حمیدتی: ارتش دنبال حاکمیت سیاسی نیست/طرف سومی از تظاهرات سودان بهره می‌برد

حمیدتی: ارتش دنبال حاکمیت سیاسی نیست/طرف سومی از تظاهرات سودان بهره می‌برد
يکشنبه 7 آذر 1400 - 11:53

رئیس شورای حاکمیتی سودان با اشاره به اینکه طرف سومی از تظاهرات سودان استفاده می‌کند، تاکید کرد: هدف تشکل نظامی برگزاری انتخاباتی آزاد و شفاف است.

العالم - آفریقا

محمد حمدان حمیدتی، رئیس شورای حاکمیتی سودان در گفتگو با شبکه ماهواره‌ای العربیه اظهار کرد: تشکل نظامی قصدی برای به دست گرفتن حاکمیت سیاسی در کشور را ندارد، هدف ما برگزاری انتخاباتی آزاد و شفاف در سودان است.

رئیس شورای حاکمیتی سودان با اشاره به اینکه غرض از مسدود کردن پل‌ها در طول اعتراضات تنها مساله امنیتی بوده، گفت: می‌دانیم طرحی برای تخریب تشکل نظامی در سودان وجود دارد.

او با اشاره به اینکه طرف سومی از تظاهرات سودان استفاده می‌کند، تاکید کرد: نظامیان برای حسابرسی آماده هستند و ما هر زمان می‌توانیم استعفا دهیم.

این مسؤول سودانی درباره خشونت‌های تظاهرات اخیر این کشور نیز گفت: باید طرف‌های مسؤول حسابرسی به کسانی که در خشونت‌های اعتراضات دست داشتند، مشخص شوند.

حمیدتی تاکید کرد: دستورالعمل‌های دستگاه‌های امنیتی برای حفاظت از تظاهرکنندگان بودند، ما دو گزینه داشتیم: فروپاشی کشور و یا اجرای اقدامات درست.

او با اشاره به اینکه هدف از برکناری فرماندهان نظامی، امنیتی و پلیس در سودان تعیین مسؤولیت‌ها است، گفت: ما اعضای شورای حاکمیتی را از تشکل غیرنظامی انتخاب نکردیم و اقلیم‌هایشان آنها را معرفی کردند، حمدوک نیز باید برای تشکیل کابینه آتی به اقلیم‌ها و قبایل مراجعه کند.

چند روز قبل حمدوک به موجب توافقی سیاسی با عبدالفتاح البرهان، فرمانده ارتش سودان، به سمت نخست وزیری دولت انتقالی بازگشت.

طبق این توافق، قرار شد بازداشتی‌های سیاسی آزاد شوند و درباره فوتی‌های تظاهرات چند هفته گذشته تحقیق شود.

حمیدتی ضمن استقبال از این توافقنامه تاکید کرد: این توافقنامه تضمین می‌کند که مشور در مسیر درست دموکراسی باقی می‌ماند و همچنین از خواست مردم نیز حفاظت می‌کند.

او در ادامه اقدامات فوق‌العاده نیروهای مسلح این کشور در اکتبر ۲۰۲۱ را اقداماتی اصلاحی خوانده و برای تضمین بقای سودان در مسیر درست دموکراسی ضروری دانست.

ایسنا

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها