درگذشت دیکتاتور پیشین کره جنوبی در ۹۰ سالگی

درگذشت دیکتاتور پیشین کره جنوبی در ۹۰ سالگی
سه شنبه 2 آذر 1400 - 08:14

چون دو هوان، رئیس‌جمهور پیشین کره جنوبی که سیاست مشت آهنین او اعتراضات گسترده‌ای به همراه داشت در ۹۰ سالگی درگذشت.

العالم - آسیا

بنابر گزارش آسوشیتدپرس، چون دو هوان، دیکتاتور پیشین کره جنوبی که در سال 1979 از طریق یک کودتا قدرت را در دست گرفت و اعتراضات هواداران دموکراسی را سرکوب کرد، در 90 سالگی درگذشت.
چون دو هوان از مدت‌ها پیش دچار نوعی سرطان خون شده بود و در خانه خود تحت درمان بود. او در نهایت امروز در ۹۰ سالگی در سئول درگذشت.
چون دو هوان که پیشتر فرمانده ارتش کره جنوبی نیز بود در سال ۱۹۸۰ به قتل‌عام تظاهرات کنندگان و طرفداران دموکراسی محکوم و بعد‌ها به اعدام محکوم شد. اما این حکم مدتی بعد به چند سال زندان تقلیل یافت.
چون دو هوان در اواسط دهه ۱۹۹۰ از کودتا برای نجات کشور از بحران سیاسی دفاع کرد و اعزام نیرو به گوانجو و قتل عام مردم را بر عهده نگرفت. چون دو هان در آن زمان در دادگاه اعلام کرده بود: اگر بار دیگر همان شرایط تکرار شود همان اقدام را انجام خواهم داد.
وی هشت سال از ۱۹۸۰ تا ۱۹۸۸ رئیس جمهور کره جنوبی بود و همگان این دوره را با خشونت و سرکوب‌های سیاسی گسترده به یاد دارند. او همچنین در سال ۱۹۹۵ به اتهام شورش و خیانت در امانت در دادگاه متهم شد و پس از امتناع از حضور در دادگاه گریخت و دو سال را در یک معبد بوداییان گذراند. اما در نهایت در شهر زادگاهش دستگیر شد. البته نخستین انتخابات آزاد و مستقیم در تاریخ کره جنوبی در زمان زمامداری او و پس از تحمیل فشارهای فزاینده افکار عمومی برگزار شد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها