امریکا، از مصادره محموله های نفتی و تسلیحاتی ایرانی تا تحریم های جدید

امریکا، از مصادره محموله های نفتی و تسلیحاتی ایرانی تا تحریم های جدید
چهارشنبه 17 آذر 1400 - 14:05

العالم ـ تحلیل روز

خبر:
وزارت دادگستری امریکا ازمصاده وتوقیف 2 محموله تسلیحاتی و توقیف 4 محموله نفتی ایران خبرداده و همزمان وزارت خزانه داری این کشور تعدادی از نهادها و مسئولین ایرانی را درلیست تحریم های خود قرارداده است.
تحلیل:
-اگرچه هنوز هیچ مقام رسمی ایرانی نسبت به ادعای وزارت دادگستری امریکا درخصوص مصادره و توقیف محموله های ایرانی اظهار نظری نکرده است و بایستی منتظر واکنش مسئولان رسمی ایرانی در تایید یا تکذیب این خبر ماند و یا حداقل تبیین کم وکیف و ابعاد این ماجرا را به انتظار نشست، اما انچه مسلم است اینکه همزمانی انتشار این دو خبر با انچه دو روز پیش در لاذقیه سوریه صورت پذیرفت و ادعا شد هدف رژیم از حمله به این بندر سوری منافع ایران بوده است حتما اهدافی خاص را دنبال می کند. به نظر می رسد در راس اهداف مورد نظر امریکا در انتشار چنین اخباری ان هم به شکل پرحجم و همزمان، تاثیر گذاری بر مذاکرات هسته ای پنج شنبه در وین باشد. امریکا می کوشد تا با تمرکز تبلیغاتی بر آنچه نقض حقوق بشر در ایران و خطرناک بودن ایران برای امنیت بین المللی معرفی می کند، تاثیر گذاری بر روند مذاکرات هسته ای را تسهیل کند و به تعبیری با تشدید فشارهایی از این دست هم به زعم خود شکاف میان مردم و مسئولان در ایران را تشدید نماید و هم توفیقاتی در پروژه شکست خورده خود مبنی بر انزوای ایران در جامعه جهانی حاصل کند تا از این راه نتیجه مطلوب را در مذاکرات هسته ای حاصل کند.
-ایران پیش از این بارها و بارها از سوی امریکا در تامین تسلیحاتی دیگر کشورها و ازجمله یمن متهم شده بود اما در اثبات این مدعا هیچ گاه هیچ سند محکمه پسندی ارائه نکرده است.
-اینکه وزارت دادگستری امریکا توقیف محموله های مورد ادعا را نوامبر 2019 و فوریه 2020 معرفی کرده اما اعلام آن را به زمان کنونی موکول کرده است، حکایت از ابعاد جدیدی از جنگ نرم طراحی شده درکاخ سفید علیه مردم ایران دارد.
-اخیرا رییس سازمان سیا رسما اعلام کرده است: هیچ نشانه‌ای از این‌که رهبر جمهوری اسلامی ایران تصمیم به ساخت جنگ‌افزار هسته‌ای گرفته باشد وجود ندارد. ویلیام برنز همچنین افزوده است: هیچ سندی در دست ندارد که حاکی از تصمیم ایران برای تبدیل برنامه هسته‌ای خود به ساخت سلاح باشد. درسایه اعترافات ریییس بزرگترین مرکز جاسوسی دنیا می توان اهداف اصلی امریکا در مبادرت به انتشار دیرهنگام اخبار توقیف و مصاده محموله های ایرانی از یک سو ،تشدید تحریمها علیه مسئولانی خاص از مقامات ایرانی از دیگر سو و البته بهره گیری ازخدمات نظامی اسرائیل در سوریه و علیه ایران را فهم کرد. اما اینکه آیا دامن زدن به چنین اقدامات نخ نمایی در مذاکرات هسته ای پیش رو، آبی را برای امریکایی ها گرم کند به شدت محل تردید است.

پربیننده ترین خبرها