سودانی‌ها خواستار تشکیل دولت غیرنظامی در این کشور شدند

سودانی‌ها خواستار تشکیل دولت غیرنظامی در این کشور شدند
پنج‌شنبه 4 آذر 1400 - 18:15

مردم سودان با برگزاری تظاهرات خواستار برقراری حکومت غیر نظامی و دمکراتیک در این کشور شدند.

العالم - آفریقا

مردم سودان امروز (پنجشنبه) با برگزاری تظاهراتی در پایتخت و دیگر شهرهای این کشور خواستار برقراری حکومت غیر نظامی و دموکراتیک شدند.

این تظاهرات چند روز پس از توافق سیاسی بین «عبدالفتاح البرهان» رئیس شورای انتقالی سودان، و «عبدالله حمدوک» نخست وزیر برکنار شده این کشور از سوی برهان به منظور بازگرداندن «حمدوک» به عنوان رئیس دولت موقت و اصلاح قانون اساسی و آزادی بازداشت شدگان، برگزار شد.

ائتلاف سیاسی «الحریة والتغییر» (آزادی و تغییر) سودان امروز در بیانیه‌ای، شورای نظامی را متهم کرد که از ۲۵ اکتبر گذشته تاکنون برای قطع رابطه سودانی‌ها با جهان از طریق قطع اینترنت تلاش کرده است تا برای چیرگی و تسلط فقط شعارهای خود را ترویج کند.

این حزب همچنین شورای نظامی سودان را به دستگیری بازیگران سیاسی و رهبران احزاب سیاسی با هدف خاموش کردن صداهای مخالفان متهم کرد.

ارتش و نخست وزیر سودان روز یکشنبه هفته جاری بر سر تشکیل دولت تکنوکرات‌ها به ریاست «عبدالله حمدوک» و آزادی زندانیان سیاسی به توافق رسیدند.

رسانه‌های خبری دوشنبه سوم آبان ماه سال جاری از وقوع کودتای نظامی در سودان خبر دادند به طوری که گروهی از نظامیان به اقامتگاه عبدالله حمدوک نخست وزیر سودان حمله و او را در بازداشت خانگی قرار دادند.

همچنین گزارش‌هایی نیز در آن زمان از بازداشت چهار نفر از وزیران دولت و مشاور مطبوعاتی نخست وزیر سودان منتشر شد و منابع آگاه، نظامیان ناشناس را به کودتا علیه دولت انتقالی متهم کردند.

به دنبال این اقدام نهادهای مردمی و حقوق بشری از مردم سودان خواستند که با برپایی تظاهرات به آن اعتراض کنند.

عمر البشیر از سال ۱۹۸۹ (۱۳۷۸) بر سودان حاکمیت داشت که پس از برپایی تظاهرات در خارطوم و تعدادی از ایالت‌های این کشور در اعتراض به گرانی و اوضاع بد معیشتی این کشور در ۱۱ آوریل ۲۰۱۹ از قدرت برکنار شد و یک دولت انتقالی قدرت را در این کشور در دست گرفت که ریاست دولت موقت آن بر عهده «عبدالله حمدوک» است.

دولت انتقالی سودان اوت ۲۰۱۹ میلادی آغاز به کار کرد و قرار بود مدت زمان انتقال قدرت از نظامیان به غیر نظامیان ۳۹ ماهه باشد و در این مدت نیز قدرت میان ارتش و ائتلاف «الحریة و التغییر» تقسیم شود.

پربیننده ترین خبرها