لودریان در الجزیره؛ فرانسه به دنبال احیای روابط با الجزائر است

لودریان در الجزیره؛ فرانسه به دنبال احیای روابط با الجزائر است
پنج‌شنبه 18 آذر 1400 - 09:50

وزیر خارجه فرانسه که پس از تنش چند ماهه پاریس با الجزائر به این کشور سفر کرده، در پی دیدار با رئیس‌جمهور الجزائر از تمایل پاریس برای رفع اختلافات خبر داد.

العالم - اروپا

«ژان ایو لودریان» وزیر خارجه فرانسه چهارشنبه (دیروز) وارد الجزائر شد و با «عبدالمجید تبون» رئیس‌جمهور این کشور دیدار کرد.

بر اساس گزارش «روسیا الیوم»، لودریان گفت که هدف سفرش به الجزائر تقویت اعتماد دو طرفه در سایه حاکمیت کامل دو کشور است.

وی افزود، الجزائر و فرانسه روابط عمیقی دارند که روابط انسانی بین دو کشور، آن را فعال می‌کند.

لودریان تصریح کرد، در دیدار با تبون اعلام کرده که پاریس تمایل به کار در راستای ذوب کردن یخ رابطه و رفع سوءتفاهم میان دو کشور دارد.

وی ضمن اعلام آنکه در دیدار با رئیس‌جمهور الجزائر بر همکاری متمرکز شده است، افزود: امیدواریم گفت‌وگویی که امروز انجام دادیم در بازگشت روابط سیاسی میان دو کشور در آغاز سال جدید به دور از اختلافات سیاسی گذشته سهیم باشد.

لودریان همچنین گفت، با تبون درباره وضعیت مالی نیز صحبت و تأکید کرده که الجزائر نقشی مهم در پرونده آشتی مالی بازی می‌کند.

وی تأکید کرد، از تعهد الجزائر در ایجاد پایه‌های آشتی در مالی استقبال می‌کند و امیدوار است که این نقش مهم الجزائر ادامه پیدا کند.

لودریان در ادامه گفت، الجزائر و فرانسه با چالش‌های بزرگ منطقه‌ای و بین‌المللی در خصوص تروریسم در ساحل و مهاجرات غیرقانونی و مسائل اقتصادی روبرو هستند.

سفر لودریان به الجزائر در پی تیره شدن روابط دو طرف طی چند ماه اخیر صورت می‌گیرد.

سرآغاز این اختلافات با اظهارات «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه آغاز شد که مدعی شده بود، پیش از استعمار فرانسه، ملت الجزائر وجود نداشته و آنها از استعمار عثمانی به استعمار دیگر منتقل شدند.

این اظهارات بر الجزائر بسیار گران آمد و خواستار عذرخواهی ماکرون شد.

الجزایر به مدت ۱۳۲ سال تحت استعمار فرانسه بود. این کشور بارها از پاریس خواهان عذرخواهی در قبال جنایت‌های ضد بشری در دوران استعمار شده است؛ خواسته‌ای که هرگز محقق نشد.

فارس

پربیننده ترین خبرها