امیرعبداللهیان: رژیم جعلی اسرائیل عامل ناامنی در منطقه است/ محکومیت حضور نیروهای خارجی بدون هماهنگی با دولت سوریه/ هدف گذاری ما در وین لغو تحریم‌ها وبازگشت همه به تعهدات است

امیرعبداللهیان: رژیم جعلی اسرائیل عامل ناامنی در منطقه است/ محکومیت حضور نیروهای خارجی بدون هماهنگی با دولت سوریه/ هدف گذاری ما در وین لغو تحریم‌ها وبازگشت همه به تعهدات است
دوشنبه 15 آذر 1400 - 13:43

وزیر خارجه کشورمان با اشاره به حملات پراکنده رژیم صهیونیستی به سوریه تصریح کرد: رژیم جعلی اسرائیل عامل ناامنی در منطقه غرب آسیاست.

العالم ـ ایران ـ سیاسی

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (دوشنبه) پس از دیدار و گفت‌وگو با «فیصل المقداد» همتای سوری در نشست خبری مشترک حضور یافت و به تشریح گفت‌وگوهای انجام شده پرداخت.

وزیر امور خارجه ضمن خیرمقدم به وزیر خارجه سوریه گفت: ایران حضور نیروهای خارجی در سوریه را که بدون هماهنگی با دولت مستقرو برآمده از رای مردم سوریه دراین کشور حضور یافتند محکوم می‌کند.

رئیس دستگاه دیپلماسی درباره حملات پراکنده رژیم صهیونیستی به سوریه تصریح کرد: رژیم جعلی و تروریستی اسرائیل عامل و ریشه ناامنی در منطقه غرب آسیاست. سوریه در خط اول دفاع از مقاومت در این موضوع کوتاه نخواهد آمد.

وزیر خارجه افزود: مایلم تأکید کنم روابط دو کشور راهبردی و ممتاز است. گرامی‌می‌داریم ایثارگری‌ها و جانفشانی‌های شهدای مقاومت و مدافع حرم شهدای ایرانی که در کنار نیروهای مسلح سوریه سهم مهمی در مبارزه با تروریسم و بازگرداندن امنیت به منطقه ایفا کردند و به طور ویژه یاد شهید حاج قاسم سلیمانی که در این معرکه مبارزه با تروریسم در منطقه نقش کلیدی و اساسی را ایفا کرد و در آستانه دومین سالگرد شهادت این سردار برزرگ و مدافع بزرگ ایرانی قرار داریم.

امیرعبداللهیان ادامه داد: یاد و خاطره همه شهدای مقاومت و شهدای سوریه را گرامی می‌داریم که سهمی بسیار اساسی و مهم و کلیدی در دفاع از تمامیت ارضی کشور و بازگرداندن امنیت به سوریه برعهده داشتند.

وی با بیا این‌که امروز درباره مسائل مختلف دوجانبه گفت‌وگو کردیم، خاطرنشان کرد: خوشبختانه سفر آقای فیصل المقداد به تهران در حالی انجام می‌شود که یکی از بزر‌گ‌ترین نمایشگاه‌های بازرگانی ایران در سوریه در جریان دارد و در آینده نزدیک در سطحی عالی کمیسیون مشترک همکاری‌های دو کشور را شاهد خواهیم بود.

رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: از بازنگری سیاست خارجی برخی از کشورهای عربی و اروپایی و رفت و آمدهایی که در ماه‌های اخیر به دمشق انجام شده و بازگشایی سفارتخانه‌های برخی کشورهای عربی و غربی در سوریه در دستوکار قرار گرفته است، استقبال کردیم.

وی بیان کرد: برنامه جامعی برای صدور خدمات فنی و مهندسی و مشارکت هم در عرصه بازسازی سوریه و هم در عرصه‌های مختلف همکاری‌های بخش خصوصی در حوزه تجارت به عمل آوردیم.

امیرعبداللهیان با بیان این‌‌که درباره افغانستان گفت‌وگوی مفصلی داشتیم، اظهار داشت: اتفاق نظر داریم که تشکیل دولت فراگیر با مشارکت همه اقوام در افغانستان، مبارزه با تروریسم و توجه به رای و نظر مردم افغانستان از موضوعات اساسی است که باید مورد توجه هیأت سرپرستی حاکمه موقت در افغانستان صورت بگیرد.

وی گفت: برای وزیر خارجه سوریه توضیح دادم در روزهای گذشته هیأتی به سرپرستی نماینده ویژه ایران به کابل سفر کرد که در این سفر تلاش کردیم در دیدار با هیأت حاکمه موقت و سایر رهبران افغان از اقوام مختلف تشکیل دولت فراگیر ملی را تشویق کنیم. برای ما بحث انسانی در افغانستان بسیار حائز اهمیت است، ایران علیرغم شرایط تحریم از طریق کمک‌های مردمی و از طریق تسهیل انتقال کمک‌های کشورهای دیگر به افغانستان، سهم مهمی را ایفا کرد و این سهم را برای ارسال دارو و غذا به استان‌های مختلف افغانستان همچنان ادامه می‌دهد.

رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: یکی از موضوعاتی که نماینده ایران در کابل مورد توجه قرار داد توجه به مسئولیت هیأت حاکمه سرپرستی و امنیت مرزهای مشترک دو کشور است. اتفاقی در روزهای گذشته در یکی از نقاط مرزی ما رخ داد و نیروهای مسلح ما با قدرت پاسخ آن اقدام ناهماهنگ را دادند و البته ما در وزارت امور خارجه بر اساس وظیفه دیپلماتیک خود طی یادداشت رسمی به سفارت افغانستان در تهران و از طریق سفارت ایران در کابل اعتراض رسمی خودمان را به این تعرض محدود مرزی نشان دادیم و نیروهای مسلح ما نیز با قدرت و به لحظه با این عوامل برخورد کردند.

رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین یادآور شد: ما البته شرایط افغانستان را درک می‌کنیم و هنوز نیروهای مرتبط با هیأت حاکمه سرپرستی و موقت در مرزهای با همسایگان کنترل لازم را ندارند. اما مایلم در این جا این نکته را با صراحت اعلام کنم که جمهوری اسلامی ایران در حفظ امنیت ملی و سرزمینی خود با هیچ طرفی تعارف ندارد و به مسئولیت هیأت حاکمه سرپرستی در کابل این موضوع را توجه می‌دهیم که توجه و تمرکز بر مسئولیتشان در این دوره انتقالی باید محور اصلی کار قرار بگیرد.

وزیر خارجه همچنین درباره مذاکرات وین گفت: به دنبال یک توافق خوب از مسیر مذاکراتی متین، قوی و منطقی هستیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین گفت: هرگونه اظهارنظر با عناوین کلی مورد تایید ما نیست. ولی مایلم با استفاده از این فرصت کوتاه ارزیابی خود را از دور اول مذاکرات وین بیان کنم. با حسن نیت و با جدیت و برنامه و با ابتکار در دور اول مذاکرات جدید در وین حضور یافتیم و از چند روز قبل هم چه در تماس‌های من با وزرای خارجه پنج کشور عضو برجام و چه گفت‌وگوها با بورل اعلام کردیم که شما که اینقدر در این هفته‌های گذشته و چهار ماه گذشته علاقه مند و مشتاق برپاشدن میز مذاکرات در وین هستید، غربی‌های حاضر در مذاکرات باید دارای ابتکار عمل و حسن نیت باشند و هدفگذاری دولت جدید پیگیری لغو کامل تحریم‌هاست و هدف گذاری ما در میزمذاکرات وین لغو تحریم‌های برجامی وبازگشت همه به تعهداتشان است.

وی گفت: سه کشو راوپایی هیچ ابتکار عمل چشمگیر و قابل ارائه‌ای نداشتند و گویا به جای اینکه به دنبال راه حل باشند به دنبال کسب ارزیابی از تیم ما بودند.

پربیننده ترین خبرها