آیت‌الله خاتمی:

ملت ایران به چیزی کمتر از لغو همه تحریم‌ها تن نخواهد داد

ملت ایران به چیزی کمتر از لغو همه تحریم‌ها تن نخواهد داد
جمعه 12 آذر 1400 - 14:20

خطیب نماز جمعه تهران با بیان اینکه هیات با تجربه‌ای برای مذاکرات به وین رفته است،خطاب به اعضای این تیم گفت: شما نماینده ملت شجاعی هستند که تا آخرین قطره خود پای آرمان‌هایش ایستاده و به چیزی کمتر از لغو همه تحریم‌ها تن نخواهد داد.

العالم - ایران

آیت‌الله سید احمد خاتمی در خطبه‌های نماز جمعه تهران اظهار کرد: هیاتی باتجربه برای مذاکره به وین رفتند و این هیات هم مواضع خود را به طور صریح ابراز کردند و مواضع ضدآمریکایی خود را چه در قول و چه در عمل نشان دادند.

وی افزود: در یک کلمه به مذاکره کنندگان که پاره تن نظام هستند می‌گویم که شما نماینده یک ملت شجاعی هستید که پای آرمان‌هایش تا آخرین قطره خون و نفس ایستادند. بدانید این ملت به چیزی کمتر از لغو همه تحریم‌ها تن نخواهد داد.

خطیب نماز جمعه تهران همچنین با قدردانی از دولت سیزدهم در زمینه تامین واکسن و واکسیناسیون گسترده اظهار کرد: این دولت خدمات بزرگی در ارتباط با واکسن انجام داد. مردم هم خوشبختانه استقبال کردند و استقبال می‌کنند و به سهم خود از این خدمت ستودنی تشکر و از تمام جانم دعا می‌کنم خداوند به این سید فداکار و مخلص که عمر خود را در مسیر خدمت به مردم می‌گذراند، قوت و نشاط بیشتر عنایت کند.

وی با بیان اینکه احساس می‌کنم لحظات پایانی این ویروس منحوس است، خطاب به شهروندان گفت: خواهش می‌کنم دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کنید و ماسک زدن و رعایت فاصله اجتماعی ر ا جدی بگیرید. واکسنی که با این زحمت بدست آمد و سلامت مردم در این عرصه است را هم تزریق کنید.

آیت الله خاتمی گفت: آرزوی روزی را داریم که جامعه ما عاری از ویروس کرونا باشد که به تدریج عملی خواهد شد.

خطیب نماز جمعه تهران در بخش دیگری از سخنانش با تسلیت درگذشت آیت‌الله سید رضی شیرازی از نوادگان میرزای شیرازی بزرگ صاحب فتوای تنباکو، این مصیبت را به حوزه علمیه تهران و بازماندگان ایشان تسلیت گفت.

عضو هیات رییسه مجلس خبرگان رهبری با یادآوری دهم آذر سالروز روز شهادت مرحوم شهید سید حسن مدرس درباره شخصیت وی گفت: مرحوم مدرس از بزرگانی است که در نگاه امام(ره) خیلی بزرگ بود و امام بارها از ایشان تجلیل کردند.

وی با اشاره به نکاتی درباره زندگی مرحوم مدرس گفت: مدرس در حرف و عمل الهی و خدایی بود و می‌گفت خدا راضی است یا راضی نیست. به تعبیر امام هوای نفسانی در کارش نبود. این درسی برای مسئولان است. کسی که برای خدا قدم بردارد، خدا او را کمک خواهد کرد.

آیت الله خاتمی شجاعت را ویژگی دوم مدرس عنوان کرد و افزود: مرحوم مدرس می‌گفت خداوند در من ترس و طمع را قرار نداده است. او از اصول خود کوتاه نیامد، جو زده نشد و در دام طمع نیفتاد. ویژگی سوم مدرس روحیه ستم ستیزی بود که تا آخر عمر این روحیه را حفظ کرد. مانند کوه ایستاد و مقاومت کرد و به دستور رضاخان ترور شد.

