گسترش دامنه اختلاف نظر عربستان و امارات به لبنان

گسترش دامنه اختلاف نظر عربستان و امارات به لبنان
پنج‌شنبه 11 آذر 1400 - 20:39

در بحبوحه بحران دیپلماتیک لبنان با برخی دولت های کشورهای حاشیه خلیج فارس بخصوص عربستان، انور قرقاش مشاور امور دیپلماتیک حاکم امارات گفت که این دولت از سفر لبنانی ها به کشورش جلوگیری نمی کند. وی تاکید کرد که ابوظبی به حمایت انسانی از لبنان ادامه خواهد داد و نمی خواهد مردم لبنان در سایه بحران سیاسی و اقتصادی مستمر در کشورشان، رنج بیشتری را متحمل شوند.

العالم-امارات

این موضع امارات با موضع عربستان درخصوص بحران لبنان مغایر است، به طوری که ابوظبی با وجود همراهی در برخی موارد، در کارزاری که به رهبری عربستان علیه لبنان به راه افتاده چندان پیش نرفت. این مغایرت بخشی از مغایرت بزرگ تری در سطح منطقه است که امارات طی ماه های گذشته آن را نشان داده است.

در این راستا، منابع پیگیر اشاره می کنند که ابوظبی طی سال های گذشته ،بخصوص در زمان ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا، بخشی جدایی ناپذیر از محور منطقه ای ریاض بوده است. اما در عمل آغاز به تدوین سیاست خارجی خود در سطح منطقه کرد که تا حدود زیادی شبيه سیاست خارجی سابق ترکیه و بر نظریه "سیاست تنش صفر با همسایگان" احمد داوود اوغلو نخست وزیر سابق آن مبتني است.

ماهر الخطیب نویسنده لبنانی می گوید که از دیدگاه این منابع، دوران گذشته این تمایز امارات را در چندین موضوع ثابت کرد. لازم به یادآوری است که عبدالله بن زاید آل نهیان در تلاش برای بازگرداندن سوریه به جامعه عربی، به دمشق سفر کرد، درحالیکه عربستان در این زمینه هنوز با احتیاط رفتار می کند.

در همین زمان، منابع مذکور از باز شدن درهای امارات به سوی ایران و ترکیه یعنی مهم ترین دشمنان محور ریاض خبر دادند. حال موضع امارات و ریاض درخصوص برجام متفاوت است و علاوه بر آن، ابوظبی به سوی گشودن درهای اقتصادی اش به سمت آنکارا نیز شتافت، آن هم در زمانی که اردوغان رئیس جمهور ترکیه در سخت ترین شرایط خود به سر می برد.

از نظر منابع پیگیر، علت تحول موضع امارات به رغبت آن بر دور ماندن از درگیری های موجود در منطقه بازمی گردد. یکی از مهم ترین آنها مذاکرات احیای برجام در وین است و امارات نمی خواهد هزینه به ثمر رسیدن یا شکست این مذاکرات را متحمل شود، بلکه درصدد بهره برداری از هردوی این احتمالات است.

درخصوص مسئله لبنان، منابع مذکور خاطرنشان می کنند که ابوظبی درواقع پیرو موضع تندروانه عربستان نیست. این مسئله در زمان عهده داری تشکیل کابینه توسط الحریری مشهود بود، که در حال حاضر نمی تواند به ریاض سفر کند. امارات در آن زمان تلاش کرد میان او و عربستان کانال های ارتباطی برقرار کند که البته این تلاش ناکام ماند، اما مهم این است که امارات الحریری را مجازات نکرده و فشار بیشتری به او وارد ننمود.

در نتیجه، نشانه های مغایرت میان سیاست های عربستان و امارات در منطقه هر روز بیشتر می شود. مهم ترین آنها اختلافی است که در ژوئیه گذشته درخصوص سهمیه تولید نفت بوجود آمد. این اختلافات در مراحل بعدی بیشتر خود را نشان خواهند داد.

خبرنگار العالم

پربیننده ترین خبرها