حمله پهپادی اوکراین به منطقه خودمختار «دونتسک»

حمله پهپادی اوکراین به منطقه خودمختار «دونتسک»
يکشنبه 21 آذر 1400 - 12:25

یک پهپاد اوکراینی، ایستگاه حمل‌ونقل عمومی واقع در یکی از نواحی خودمختار روس زبان در شرق این کشور را هدف قرار داد.

العالم - اروپا

ارتش اوکراین روز جمعه در اقدامی تحریک‌آمیز علیه مسکو، نواحی جمهوری خودمختار «دونتسک» را هدف حمله‌ای پهپادی قرار داد.

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک» به نقل از مقامات «جمهوری خلق دونستک» پهپاد اوکراینی یک ایستگاه حمل‌ونقل عمومی را هدف قرار داد اما این بمب عمل نکرد. با این حال حین عملیات خنثی‌سازی آن، دو سرباز کشته شدند.

یکی از مقامات این منطقه خودمختار روس زبان گفت: «یکی از سربازان در محل جان باخت و یکی دیگر از مدافعان جمهوری ما حین وقوع انفجار زخمی شد که متأسفانه صبح امروز در بیمارستان فوت کرد».

این حمله پهپادی در حالی رخ داده است که «والری گراسیموف» رئیس ستاد کل ارتش روسیه و معاون وزیر دفاع این کشور هشدار داده است: «ارسال بالگردها، وسایل پروازی بدون سرنشین و هواپیماها به اوکراین، مقامات اوکراینی را به سمت برداشتن گام‌هایی غیرمنتظره و خطرناک سوق می‌دهد. کی‌یف به تعهدات خود در توافق مینسک پایبند نیست».

این مقام ارشد نظامی روس افزود: «نیروهای مسلح اوکراین اعلام کرده‌اند که استقرار سامانه‌های موشکی ضد تانک تأمین شده از سوی آمریکا و پهپادهای ترکیه‌ای را آغاز کرده‌اند. در نتیجه، اوضاع متشنج در شرق این کشور، اکنون در حال وخیم‌تر شدن است».

در این میان، کشورهای غربی به‌ویژه آمریکا از این درگیری‌ها به‌عنوان فرصتی برای اعمال فشار بیشتر علیه روسیه استفاده کرده‌اند. رسانه‌های آمریکایی اخیراً این بحث را مطرح کرده‌اند که روسیه قصد دارد اوایل سال آینده میلادی به اوکراین حمله کند.

روز گذشته (شنبه) هفت کشور بزرگ اقتصادی جهان روز شنبه نشستی را با دستورکار تداوم جوسازی و تهدید علیه روسیه، در شهر لیورپول انگلیس آغاز کردند.

«لیز تراس» وزیر امور خارجه انگلیس که میزبانی این نشست را بر عهده دارد در جمع خبرنگاران گفت: «آنچه باید انجام دهیم، بازدارندگی علیه مسیری است که روسیه اتخاذ کرده است».

این مقام انگلیسی مدعی شد: «نشست گروه هفت در این آخر هفته، به نمایش گذاشتن اتحاد بین اقتصادهای بزرگ هم‌فکر است و اینکه ما کاملاً در موضع خود علیه خشونت، خشونت علیه اوکراین قاطع هستیم».

از سوی دیگر «جو بایدن» بامداد یکشنبه (به وقت تهران) مدعی شد به «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه تصریح کرده که اگر این کشور به اوکراین حمله کند، «بهای وحشتناکی» خواهد پرداخت و با عواقب اقتصادی ویرانگری روبرو خواهد شد.

وی در این‌باره به خبرنگاران توضیح داد که امکان اعزام نیروهای رزمی زمینی آمریکا به اوکراین در صورت تهاجم روسیه «هیچ‌گاه روی میز نبوده»، هرچند که واشنگتن و ناتو ملزم به اعزام نیروهای بیشتری به کشورهای جناح شرقی ناتو برای تقویت آنها هستند.

این در حالی است که پوتین روز جمعه در نشست شورای جامعه مدنی و حقوق بشر روسیه در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره وضعیت منطقه «دونباس» در شرق اوکراین و تشابه آن به نسل‌کشی گفته بود: «آنچه در دونباس رخ می‌دهد را من و شما به خوبی می‌بینیم و از آن مطلع هستیم».

رئیس جمهور روسیه در ادامه گفت:‌ «البته همان‌طور که خودتان هم گفتید، این اقدامات بسیار یادآور نسل‌کشی هستند».

پوتین همچنین «روس‌هراسی» را گام اول در اجرای این نسل‌کشی توصیف کرد و متذکر شد اقدامات متقابل در این زمینه باید «بسیار دقیق» انجام شوند و «حقیقت وقایعی که در حال رخ دادن هستند را منعکس کنند».

علاوه بر پوتین، «ماریا زاخاروا» سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه نیز پنجشنبه در نشستی خبری، اوکراین را به تداوم انتقال تجهیزات سنگین توپخانه‌ای به دونباس به‌منظور مقابله با ساکنین این منطقه خودمختار حامی روسیه متهم کرد و گفت: «اوکراین فقط تظاهر می‌کند که تعهدات خود تحت توافق مینسک را اجرا می‌کند».

فارس

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها