عمران‌خان: تشدید اوضاع افغانستان برای ایران و پاکستان مشکل ساز است

عمران‌خان: تشدید اوضاع افغانستان برای ایران و پاکستان مشکل ساز است
پنج‌شنبه 18 آذر 1400 - 18:15

نخست وزیر پاکستان با انتقاد از تداوم مسدودیت دارایی‌های افغانستان توسط آمریکا و نگرانی از بحران انسانی در این کشور همسایه، افزود: تشدید اوضاع افغانستان برای پاکستان و جمهوری اسلامی ایران به عنوان دو کشور همسایه نزدیک مشکل ساز خواهد بود.

العالم ـ آسیا

بنابر گزارش تلویزیون دولتی پاکستان (پی‌تی‌وی)، «عمران‌خان» روز پنجشنبه طی سخنرانی در کنفرانس اسلام‌آباد ۲۰۲۱ با عنوان «آسیای جنوبی مرفه و صلح آمیز» به اهتمام اندیشکده مطالعات راهبردی اسلام‌آباد، اوضاع افغانستان را نگران کننده دانست و خواستار شتاب جهانی برای کمک به مردم این کشور شد.

وی خطاب به آمریکا گفت: تا زمانی که آنان این واقعیت را درک نکنند که باید دارایی‌های افغانستان را آزاد و اجازه فعالیت نظام بانکی این کشور دهند، وضعیت مردم افغانستان بدتر خواهد شد و تبعات آن دامن دیگر کشورهای همسایه را خواهد گرفت.

عمران‌خان اظهار داشت: تاثیرات افزایش نابسمانی‌ها در افغانستان متوجه ایران و پاکستان نیز خواهد بود و ما با یک چالش عمده پناهجو مواجه خواهیم شد.

وی گفت: بحث اصلی رسیدگی به مشکلات ۴۰ میلیون نفر در افغانستان است و اگر جامعه جهانی نقش آفرینی نکند همه منطقه و کشورهای جهان دچار مشکلات ناشی از بی‌ثباتی و بحران انسانی در افغانستان خواهند شد.

نخست وزیر پاکستان با ابراز نگرانی از تشدید جنگ سرد میان پکن و واشنگتن و تبعات آن در منطقه، گفت: اسلام آباد حامی ملحق شدن به هیچ بلوکی نیست و همزمان آمادگی خود را برای کمک به تنش زدایی میان آمریکا و چین اعلام می‌کند.

به گزارش ایرنا، قرار است هفدهمین نشست فوق العاده وزیران خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی با محوریت تحولات افغانستان و بررسی بحران انسانی این کشور، روز ۱۹ دسامبر (۲۸ آذرماه) به میزبانی دولت پاکستان در «اسلام‌آباد» برگزار شود.

هفتم آذرماه امسال و در حاشیه اجلاس سران کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی (اکو) در عشق‌آباد، آیت الله سید ابراهیم رئیسی طی دیدار با عارف علوی همتای پاکستانی خود گفت: جمهوری اسلامی ایران از تشکیل دولت فراگیر در افغانستان که همه مردم، اقوام و گروه‌های سیاسی افغان را نمایندگی کند، حمایت می‌کند و در این زمینه آماده همکاری با پاکستان هستیم.

رئیس جمهوری پاکستان نیز گفت: عارف علوی گفت که این کشور نیز همانند ایران خواهان تشکیل دولت فراگیر در افغانستان است و همکاری برای برقراری صلح در این کشور را ضروری می‌دانیم.

پربیننده ترین خبرها