موج عملیات‌های چریکی در فلسطین اشغالی، تل‌آویو را به ستوه آورده است

موج عملیات‌های چریکی در فلسطین اشغالی، تل‌آویو را به ستوه آورده است
چهارشنبه 17 آذر 1400 - 14:53

یک روزنامه لبنانی با استناد به گزارش‌های رسانه‌های رژیم صهیونیستی از تقلای تل‌آویو برای یافتن راهی به منظور کنترل موج عملیات‌های چریکی در مناطق مختلف فلسطین اشغالی خبر داد.

العالم - فلسطین اشغالی

رسانه‌های رژیم صهیونیستی به صراحت از هراس این رژیم از گسترش دامنه عملیات‌های مقاومت در کرانه باختری و بیت‌المقدس و اعلام حالت آماده باش در گذرگاه‌ها، پست‌های بازرسی و مناطق مختلف اراضی اشغالی سال ۱۹۴۸، استقرار شمار بیشتری از نیرو در بیت‌المقدس و کرانه باختری خبر می‌دهند.

این اقدامات رژیم صهیونیستی پس از آن صورت گرفت که نهاد امنیتی این رژیم هیچ ارتباط مستقیمی بین عاملان عملیات‌های شهادت‌طلبانه اخیر با گروه‌های فلسطینی پیدا نکرده و اعلام می‌کند که این این عملیات‌ها به صورت فردی انجام شده است. صبح امروز نیز یک دختر فلسطینی در محله الشیخ جراح با سلاح سرد به یک زن شهرک‌نشین صهیونیست حمله کرد و موجب زخمی شدن او شد. عملیاتی که مانند عملیات‌های مشابه اخیر، با حمایت و تشویق جنبش حماس همراه شد.

گفته می‌شود که نهادهای امنیتی رژیم صهیونیستی از تشدید این عملیات‌ها و آغاز موج جدید حملات فردی آن‌گونه که اکتبر ۲۰۱۵ نیز آغاز شده بود، بشدت احساس نگرانی می‌کنند. به ویژه که گروههای مقاومت فلسطین ضمن حمایت از این عملیات‌ها، بر تداوم و تشدید چنین عملیاتهایی و متشنج کردن اوضاع برای دشمن صهیونیستی تأکید و اعلام می‌کنند که فقط مقاومت و انتفاضه می‌تواند باعث بازدارندگی در برابر رژیم صهیونیستی شود.

روزنامه «الاخبار» لبنان با انتشار یادداشتی در این خصوص نوشت که اخیراً، عملیات‌های چریکی در کرانه باختری اشغالی تشدید شده است، در حالی که اسرائیل ناتوانی خود را در متوقف کردن زنجیره این عملیات‌ها بیان می‌کند و خواستار افزایش سطح آمادگی برای مقابله با امکان توسعه این عملیات‌ها است و به جنبش‌های حماس و جهاد اسلامی اتهام وارد می‌کند که این عملیات‌ها را تغذیه و حمایت می‌کنند.

بر این اساس، در پی عملیات صبح دوشنبه یک جوان فلسطینی به نام «محمد یونس» در طولکرم که با زیر گرفتن و حمله به یک پست بازرسی صهیونیستی، موفق شد یک افسر ارتش اشغالگر را به شدت مجروح کند، منابع امنیتی و نظامی اسرائیل از تشدید «عملیات انفرادی» در مناطق اشغالی ابراز نگرانی کردند. رسانه‌های این رژیم از وقوع پنج حادثه «خطرناک» در دو هفته گذشته خبر دادند، بدون این‌که سرویس‌های امنیتی اسرائیل نشانه‌ و سرنخی از آن داشته باشند یا اقدامات قبلی برای آن‌ انجام داده باشند و این همان چیزی است که سطوح نظامی این رژیم را بر آن داشت تا نسبت به عدم توانایی در متوقف کردن این موج هشدار دهد.

به نوشته الاخبار، آنچه وضعیت را برای اسرائیل دشوار می‌کند ادامه وقوع چنین حوادثی با توجه به تشویق‌هایی که از سوی گروه‌های فلسطینی به طور مستقیم و در شبکه‌های اجتماعی دریافت می‌کند است. تل آویو بیم آن را دارد که در سایه تشویق اغلب فلسطینی به تقلید از این عملیات‌ها، اوضاع از کنترل خارج شود. از جمله عواملی که به تقویت انگیزه فلسطین کمک می‌کند، می توان به گسترش سیاست شهرک‌سازی و اشغالگری، کشتار مستمر جوانان فلسطینی، محدودیت تردد ساکنان کرانه باختری و همچنین وخامت اوضاع اقتصادی طیف‌های مختلف آن‌ها اشاره کرد.

