سفر وزیر جنگ اسرائیل به آمریکا همزمان با مذاکرات هسته‌ای؛ چرا؟

سفر وزیر جنگ اسرائیل به آمریکا همزمان با مذاکرات هسته‌ای؛ چرا؟
پنج‌شنبه 18 آذر 1400 - 14:23

همزمان با آغاز دور جدید مذاکرات هسته ای امروز پنجشنبه در وین، بنی گانتس وزیر جنگ صهیونیست‌ها به آمریکا سفر کرده تا در پنتاگون با همتای آمریکایی خود استین در خصوص مساله هسته ای ایران دیدار و گفتگو کند.

تحلیل:

- اگر چه کارشکنی‌های رژیم صهیونیستی در خصوص پرونده هسته‌ای ایران و در مذاکرات چندین ساله موسوم به "برجام" و پس از آن "نجات برجام" امری جدید نیست و مسبوق به سابقه‌ای طولانی است اما همزمانی سفر گانتس به اسرائیل با آغاز دور جدید مذاکرات هسته‌ای، هم نشانگر افزایش حساسیت صهیونیست‍‌ها به نشست‌های جدید وین است و هم حکایت از آن دارد که رژیم نسبت به پذیرش پیشنهادهای جدید جمهوری اسلامی ایران از ناحیه آمریکایی‌ها به‌شدت هراسناک شده است.
- ترور دانشمندان هسته ای ایران، حمله به تاسیسات هسته ای و بالاخره سرقت اسنادی که مباشرتا یا غیر مباشر خود را در خروج ترامپ از برجام نشان داد می‌تواند برای رژیم به نقطه‌های امیدی برای تکرار کارشکنی‌ها در روند مذاکرات هسته‌ای تبدیل شده باشد. به‌همین خاطر هم هست که صهیونیست‌ها تلاش می‌کنند تا همه شانس‌های خود را در تکثیر کارشکنی‌هایشان امتحان کنند.
- سال‌هاست صهیونیست‌ها به‌زعم خود نسبت به دستیابی ایران به بمب هسته‌ای هشدار می‌دهند و همواره به اعلام تاریخ برای این دستیابی مبادرت می‌کنند. جالب آن که هیچ‌گاه محاسبات تاریخی‌شان قرین صحت نشده است. با این حال شاید اظهار نظر دو روز پیش رئیس سیا که رسما اعلام کرد هیچ نشانه ای که نیت ایران برای دستیابی به بمب هسته‌ای را تایید کند و یا دستیابی ایران به بمب هسته‌ای را تصدیق کند وجود ندارد هم قابل تامل باشد و هم دلیلی بر سراسیمگی گانتس برای سفر به آمریکا و گفتگو با وزیر دفاع این کشور.
- اگر چه دولت جدید صهیونیست‌ها می‌کوشد تا آخرین تلاش‌هایش را درخصوص به سرانجام نرسیدن توافق میان ایران و طرف‌های هسته‌ای بکار گیرد اما همین دولت می‌کوشد تا تجربه نتانیاهو را در فاصله گرفتن از آمریکا ولو در حدی محدود تکرار نکند. واقعیت آن است که حیات و ممات اسرائیل در منطقه به عنایت ویژه آمریکا بند است.
- تحریم‌های جدید دو روز پیش علیه ایران، ماجرای حمله سه روز پیش اسرائیل به بندر لاذقیه سوریه با بهانه وجود یک کشتی ایرانی در این بندر، اعلام دیرهنگام توقیف و مصادره چند محموله ایرانی در دوسال گذشته (بفرض صحت) و بالاخره سفر امروز گانتس به آمریکا تنها بخشی از ابعاد جنگ روانی تحمیلی بر ایران به‌منظور تحت تاثیر قراردان نتایج مذاکرات وین است.

پربیننده ترین خبرها