رابرت مالی: باید دید ایران در مذاکرات وین چه می‌گوید

رابرت مالی: باید دید ایران در مذاکرات وین چه می‌گوید
چهارشنبه 3 آذر 1400 - 19:45

نماینده آمریکا در امور ایران در اظهاراتی مدعی شد نشانه‌هایی که ایران بروز داده دلگرم‌کننده نیست، اما باید دید در مذاکرات پیش‌رو در وین چه خواهند گفت.

العالم - آمریکا - ایران

«رابرت مالی» نماینده آمریکا در امور ایران در اظهاراتی گفت باید دید ایران در مذاکرات هسته‌ای چه می‌گوید و مدعی شد نشانه‌هایی که آن‌ها بروز داده‌اند دلگرم‌کننده نیست.

به گزارش رادیو ملی آمریکا (ان‌پی‌آر)، مالی در ادامه در حالی که آمریکا طرفی بوده که به صورت یکجانبه برجام را ترک کرده و در این مدت نیز تحریم‌های جدیدی علیه ایران اعمال کرده، مدعی شد «اگر ایران تصمیم بگیرد به توافق برنگردد، باید تلاش‌های دیگر را بررسی کنیم، دیپلماتیک و غیره تا به جاه‌طلبی‌های هسته‌ای ایران رسیدگی کنیم».

فرستاده ویژه ایالات متحده در امور ایران در ادامه اتهام‌زنی‌های غرب علیه برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز ایران، افزود: اگر ایران با نزدیکی به بمب اتمی باعث نگرانی شود، کنار نخواهیم نشست.

روزنامه صهیونیستی «جروزالم پست» هم گزارش داد مالی در گزیده‌ای از مصاحبه با ان‌پی‌آر که روز چهارشنبه در آستانه از سرگیری مذاکرات هفته آینده در وین، منتشر شد، گفت اگر ایران «بیش از حد» به سلاح اتمی نزدیک شود، ایالات متحده بیکار نخواهد ماند.

کشورهای غربی به رهبری آمریکا و رژیم صهیونیستی در سال‌های گذشته ایران را به پیگیری اهداف نظامی در برنامه هسته‌ای این کشور متهم کرده‌اند. ایران قویاً این ادعاها را رد کرده است. ایران تأکید می‌کند به عنوان یکی از امضاکنندگان پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی (ان‌پی‌تی) و عضوی از آژانس بین المللی انرژی اتمی، حق دستیابی به فناوری هسته‌ای را برای مقاصد صلح‌آمیز دارد.

علاوه بر این، بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون بارها از تاسیسات هسته‌ای ایران بازدید کرده‌اند اما هرگز مدرکی که نشان دهد برنامه صلح آمیز انرژی هسته‌ای این کشور به سمت مقاصد نظامی انحراف داشته باشد، پیدا نکرده‌اند.

ایران علاوه بر این در سال ۲۰۱۵ به توافقی با کشورهای موسوم به گروه ۱+۵ برای حل و فصل تنش‌ها بر سر برنامه هسته‌ای خود دست پیدا کرد. علی‌رغم اذعان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به پایبندی ایران به تمامی تعهداتش، دولت آمریکا در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ به صورت یکجانبه از این توافق خارج شد.

دولت «جو بایدن» مدعی است قصد دارد از طریق مذاکرات وین زمینه‌های لازم برای بازگشت کشورش به توافق هسته‌ای برجام را فراهم کند. گفتنی است مذاکرات ایران و گروه ۱+۴ قرار است هشتم آذر ماه در وین برگزار شود.

در دوران ریاست‌جمهوری حسن روحانی، رئیس‌جمهور سابق ایران نیز مذاکراتی در وین برگزار شد که به دلیل اصرار آمریکا بر عدم رفع تمامی تحریم‌ها علیه ایران بدون حصول نتیجه‌ای مشخص پایان یافت.

از جمله دیگر موانع اصلی در آن مذاکرات این بود که دولت آمریکا از ارائه هر گونه ضمانت در خصوص عدم خروج مجدد از برجام خودداری کرده بود.

جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده تنها در صورتی که واشنگتن، به صورت قابل راستی‌آزمایی به تمامی تعهداتش عمل کند، اقداماتی را که در واکنش به نقض عهد طرف‌های غربی در جهت کاهش تعهدات برجامی‌اش در پیش گرفته به عقب برخواهد گرداند. تهران گفته البته اصرار یا عجله‌ای برای بازگشت آمریکا به برجام ندارد.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها