هیل: بایدن زخم خورده از افغانستان، با آزمون اوکراین روبروست

هیل: بایدن زخم خورده از افغانستان، با آزمون اوکراین روبروست
سه شنبه 16 آذر 1400 - 13:04

تارنمای هیل طی گزارشی عنوان کرد: جو بایدن رییس جمهوری آمریکا زخم خورده از موضوع خروج از افغانستان، اکنون با یک آزمایش حیاتی در مورد مسئله اوکراین روبرو است به طوریکه جای اشتباه برای وی وجود ندارد.

العالم - آمریکا

در ادامه گزارش این تارنمای آمریکایی آمده است: جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا با دومین بحران در سیاست خارجی طی دوران ریاست جمهوری‌اش روبرو شده و پس از خروج رسواکننده و ناکام از افغانستان دیگر جایی برای اشتباه ندارد.

بایدن قرار است روز سه‌شنبه به صورت ویدئوکنفرانس با ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه در بحبوحه تنش ها در مرز روسیه- اوکراین مذاکره کند این در حالی است که مقامات آمریکایی اخیرا ادعا کرده اند که مسکو به دنبال حمله به اوکراین است؛ ادعایی که از سوی مقامات روس رد شده است.

تارنمای هیل در ادامه نوشت یک حمله تمام عیار روسیه به اوکراین چالش بزرگ بین‌المللی ایجاد خواهد کرد و آزمون بزرگی برای آمریکا در نشان دادن عزم و قدرت خود است.

این امید وجود دارد که از دید سیاست بتوان پیش از آنکه یک تقابل فاجعه بار رخ دهد، پوتین را از مسیرش مورد نظرش خارج کرد. دموکرات‌ها و جمهوری ‌خواهان دیدگاههای متفاوتی در مورد اینکه چگونه ممکن است این کار انجام شود، دارند. منتقدان بایدن نگران هستند که خروج فاجعه بار افغانستان یک روال بد به دنبال داشته باشد و اکنون نوبت مسئله اوکراین است.

"مایک ترنر" جمهوری‌خواه در این زمینه گفت: خروج از افغانستان نشان داد که در سیاست خارجی این دولت شکاف وجود دارد و سوالاتی را در مورد تعهدش نسبت به متحدان واشنگتن مطرح می کند.

"کرت والکر" که در دولت ترامپ به عنوان نماینده ویژه اوکراین منصوب شده بود، در پاسخ به این سوال که آیا طرح خروج آمریکا از افغانستان نشانه ضعف آمریکا بوده، گفت: این مهم نیست که شما و من ممکن است این فکر را بکنیم بله مهم این است که پوتین این فکر را بکند. خروج از افغانستان نشان داد که دولت بایدن در مورد قوای نظامی چالش دارد و اینکه متحدان خود را تنها می گذارد و به امور داخلی می پردازد. این برای پوتین یعنی آغاز ماجرا.

تارنمای هیل می افزاید: بایدن خود را یک کارشناس در امور سیاست خارجی می داند. وی فعالیت به عنوان رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا را تجربه کرده و طی هشت سال فعالیت در سمت معاون باراک اوباما رئیس جمهوری سابق آمریکا مسائل بین المللی را تجربه کرده است.

بایدن در رایزنی امروز با پوتین قطعا مسائل داخلی کشورش را در نظر خواهد گرفت. رئیس جمهوری آمریکا اکنون با چالش های داخلی نیز روبرو بوده است. نظرسنجی ها نشان می دهد که میزان محبوبیت بایدن به شرایط نامطلوبی رسیده است.

از لحاظ سیاسی، اوضاع برای کاخ سفید آزاردهنده است چون بایدن به خوبی آگاه است که جنگ افغانستان به طور گسترده ای در میان مردم آمریکا غیرمحبوب بوده و آمریکایی ها مدتها بود که خواستار پایان آن بودند. اما به نظر می رسد که رویکرد واشنگتن در خروج از افغانستان نگرانی رای‌دهندگان را در این رابطه که آمریکا چه در داخل و چه در خارج روند افول را تجربه می کند، تشدید کرده است.

کاخ سفید طی روزهای اخیر از تعهد جدی نسبت به تمامیت ارضی اوکراین سخن به میان آورده است. بایدن اخیرا درخواست های پوتین را مبنی بر اینکه واشنگتن باید یکسری تضمین در این رابطه بدهد که اوکراین هرگز عضو ناتو نخواهد شد، پس زده است. بایدن چند روز پیش در این رابطه گفت: خط قرمز هیچ فردی را نمی پذیرم.

پوتین نگران است که اوکراین بیشتر و بیشتر در دایره نفوذ غرب قرار بگیرد که در نتیجه می تواند تهدیدی فزاینده برای مسکو شود. با این حال منتقدان این ایده را رد می کنند و بر این باورند که اوکراین تهدید برای روسیه محسوب نمی‌شود و این پوتین است که سیاست توسعه‌طلبانه را دنبال می‌کند.

تنش‌ها در مرز با اوکراین در حالی تشدید شده که در واقع هیچ کس معتقد نیست به همین دلیل آمریکا خود را وارد جنگی تمام عیار با روسیه می‌کند. در عوض مسئله بر این متمرکز بوده که چگونه باید تنش‌ها را کاهش داد. اکثرا از این مسئله حمایت می کنند که دولت بایدن با دیپلماسی قوی وارد عمل شود.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها