در دیدار رؤسای مجالس ایران و ترکیه تأکید شد

تسریع در نهایی‌سازی سند همکاری‌های جامع تهران - آنکارا و ارتقای همکاری‌های دوجانبه

تسریع در نهایی‌سازی سند همکاری‌های جامع تهران - آنکارا و ارتقای همکاری‌های دوجانبه
پنج‌شنبه 18 آذر 1400 - 16:53

رؤسای مجالس ایران و ترکیه با تأکید بر جایگاه دو کشور در منطقه و تحولات بین‌المللی بر ارتقای سطح همکاری‌های دوجانبه و نهایی شدن سند همکاری‌های جامع تهران- آنکارا تأکید کردند.

العالم - ایران

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی که روز گذشته به منظور شرکت در اتحادیه بین‌المجالس کشورهای عضو سازمان همکاری های اسلامی با موضوع فلسطین و بحث مربوط به مهاجرت افغانستان در کشورهای اسلامی وارد استانبول شد، ظهر امروز (پنجشنبه، ۱۸ آذرماه) با مصطفی شنتوپ «رئیس مجلس ترکیه» دیدار و گفت و گو کرد.

قالیباف در این دیدار گفت: در این اجلاس و اجلاس‌های مشابه منطقه‌ای و بین المللی می‌توانیم برای حل مشکلات کشورهای اسلامی تلاش کنیم که البته این مسئله نیازمند بررسی‌های همه جانبه و همکاری های لازم پیش از اجلاس‌هاست.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه معتقدیم ایران و ترکیه می توانند با همکاری های نزدیک، اثرگذاری‌های خوبی در سطوح منطقه ای و بین المللی داشته باشند، اظهار داشت: نتیجه این همکاری‌ها را در اجلاس شهرداران کلان‌شهرها در زمانی که شهردار تهران بودم دیدم و اکنون نیز آمادگی‌ داریم همکاری‌های مشترک تعریف کنیم.

وی در ادامه اولویت دولت و مجلس ایران را توسعه همکاری با کشورهای همسایه و کشورهای اسلامی دانست و افزود: امیدوارم در آینده نزدیک توافق راهبردی دو کشور نهایی شده و نقشه راه توسعه روابط ایران و ترکیه تعیین شود چرا که بدون شک دو کشور می‌توانند با همکاری های نزدیک دو جانبه، نقش موثری در تحولات منطقه ای و بین المللی داشته باشند.

قالیباف تصریح کرد: منافع مشترک بسیاری میان دو کشور وجود دارد و با توجه به همین منافع و نقش موثر دو کشور، قدرت های خارجی، موافق با این همکاری ها و ارتقای روابط دو کشور نیستند.

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان در ادامه با بیان اینکه مسأله ای در منطقه نیست که دو کشور در آن مؤثر نباشند، یادآور شد: ریشه دشمنی آمریکا با ایران و فشارهای اخیر بر ترکیه در فهم قدرت و جایگاه دو کشور و اثرگذاری ایران و ترکیه در منطقه است.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان نقش گروه های دوستی پارلمانی ایران و ترکیه را در حل و فصل مسائل سوریه و عراق بسیار مهم دانست و بر فعال‌تر شدن آنها تأکید کرد.

رئیس مجلس ترکیه: مصمم به تقویت روابط پارلمانی با ایران هستیم

مصطفی شنتوپ نیز در این دیدار با بیان اینکه متأسفانه به دلیل پاندمی کرونا، نقش اتحادیه بین المجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی تضعیف شده، گفت: لازم است با اقدامات هماهنگ و همکاری نزدیک درباره مسائل و مشکلات کشورهای اسلامی بار دیگر جایگاه این اتحادیه را تقویت کنیم.

رئیس مجلس ترکیه در ادامه ضمن تأکید بر تشکیل کمیته حقوق مسلمانانی که در برخی کشورها حضور دارند اما در اقلیت هستند، عنوان کرد: موضوع فلسطین همواره در دستور کار ما قرار داشته و در مجامع منطقه ای و بین المللی آن را مطرح کرده ایم.

وی در ادامه با بیان اینکه در راستای ارتقای روابط دوجانبه و نشست های راهبردی دو کشور قرار است اردوغان به زودی به تهران سفر کند، اظهار داشت: ما نیز مصمم هستیم تا روابط دو کشور را در چارچوب ارتباطات پارلمانی توسعه دهیم که به این منظور باید گروه های دوستی پارلمانی دوکشور فعال‌تر شوند.

شنتوپ در ادامه تأکید کرد: با توجه به جایگاه ایران و ترکیه در منطقه و مسائل مشترکی که با آن مواجه هستیم، افزایش امنیت در مرزها و هم افزایی توان برای مقابله با گروه های تروریستی باید مورد توجه دو کشور باشد.

وی در ادامه با اشاره به افزایش حجم تجارت دو کشور در سال ۲۰۲۱ نسبت به گذشته، بیان داشت: ما مخالف تحریم های یکجانبه آمریکا علیه ایران هستیم و امیدواریم مذاکرات وین با موفقیت به نتیجه برسد.

رئیس مجلس ترکیه در پایان با بیان این مطلب که ما نگرانی های ایران درباره تحولات منطقه را درک می‌کنیم، خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط افغانستان، نگران موج جدید مهاجرت از افغانستان هستیم از این رو باید با همکاری نزدیک دوجانبه به حل و فصل مشکلات این کشور کمک کنیم همچنین ما حامی آرامش و ثبات در مرزهای کشورهای همسایه هستیم.

به گزارش خانه ملت، اتحادیه بین‌المجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی (PUIC) با موضوعات محوری «فلسطین، مهاجرت و افغانستان»، در روزهای ۹ و ۱۰ دسامبر (۱۸ و ۱۹ آذر) در شهر استانبول و به میزبانی مجلس ترکیه برگزار می‌شود.

ایسنا

پربیننده ترین خبرها