در همین راستا، بنی گانتز، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی دستور داد تا سطح هشدار در تمام گذرگاه‌ها و پست‌های بازرسی نظامی در کرانه باختری افزایش یابد و تحقیقات درباره عملیات‌های اخیری که در آنجا ثبت شده، آغاز شود. آن هم در شرایطی که لشکر عملیاتی ارتش صهیونیست در حال بررسی تقویت حضور نیروهای خود در جاده ها، محورهای مرکزی و مناطق تماس است و از سربازان می خواهد در بالاترین سطح هوشیاریو آمادگی باشند.

در همین چارچوب، «رام بن باراک» رئیس کمیته روابط خارجی و امنیت کنست، در مصاحبه با رادیو عبری «کان» هشدار داد که «(ما) در جریان اوج یک عملیات هستیم و حماس و جهاد اسلامی به انجام عملیات در کرانه باختری تشویق می‌کنند. شین بت (شاباک) موفق شده است زیرساخت های بزرگ (سازمان های محلی) را خنثی کند، اما موجی از عملیات‌های فردی وجود دارد که باید کنترل شود».

وی ادامه داد که راهکار آن، جمع آوری اطلاعاتی است که منجر شود، عملیات قبل از وقوع، خنثی شود.

«موشه یعلون» وزیر سابق ارتش رژیم صهیونیستی نیز به نوبه خود هشدار داد: «[ما] در میانه موج جدیدی از عملیات های فردی هستیم که حماس در تلاش است تا در شبکه های اجتماعی از آن حمایت و به آن تشویق کند. شباهتی بین آن‌چه که طی دو ماه گذشته رخ داد و انتفاضه عاملان عملیات‌های انفرادی وجود دارد».

الاخبار در ادامه با استناد به گزارش رسانه‌های عبری زبان نوشت که موج عملیات‌های کنونی فلسطینی‌ها، از 17 نوامبر با حمله چاقو در قدس آغاز شد که در نتیجه آن دو سرباز در شهر قدیمی قدس زخمی شدند و عامل آن نیز به شهادت رسید. در بیست و یکم همان ماه نیز تیراندازی در شهر قدیمی قدس ثبت شد که به کشته شدن یک سرباز اسرائیلی و زخمی شدن 4 تن دیگر و به شهادت رسیدن عامل آن منجر شد. در همان روز، یک شهرک نشین در حمله با چاقو در یافا به شدت زخمی شد و عامل آن دستگیر شد. در چهارم دسامبر امسال نیز، یک فلسطینی در نزدیکی باب العامود در بیت المقدس یک صهیونیست را زیر گرفت و وی را به شدت مجروح کرد، قبل از این‌که در محل عملیات به شهادت برسد.

به نوشته این روزنامه لبنانی، بر اساس داده‌های اسرائیلی، این عملیات در کرانه باختری پس از نبرد «سیف القدس» در ماه می گذشته تشدید شد، زیرا این نبرد به احیای انگیزه‌های فلسطینی‌ها برای تشکیل هسته‌های مسلح برای مقابله با اشغالگری کمک کرد، آن هم در شرایطی که نیروهای دشمن اقدام به افزایش و تشدید بازداشت فلسطینی‌ها و تجاوزها علیه آن‌ها، کرده بودند. امری کهع نتایج معکوسی برای اسرائیل داشت زیرا فلسطینی‌ها را به افزایش عملیات‌ها که در حال حاضر به افزایش هزینه‌های صهیونیست‌ها برای بازدارندگی جوانان فلسطینی منجر شده، واداشت.

این اتفاق برای خانواده عامل عملیات طولکرم افتاد. صهیونیست‌ها اسباب و وسایل موجود در منزلشان را تخریب کردند و از پدر شهید خواستند برای ملاقات با ماموران اطلاعاتی به اردوگاه هواره بیاید. در این زمینه، «ایتامار بن گویر»، نماینده افراطی کنست، مدعی می‌شود: «در فقدان صلابت و قدرت، تروریسم در حال بازگشت است تا سر خود را بلند کند و زمان آن فرا رسیده است که دولت اسرائیل پیام روشنی به فلسطینی‌ها ارسال کند. با کشتن هر کسی که حمله کند، خراب کردن خانه ‌اش و تبعید خانواده‌اش. فقط از این طریق بازدارندگی حاصل می شود و موفق می شویم از حمله بعدی جلوگیری کنیم».

فارس

پربیننده ترین خبرها