات ایران ذیل مفاد توافق هسته‌ای برجام صورت می‌گرفت.

جمهوری اسلامی ایران، بعد از برداشتن پنج گام برای کاهش تعهدات، سرانجام ۱۵ دی‌ماه ۱۳۹۸ اعلام کرد دیگر با هیچ محدودیتی در حوزه عملیاتی (شامل ظرفیت غنی سازی، درصد غنی سازی، میزان مواد غنی شده، و تحقیق و توسعه) مواجه نیست. کشورهای غربی به رهبری آمریکا و رژیم صهیونیستی در سال‌های گذشته ایران را به پیگیری اهداف نظامی در برنامه هسته ای این کشور متهم کرده‌اند. ایران قویاً این ادعاها را رد و تاکید کرده به عنوان یکی از امضاکنندگان پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی (ان‌پی‌تی) و عضوی از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، حق دستیابی به فناوری هسته‌ای را برای مقاصد صلح آمیز دارد.

پربیننده ترین خبرها