پیشگامی کشورهای آسیایی در واکسیناسیون کرونا با پشت سرگذاشتن امریکا و انگلیس

پیشگامی کشورهای آسیایی در واکسیناسیون کرونا با پشت سرگذاشتن امریکا و انگلیس
دوشنبه 1 آذر 1400 - 14:14

شاید ابتدا کمتر کارشناسی تصور می‌کرد کشورهای آسیایی بتوانند در مبحث واکسیناسیون کرونا پیشگام باشند و آمریکا و انگلستان را پشت سر بگذارند.

العالم - اسیا - اروپا - امریکا

خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی نوشت : وقتی کامبوج عملیات واکسیناسیون کرونا را آغاز کرد، صف‌های متقاضیان چندین خیابان را در بر می‌گرفت و مردمی که برای فرار از آفتاب سوزان به سایه‌ها پناه می‌بردند، کفش‌هایشان را به جای خودشان در صف‌ها قرار می‌دادند. اما با گذشت 3 ماه از آغاز این کمپین، تنها 11 درصد از مردم کامبوج دست‌کم دوز نخست واکسن کرونا را دریافت کرده بودند. در کشور ثروتمندترِ ژاپن، رسیدن به این رقم حتی به دو هفته زمان بیشتری نیاز داشت.
حالا هر دو کشور به اندازه‌ای در امر واکسیناسیون توفیق داشته‌اند که می‌توان آنها را بخشی از کشورهای پیشتاز در جهان در مبحث واکسیناسیون کرونا نامید. تعدادی از کشورهای حوزه اقیانوس آرام حالا با عبور از آمریکا و بسیاری از کشورهای اروپایی، الگویی مناسب را در این حوزه عرضه می‌کنند.

در میان این کشورهای آسیایی می‌توان هم کشورِ مرفه و ثروتمند یافت و هم کشورِ فقیر. بسیاری از آنها از تجربه مطلوبی در مبارزه با ویروس «سارز» برخوردارند و برای مقابله با معضل کمبود واکسن، به سفارش همزمانِ واکسن از چندین تولیدکننده روی آورده اند.
جالب اینجاست که واکسیناسیون در بسیاری از آنها اندکی دیر آغاز شد اما آمار آزاردهنده مرگ و میر در آمریکا، انگلستان و سایر کشورها، حتی بدبین‌ترین ساکنان کشورهای آسیایی را به دریافت واکسن کرونا ترغیب کرد.
برای مثال، عملیات واکسیناسیون کرونا در کامبوج 10 فوریه (22 بهمن 1399) آغاز شد. در آن زمان، حدود 2 ماه از آغاز واکسیناسیون در آمریکا و انگلستان می‌گذشت. حالا و با وجود تمامی مشکلات، 78 درصد از جمعیت 16 میلیونی کامبوج هر دو دوز واکسن کرونا را دریافت کرده اند. این رقم برای آمریکا تنها 58 درصد است. کامبوج حالا به دنبال تزریق دوز سوم و همچنین واکسیناسیون کودکان 3 و 4 ساله است.
همین داستان در کشور مالزی نیز تکرار شده است. این کشور توانسته است حدود 76 درصد از جمعیت خود را به طور کامل بر ضد ویروس کرونا واکسینه کند.
هم‌اکنون بسیاری از کشورهای حوزه اقیانوس آرام نظیر استرالیا، ژاپن، چین و بوتان یا بیش از 70 درصد از جمعیت خود را بر ضد کرونا واکسینه کرده اند و یا در آستانه عبور از این رقم مهم هستند. در سنگاپور 92 درصد از مردم هر دو دوز واکسن کرونا را دریافت کرده اند. این رقم برای ژاپن حدود 76 درصد است.
البته در قاره کهن، کشورهایی هم هستند که هنوز با چالش‌های واکسیناسیون دست و پنجه نرم می‌کنند. برای مثال، هند با جمعیتی حدود 1.4 میلیارد نفر تنها حدود 29 درصد از شهروندانش را به طور کامل بر ضد کرونا واکسینه کرده است.

پربیننده ترین خبرها