انتشار فهرست گرانترین شهرهای جهان در سال 2021/ تهران کجاست؟

انتشار فهرست گرانترین شهرهای جهان در سال 2021/ تهران کجاست؟
سه شنبه 9 آذر 1400 - 09:04

واحد اطلاعات نشریه اکونومیست فهرست گرانترین شهرهای جهان را در سال 2021 منتشر کرد.

العالم - به نقل از سی‌ان‌ان، سال 2021 در هیچ نقطه‌ای از جهان اوضاع بر وفق مرادِ کیف پول و جیب‌های مردم نبود. بروز اختلال در زنجیره تأمین کالا‌ها و تغییرات در الگوی مصرف مشتریان سبب شده است تا هزینه زندگی در بسیاری از شهرها افزایش یابد و در سال 2021 تورم در 5 سال اخیر بالاترین سطح رشد را پشت سر گذاشته است.

بنا بر مندرجات فهرست گرانترین شهرهای جهان که واحد اطلاعات نشریه اکونومیست آن را منتشر کرده است، امسال شهر تل‌آویو در سرزمین‌های اشغالی از رتبه پنجم به رتبه نخست گرانترین شهرهای جهان صعود کرده است. پاریس و سنگاپور به طور مشترک در رتبه دوم این فهرست قرار دارند. پاریس در سال 2020 در رتبه نخست این فهرست قرار داشت.

در فهرست سال 2021 اکونومیست، هزینه زندگی در 173 شهر (40 شهر بیش از سال گذشته) ارزیابی شده و در آن هزینه بیش از 200 کالا و خدمت مقایسه شده است. اکونومیست بیش از 3 دهه است که این فهرست را منتشر می‌کند و داده‌های آن در ماه‌های مارس و سپتامبر هر سال ضبط و ثبت می‌شود.

در فهرست امسال، زوریخ و هنگ‌کنگ در رده‌های چهارم و پنجم گرانترین شهرهای جهان به چشم می‌خورند؛ شهرهایی که سال گذشته در کنار پاریس رتبه نخست را از آن خود کرده بودند. نیویورک، ژنو، کپنهاگ، لس آنجلس و اوساکا نیز در رده‌های بعدی فهرست اکونومیست قرار دارند.

در این فهرست آمده است امسال قیمت کالا‌ها و خدمات در شهرهای مختلف جهان به طور متوسط 3.5 درصد افزایش یافته است. این رقم برای سال 2020، 1.9 درصد بود. مسائلی همچون ادامه شیوع بیماری کووید-19 و بروز اختلال در زنجیره تأمین کالا‌ها شرایط اقتصادی را در بسیاری از شهرهای جهان دشوار کرده است.

همچنین در این فهرست ارزانترین شهرهای جهان عمدتاً در خاورمیانه، آفریقا و مناطق کمتر توسعه‌یافته آسیا به چشم می‌خورند. شهر تهران در سال 2021 بیشترین رشد را در حوزه تورم و گرانی تجربه کرد و با 50 پله صعود از رتبه 79 به رتبه 29 رسید.

دمشق -- پایتخت سوریه -- همانند سال 2020 همچنان ارزانترین شهر جهان است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها