احتمال حضور مستشاران و تسلیحات آمریکا در اوکراین

احتمال حضور مستشاران و تسلیحات آمریکا در اوکراین
سه شنبه 2 آذر 1400 - 14:36

رسانه دموکرات آمریکایی به نقل از «منابع متعدد» خبر داد، دولت جو بایدن در حال بررسی موضوع ارسال «تسلیحات مرگبار» به اوکراین به منظور مقابله با روسیه است.

العالم - آمریکا

در شرایطی که ادعاهای مقام‌های غربی‌ و کی‌یف درباره تدارک روسیه برای حمله به اوکراین ادامه دارد، شبکه «سی‌ان‌ان» از احتمال اعزام مستشاران آمریکایی به این کشور خبر داد.

سی‌ان‌ان روز سه شنبه (امروز) به نقل از «منابع متعدد مطلع» خبر داد، گفت‌و‌گوها در داخل دولت جو بایدن درباره وضعیت جاری اوکراین و روسیه در جریان است.

طبق این رسانه نزدیک به دموکرات‌ها، «دولت بایدن در حال بررسی اعزام مستشاران نظامی و ارسال تجهیزات جدید از جمله تسلیحات به اوکراین است».

این رسانه در توضیح چرایی این اقدام احتمالی واشنگتن، ادعای غربی‌ها و همچنین اوکراین علیه روسیه را تکرار کرد و نوشت: «روسیه نیروها را در نزدیکی مرزها جمع می‌کند و مقامات آمریکایی متحدانش را برای احتمال حمله روسیه آماده می‌کنند».

روز گذشته، روسیه ادعای غربی‌ها مبنی بر آماده‌شدن روسیه برای حمله احتمالی به اوکراین را رد کرد.

شبکه آمریکایی خبر داد، گفت‌و‌گوها در دولت بایدن در مورد ارائه «بسته کمک مرگبار» پیشنهادی به اوکراین در حالی انجام می‌شود که کی‌یف به طور علنی هشدار داده است که حمله روسیه ممکن است در ماه ژانویه ۲۰۲۲ اتفاق بیفتد.

به گفته منابع آگاه استنادی سی‌ان‌ان، این بسته کمک‌های آمریکا به اوکراین می‌تواند شامل موشک‌های ضد تانک، ضد زره جدید «جاولین» (Javelin) و همچنین خمپاره باشد. سیستم‌های دفاع هوایی مانند موشک‌های «استینگر» نیز در دست بررسی هستند.

بنا بر این گزارش، وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) برای ارسال برخی تجهیزات به اوکراین مانند بالگردهای «ام‌آی-۱۷» که قبلا به افغانستان ارسال می‌شدند فشار می‌آورد.

در ادامه گزارش سی‌ان‌ان، از اختلاف نظر در درون دولت جو بایدن در خصوص ارسال یا عدم ارسال تجهیزات نظامی تازه به اوکراین و نگرانی از واکنش روسیه خبر داده شده است.

بنا بر گفته منابع مطلع آمریکایی، برخی در دولت بایدن نگران هستند که روسیه ارسال استینگر و بالگرد به اوکراین را به عنوان «یک تشدید تنش بزرگ» تلقی کند و در حالی که آنها آماده اعزام برخی مستشاران نظامی به منطقه هستند، اما مشخص نیست که آیا مستشاران به خود اوکراین می روند یا خیر».

منابع مطلع سی‌ان‌ان همجنین خبر دادند که مقام‌های ایالات متحده در حال مذاکره با متحدان اروپایی در مورد تنظیم یک بسته تحریمی جدید هستند که در صورت حمله روسیه به اوکراین اجرایی می‌شود.

«جنیفر ساکی» سخنگوی کاخ سفید روز دوشنبه (دیروز) در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره موضع آمریکا در قبال ادعای تدارک روسیه برای حمله به اوکراین گفت که دولت بایدن در این باره نگرانی دارد.

وی افزود: «ما (دولت آمریکا) در هفته‌های اخیر تعاملاتی گسترده با متحدان و شرکای اروپایی‌مان از جمله با اوکراین داشتیم».

به گفته سخنگوی کاخ سفید، آمریکا با مقام‌های روسیه هم درباره اوکراین و به طور کلی روابط واشنگتن-مسکو گفت‌و‌گوهایی داشته است.

اظهارات این مقام واشنگتن در حالی مطرح شده که روز گذشته «مارک میلی» رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا با «والری زالوژنی» رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح اوکراین تماس تلفنی برقرار کرد و دو طرف درباره تحولات جاری حرف زدند.

جنجال‌های اخیر غربی‌ها و همچنین خود اوکراین درباره تدارک روسیه برای حمله به اوکراین واکنش تند مقام‌های روسیه شامل «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین را در پی داشته است.

سخنگوی کرملین گفت گزارش‌هایی که رسانه‌های غربی درباره تجمع نیروها و تجهیزات روسیه در مرز منتشر می‌کنند، چرند است.

پسکوف افزود: «شاهد هستیم کمپین هدفمند اطلاعات ایجاد شده است و برخی روزنامه‌های آمریکایی فعالانه در این قضیه دخیل هستند. چنین اقدامی تنش‌ها را تشدید می‌کند و تلاشی برای معرفی روسیه به‌عنوان طرفی است که روند مصالحه را تهدید می‌کند».

پربیننده ترین خبرها