آزادی اوزتورک بازرگان ترک پس از 3 سال زندان در امارات/ نشانه ای از بهبود روابط امارات و ترکیه

آزادی اوزتورک بازرگان ترک پس از 3 سال زندان در امارات/ نشانه ای از بهبود روابط امارات و ترکیه
سه شنبه 9 آذر 1400 - 20:21

محمد علی اوزتورک بازرگان ترک که از سال 2018 در امارات زندانی بود، امروز بعد از آزادی به کشورش بازگشت آزادی اوزتورک چند روز بعد از سفر ولیعهد ابوظبی به ترکیه و بهبود روابط میان دو کشور صورت گرفت.

العالم - ترکیه

وکیل اوزتورک تصویری از موکل خود با خانواده اش در شبکه های اجتماعی بعد از رسیدن به ترکیه، منتشر کرد و رسانه ها خبر آزادی وی و رسیدنش به ترکیه را منتشر کرده و آزادی وی نشانه ای از بهبود روابط میان ابوظبی و آنکارا برشمردند.

هفته گذشته، محمد بن زاید ولیعهد ابوظبی به آنکارا سفر کرد و با رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه دیدار کرد و دراین سفر، 9 توافق همکاری اقتصادی امضا شد و از تصمیم امارات برای سرمایه گذاری ده میلیارد دلاری در ترکیه خبر داده شد.

اوزتورک که مالک یک شرکت بسته بندی حبوبات است، 20 فوریه 2018 با همسرش امینه اوزتورک در دبی درجریان بازدید از یک نمایشگاه غذایی بازداشت شد و سرنوشت اوزتورک به مدت سه ماه و نیم نامعلوم بود.

وی به اتهام حمایت از تروریسم به حبس ابد محکوم و در شرایطی سخت زندانی شد، خانواده وی، در دسامبر 2020 شکایتی را به دادستان کل ارائه کردند.

ترکیه در واکنش به این بازداشت، آنرا در زمره بازداشت کسانی دانست که آن ها را مزدوران جاسوسی وابسته به امارات در مه 2019 توصیف کرد.

رسانه ها به نقل از اوزتورک نوشتند: وی بعد از صدور دستور عفو عمومی از خلیفه بن زاید آل نهیان رئیس امارات از زندان آزاد شد.

رسانه ها افزودند که وی به نزد خانواده اش در ترکیه بازگشت و وضعیت سلامتی وی خوب است و در آن جا احساس خوشبختی می کند.

رسانه ها هفته گذشته به نقل از یک مسئول بلندپایه ترکیه ، و بعد از دیدار اردوغان با ولیعهد ابوظبی در هفته گذشته، پیش بینی کردند که اوزتورک به زودی از زندان آزاد شود.

روابط ترکیه و امارات خیلی سریع و به طور غیرمنتظره بعد از سفر هفته گذشته، بهبود یافت . این دو کشور حدود یک دهه اختلافات سیاسی داشتند و " بهار عربی" نقطه شروع اختلافات دو طرف بود.

در حالیکه ترکیه از انقلاب های " بهار عربی " حمایت می کرد، امارات، موضعی مخالف با ترکیه اتخاذ کرد و این کشور را به حمایت از تروریسم و دخالت در امور کشورهای دیگر متهم کرد.

ترکیه، نیز امارات را به حمایت از تلاش برای کودتای ناکام در ترکیه در سال 2016 متهم کرد و رسانه های دو کشور دراین مدت، جنگ رسانه ای را به راه انداختند.

رئیس جمهوری ترکیه از تصمیم خود برای سفر به امارات درصدر هیاتی بلندپایه در فوریه آینده خبر داده است و با توجه به مشکلاتی که ترکیه در زمینه اقتصادی با آن مواجه است، انتظار می رود که ترکیه هم اقداماتی مشابه در تعامل با مصر و"اسرائیل" انجام دهد.

با توجه به سیاست های جدید آمریکا در منطقه و جهان به دنبال روی کار آمدن جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا درآغاز امسال، منطقه دستخوش تحولات بسیار و آشتی های میان کشورهایی است که به چند محور تقسیم شده بودند.

پربیننده ترین خبرها