وی ادامه داد: رضاخان به او گفت مدرس از جان من چه می‌خواهی مدرس پاسخ داد می‌خواهم که تو نباشی. گفتن این عبارت در آن روز دل شیر می خواست. این روحیه‌ای است که بعد از ۴۰ سال در جان شما مردم زنده و با نشاط است و به همین دلیل از نفرت به آمریکا کوتاه نمی‌آیید و شعار مرگ بر آمریکای شما باقیست.

خطیب نماز جمعه تهران ویژگی چهارم شهید مدرس را اعتقاد به مردم‌سالاری دینی عنوان کرد و گفت: مرحوم مدرس معتقد بود اسلام قدرت پاسخگویی به همه مسایل زندگی را دارد و درعین حال مردم هم سالار هستند. وقتی نماینده مجلس بود می‌گفت ما وکیل مردم هستیم و نه ولی آنان. باید نظر موکلان خود را بدانیم و نظر آنان را بر مسند بنشانیم.

عمل به قانون اساسی علاج دردهای اساسی کشور است

آیت‌الله خاتمی با اشاره به سالروز تصویب قانون اساسی در سال ۱۳۵۸ گفت: قانون اساسی قاعده مستحکم نظام اسلامی است که به تعبیر رهبری تمدن اسلامی را می‌توان بر آن بنا نهاد.

وی عمل به قانون اساسی را علاج دردهای اساسی کشور عنوان کرد و افزود: هر امری که تخلف از قانون اساسی محسوب شود، تخلف از روال اصل صحیح انقلاب اسلامی است و تخلف از قانون اساسی با انقلابی‌گری سازگار نیست.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه قانون اساسی ما مترقی‌ترین قانون اساسی در دنیا است و قانون معمولی نیست، گفت: هیچ قانون اساسی را پیدا نمی‌کنید ۵۰ مجتهد و ۵۰ فقیه ۹۰ روز بنشینند روی کلمه به کلمه آن بحث کنند.

عضو مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: آیین‌نامه مردم سالاری دینی همین قانون اساسی است. قانون اساسی، حاکمیت اسلام، ولایت فقیه و هم جمهوریت را دارد و تبلور مردم سالاری دینی در قانون اساسی است.

وی یادآورشد: قانون‌مداری یک تکلیف و وظیفه است. هر کس که از قانون عبور کند خودمحور است و در نظام اسلام و قانون اساسی جایی برای خودمحوران نیست.

آیت‌الله خاتمی با اشاره به پیش رو بودن ۱۶ آذر روز دانشجو گفت: ۱۶ آذر ، فریاد اعتراض ضد آمریکایی دانشجویان در سال ۱۳۳۲ را تولید کرد. در پرونده جنبش دانشجویی، موضوع مبارزه با آمریکا بسیار جلوه دارد و درخشنده است که از نمونه‌های آن می‌توان به اعتراض دانشجویان علیه مسافرت معاون رییس‌جمهور وقت آمریکا ، علیه کنسرسیوم نفتی در ۱۳۳۳، و علیه کنسرسیوم اقتصادی آمریکا در اردیبهشت ۴۲ اشاره کرد که آیت الله سعیدی در آن زمان بیانیه داد و به دستور صریح آمریکا به شهادت رسید.

به گفته خطیب نماز جمعه تهران تسخیر لانه جاسوسی آمریکا هم از مفاخری است که در پرونده جنبش دانشجویی ثبت شده است.

وی با بیان اینکه جنبش دانشجویی زنده و با نشاط به راهش ادامه خواهد داد، گفت: در دوران خفقان و زمانی که فریاد، گلوله به همراه داشت، جنبش دانشجویی فعال بود. حالا که فضای سراسر کشور فضای مرگ برآمریکا است می‌طلبد این فریاد پرخروش‌تر باشد.

آیت الله خاتمی با بیان اینکه شرارت‌های آمریکا از سال ۱۳۳۲ تا ۱۴۰۰ ده‌ها برابر شده است، گفت: در هر شرارت و جنایتی پای این شرور است و این قلدر خود را کدخدای کل عالم می‌داند.

ایرنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها