ماجرای تیراندازی مرگبار در دبیرستان میشیگان چه بود؟+فیلم

چهارشنبه 10 آذر 1400 - 14:30

دانش‌آموز 15 ساله‌ آمریکایی با اسلحه‌ای که پدرش یک روز پیش برایش خریداری کرده بود، هم مدرسه‌ای های خود در میشیگان را هدف قرار داد و 3 نفر را کشت و 8 نفر دیگر را زخمی کرد.

العالم - امریکا

یک پسر نوجوان ۱۵ ساله روز سه‌شنبه به وقت محلی در دبیرستانی در ایالت «میشیگان» آمریکا به سمت دانش‌آموزان دیگر تیراندازی کرد و سه نفر را به ضرب گلوله کشت و دست‌کم هشت نفر دیگر را زخمی کرد.

خبرگزاری رویترز در این خصوص گزارش کرد که یک پسر 15 ساله با تپانچه نیمه خودکار خود که پدرش یک روز قبل برایش خریداری کرده بود، به سمت دانش‌آموزان مدرسه‌ خود تیراندازی کرد و سه نفر از آن‌ها را کشت و هشت نفر دیگر را زخمی کرد.

«مایکل بوچارد» کلانتر منطقه «اوکلند» در یک کنفرانس خبری ساعاتی پس از وقوع این تراژدی در دبیرستان «آکسفورد» گفت که بازرسان در توضیح آن‌چه ممکن است به این اقدام خشونت‌آمیز «ناگفتنی و نابخشودنی» منجر شده است، ناتوان هستند.

وی در ادامه افزود که فرد مظنون درست دقایقی پس از شروع به تیراندازی خلع سلاح شده و معاونان کلانتری بازداشت شده است و از صحبت با بازرسان امتناع کرده است و خانواده وی برای او وکیل گرفته‌اند و اجازه ندادند که مقام‌های امنیتی پسر وی را مورد بازجویی قرار دهند.

کلانتر منطقه اوکلند به خبرنگاران گفت: «کسی که بیشترین اطلاعات را درباره انگیزه پشت پرده این حادثه دارد، حاضر به حرف زدن نیست».

بوچارد ادامه داد که از هرگونه برخورد قبلی این دانش‌آموز ۱۵ ساله با مجریان قانون بی‌اطلاع است و این دانش‌آموز سال دوم دبیرستان بوده است و «هیچ چیزی وجود ندارد که نشان دهد وی مشکل انضباطی و مسائل این چنینی در مدرسه داشته است».


به گفته نیروهای امنیتی اوکلند، تیراندازی خونین حوالی ظهر سه شنبه به وقت محلی در آکسفورد، ایالت میشیگان و حدود ۴۰ مایلی شمال دیترویت رخ داد و ترس و وحشت زیادی را در میان دانش‌آموزان و معلمان مدرسه که که درون مدرسه پناه گرفته بودند به وجود آورد.

بوچارد اقدام سریع معاونانش را که به گفته وی در عرض چند دقیقه به صحنه رسیدند و مستقیماً به سمت صدای شلیک گلوله حرکت کردند، علت جلوگیری از تلفات بسیار بیشتر اعلام کرد.

وی ادامه داد که معاونان کلانتری اوکلند پس از اعزام به محل حادثه، با مظنونی که در راهروی مدرسه با سلاح گرم به سمت آن‌ها پیش‌روی می‌کرد روبرو شدند و سپس او مجبور به تسلیم شد و دستان خود را روی سرش گذاشت.

کلانتر گفته است که توالی دقیق وقایع در طول خشونت همچنان نامشخص است اما پلیس معتقد است که عامل این تیراندازی، اسلحه را در یک کوله پشتی به مدرسه برده است.

بوچارد توضیح داد: «تنها اطلاعاتی که دارم این است که او از دستشویی با یک سلاح بیرون آمد و نمی‌دانم اول به کدام سمت رفته است».

کلانتر اوکلند گفته است که پلیس در نهایت، یافته‌های تحقیقات خود را به دادستان‌ها تحویل می‌دهد تا تصمیم بگیرند که چه اتهاماتی را مطرح کنند و تعیین کنند که این عامل تیراندازی به عنوان یک بزرگسال یا نوجوان متهم شود یا خیر.

«دیوید کولتر» مدیر اجرایی منطقه اوکلند نیز در این باره گفت که در حال حاضر، عامل تیراندازی این حادثه که نامش به واسطه خردسال بودنش توسط مقام‌های امنیتی مخفی شده است، در یک سلول ویژه در بازداشتگاه نوجوانان محبوس است.

بنا بر گفته مقام‌ها، سه دانش‌آموزی که در این حادثه جان خود را از دست داده‌اند یک پسر ۱۶ ساله و دو دختر ۱۴ و ۱۷ ساله بودند که قربانی پسر در مسیر انتقال به بیمارستان جان خود را از دست داد.

طبق این گزارش، از هشت نفر دیگر که مورد اصابت گلوله قرار گرفتند، هفت نفر دانش آموز بودند که دو نفر از آنها با شلیک گلوله از ناحیه سر در بیمارستان بستری شدند.

بوچارد اعلام کرد که حداقل دو دختر ۱۴ و ۱۷ ساله دچار جراحات شدیدی شدند و از ناحیه سینه مورد اصابت گلوله قرار گرفتند و یکی از آن‌ها از طریق یک ونتیلاتور تنفس می‌کند.

از طرف دیگر، یکی از معلم‌های دبیرستان مذکور نیز به دلیل جراحات وارده بر شانه‌اش در بیمارستان تحت درمان قرار گرفت و سپس مرخص شد.

«مایکل مک کیب» معاون کلانتری پیش‌ از این گفته بود که ۱۵ تا ۲۰ گلوله در حین حادثه تیراندازی که حدود پنج دقیقه ادامه داشته، شلیک شده است.

بوچارد گفت که عامل تیراندازی به یک اسلحه دستی نیمه خودکار ۹ میلی‌متری مجهز بوده است که پدرش ۲۶ نوامبر (پنجم آذر ماه) برای وی خریداری کرده بود و همچنین سه خشاب ۱۵ گلوله‌ای نیز با خود همراه داشت. نیروهای امنیتی گفته‌اند، زمانیکه این نوجوان بازداشت شد، هفت گلوله درون اسلحه وجود داشت.

به گفته کلانتر، این پسر ظاهراً قبل از حمله روز سه‌شنبه با اسلحه تیراندازی کرده بود و تصاویری از سلاح و هدفی که از آن استفاده می‌کرد منتشر کرده بود.

«جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا در جریان بازدید از یک دانشکده فنی در «مینه‌سوتا» درباره این حادثه گفت: «قلب من همراه با خانواده‌هایی است که غم و اندوه غیرقابل تصور از دست دادن یکی از عزیزان خود را تحمل می کنند».

طبق گزارش رویترز، جدیدترین حادثه تیراندازی در دبیرستان میشیگان احتمالاً به بحث‌ها درباره کنترل سلاح و مراقبت از سلامت روان در ایالات متحده دامن می‌زند زیرا بسیاری از ایالات آمریکا، امکان دسترسی آسان به سلاح گرم را در حالی فراهم کرده‌اند که اهمیتی به اختلال‌های روانی در دارندگان سلاح نمی‌دهند.

«گرچن ویتمر» فرماندار میشیگان که با عجله خود را به صحنه رساند و با مک کیب در مقابل رسانه ها حاضر شد، گفت: «این یک مشکل منحصر به فرد در آمریکا است که ما باید به آن رسیدگی کنیم».

«ابی هودر» دانش‌آموز دبیرستان مذکور به «دیترویت فری پرس» گفت که زمان شنیدن صدای شکسته شدن شیشه‌ها، در کلاس شیمی حضور داشته است.

وی توضیح داد: «معلم من فرار کرد و به تکاپو افتاد. چیز دیگری که می‌دانم این است که شروع به هل دادن میزها کرد. این بخشی از پروتکل مدرسه برای ایجاد مانع است بنابراین همگی ما می‌دانستیم که سنگر بگیریم و همه شروع کردیم به هل دادن میزها و سنگر گرفتن».

ویدئویی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است، دانش‌آموزان را در یک کلاس محصور نشان می‌دهد در حالی که فردی که خود را به عنوان نیروی امنیتی معرفی می‌کند، فریاد می‌زند که موقعیت امن است و همگی می‌توانند از کلاس‌ها خارج شوند.

با این حال معلم کلاس فریاد می‌زند: «ما خطر نمی‌کنیم» و دانش‌آموزانی که نگران بودند عامل تیراندازی تلاش کند آن‌ها را فریب داده و به سالن مدرسه بکشانند، از پنجره پشتی فرار کردند و در آن جا معاونین کلانتری را مشاهده کردند.

این اولین باری نیست که چنین حوادثی در ایالات متحده به دلیل آزاد بودن حمل سلاح به وقوع می‌پیوندد و پیش از این نیز بارها در ایالات دیگر آمریکا افرادی با شلیک به سمت دیگران، فاجعه‌هایی مشابه را رقم زده‌اند اما با این حال، لابی سلاح در ایالات متحده آمریکا به اندازه‌ای قدرت دارد که تاکنون حتی کنگره آمریکا نیز حاضر نشده است که قوانینی را برای محدود کردن حمل سلاح در این کشور وضع کند.

از طرف دیگر، جو بایدن نیز زمانیکه به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا روی کار آمد، وعده‌های زیادی را برای محدود کردن سلاح در آمریکا داد اما تاکنون هیچ‌گونه اقدام ملموسی در این رابطه صورت نگرفته است.

فارس

پربیننده ترین خبرها