پیشنهادات ایران؛ تنها راه هموار در مذاکرات وین است

پیشنهادات ایران؛ تنها راه هموار در مذاکرات وین است
شنبه 20 آذر 1400 - 10:51

به نظر می رسد که ترکیب هیئت ایرانی در مذاکرات رفع تحریم ها در وین و اختیارات گسترده این هیئت، گروه 4+1 و آمریکا را مجبور کرده است که پیشنهادات ایران را برای دستیابی به توافق لغو کامل تحریم های آمریکا در ازای رفع همه نگرانی های واهی غرب درباره برنامه هسته ای ایران جدی تر بگیرند.

العالم - تحلیل روز

ظاهرا این حد از جدی بودن در رفتار طرف های مقابل در مذاکرات وین فقط ناشی از ترکیب و اختیارات هیئت ایرانی نبوده است بلکه واکنشی است به اراده جدی و خلل ناپذیر هیئت ایرانی برای پیشبرد مذاکرات، آن هم در شرایطی که آمریکا و رژیم صهیونیستی می کوشند پیوسته با طرح ادعاهایی چون آماده سازی سناریوهای دیگر در صورت شکست مذاکرات از جمله سناریوی تشدید تحریم ها یا گزینه نظامی، هیئت ایرانی را تحت فشار قرار دهند.

نکته جالب این است که سناریوی تشدید تحریم که همواره به بسته اقدامات ضد ایرانی آمریکا همراه بوده است، نتایج معکوس داشته است؛ منابع نزدیک به مذاکرات از مخالفت صریح و علنی برخی از اعضای 4+1 با اقدام اخیر آمریکا به اعمال تحریم های جدید علیه ایران –آنهم در شرایطی که همه طرف ها برای لغو تحریم های آمریکا در وین دور هم جمع شده اند - خبر داده اند.

در ابتدا برخی طرف های اروپایی همگام با آمریکا سعی کرده اند چنین وانمود کنند که پیشنهادات ایران با متن توافق شش دوره گفتگوهای گذشته منافات دارد اما پس از رایزنی با دولت های خود، دیدیم که در مذاکرات پنج شنبه گذشته با واقع نگری بیشتری با این پیشنهادات برخورد کردند و تصمیم گرفتند تا به منظور رسیدن به نقاط مشترک بین خود، به اشکال و ابعاد مختلف روی این پیشنهادات کار کنند.

آمریکا و رژیم صهیونیستی علاوه بر تحریم سعی کرده اند همزمان با شروع مذاکرات، گزینه حمله نظامی را هم مطرح کنند. به طوری که خبرگزاری ها خبرهایی را درباره سفر مقامات رژیم صهیونیستی به آمریکا منتشر کرده اند؛ از جمله بنی گانتز، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در سفر اخیر خود به آمریکا، از حمله نظامی سخن گفته است. ابتدا فقط مقامات این رژیم دم از حمله نظامی می زنند اما اکنون آمریکایی ها این گزینه را مطرح کرده اند.

نصر الله پژمانفر، عضو هیئت رئیسه کمیسیون قانون اساسی در مجلس ایران به غرب توصیه کرده است که مراقب حرف زدنش با ایران باشد زیرا تهدید ایران هزینه بسیار گزافی برای آنها خواهد داشت کما اینکه این کشور تا ابد معطل مذاکرات نمی ماند.. ایران تا وقتی پای مذاکرات می ماند که تاثیر مثبتی بر زندگی مردم داشته باشت و به رفع همه تحریم ها بی انجامد.

پژمانفر از سر احساسات حرف نمی زند یا به دنبال جنگ روانی نیست بلکه به حقایقی اشاره می کند که حتی سردمداران صهیونیست هم از آن اگاهند. جدا از رجزخوانی های بنت و گانتز و کوخاوی، ریچارد اسپنسر، خبرنگار روزنامه تایمز در خاورمیانه به نقل از آوینر کوهن، مورخ اسرائیلی می نویسد: "هر کس فکر می کند نیروی خارجی اعم از سازمان های جاسوسی شامل موساد یا سیا یا ارتش می توانند کشوری با 85 میلیون نفر جمعیت و دارای زیرساخت های هسته ای و صنعتی در حد امروز ایران را مهار کند، ابله است... ما باید بدانیم که هیچ قدرت خارجی نمی تواند ایران را با چنین اراده ای برای دستیابی به انرژی هسته ای مهار کند مگر با حمله نظامی گسترده.!!"

اسپنسر، خود در تحلیل حرف های کوهن می گوید: این کار به طور قطع از امکانات و قدرت اسرائیل و حتی آمریکا خارج است.

با اینکه قدرت بازدارندگی ایران نیازی به اعتراف کسی مثل این مورخ اسرائیلی یا یک خبرنگار غربی ندارد اما ما فقط خواستیم با نقل قول از این افراد به این نتیجه برسیم که جو بایدن چاره ای جز بازگشت به برجام و لغو همه تحریم های ترامپ ندارد.

این پیشنهادات و نه دیکته تنها راه هموار پیش پای طرف های مذاکره در وین است که می تواند منافع همه را تأمین کند و اما سبک و سیاق غرب در مذاکره با دیگران، مبتنی بر صدور دستور و اطاعت طرف مقابل است و این روش در مورد ایران پاسخ نمی دهد؛ تجربه چهار دهه گذشته غرب با ایران، گواهی کافی بر این مدعاست.

  • أمين أمين – العالم

پربیننده ترین خبرها