بحران دیپلماتیک میان بیروت و ریاض؛ قرداحی استعفا می‌دهد

بحران دیپلماتیک میان بیروت و ریاض؛ قرداحی استعفا می‌دهد
جمعه 12 آذر 1400 - 09:03

رسانه‌های خبری اعلام کردند، وزیر اطلاع‌رسانی لبنان در راستای تلاش‌های دیپلماتیک برای حل بحران میان بیروت و ریاض، استعفای خود را به نخست‌وزیر این کشور تقدیم می‌کند.

العالم- لبنان

به گزارش العالم، خبرگزاری رویترز به نقل از منابعِ خود اعلام کرد: انتظار می‌رود "جورج قرداحی" وزیر اطلاع‌رسانی لبنان، جمعه( امروز) از سمت خود استعفا دهد.

تلویزیون "الجدید" لبنان نیز گزارش داد، قرداحی بعد از دیداری که روز چهارشنبه با "نجیب میقاتی" نخست‌وزیر داشته، برای استعفا در روز جمعه ابراز تمایل کرده است.

"الجدید" افزود، استعفای جورج قرداحی از سمت خود در راستای تلاش‌های دیپلماتیک "امانوئل مکرون" رئیس‌جمهوری فرانسه برای حل بحران دیپلماتیک بین لبنان و تعدادی از کشورهای عرب حوزه خلیج‌فارس به‌ویژه عربستان سعودی و در آستانه دیدار مکرون با "محمد بن‌سلمان" ولیعهد سعودی در ریاض صورت می‌گیرد.

روزنامه "النهار" نیز نوشته که احتمالا استعفای قرداحی همزمان با دیدارهای امانوئل مکرون با رهبران کشورهای عربی خلیج‌فارس انجام می‌شود.

این روزنامه به نقل از یک منبع فرانسوی نوشت، رئیس‌جمهوری فرانسه تلاش خواهد کرد رهبران کشورهای عربی خلیج‌فارس را به کمک دوباره به لبنان متقاعد سازد.

پیشتر برخی رسانه‌ها اعلام کرده بودند جریان مسیحی "المرده" لبنان که جورج قرداحی عضو آن است نشستی برگزار کرده است که او پیش از سفر امانوئل مکرون به ریاض از سمت خود استعفا کند تا دست رئیس‌جمهوری فرانسه برای میانجیگری بین لبنان و عربستان و کشورهای عرب حوزه خلیج‌فارس باز باشد.

جورج قرداحی در مصاحبه‌ای پیش از وزیر شدن٬ جنگ یمن را "چنگ پوچ و تجاوز عربستان و امارات" به این کشور نامیده و گفته بود که "حوثی‌های یمن در برابر تجاوز خارجی از خود دفاع می‌کنند". پخش این اظهارات ضبط شده جرقه دور تازه تنش بین لبنان با عربستان و سپس کشورهای حاشیه خلیج‌فارس را زد. در این دور تازه تنش عربستان سعودی، امارات٬ کویت، و بحرین کاردار و سفرای لبنان را از کویت، ریاض، دبی و منامه اخراج کردند.

پربیننده ترین خبرها