جنگ یمن؛ حاصل ائتلاف خصمانه سعودی - اسرائیلی

جنگ یمن؛ حاصل ائتلاف خصمانه سعودی - اسرائیلی
سه شنبه 23 آذر 1400 - 17:55

روزنامه امریکایی "واشنگتن پست" از مشارکت نظامی مستقیم رژیم اسرائیل در تجاوز به یمن با مشارکت 70 کارشناس نظامی اسرائیلی و 42 خلبان و نیز کارشناسان رادار خبر داد.

العالم درگوشی

بر اساس گزارش این روزنامه امریکایی، همه این کارشناسان با نیروهای متجاوز سعودی و نیروهای ائتلاف متجاوز در حمله به یمن نقش داشته اند.

به نوشته واشنگتن پست، اسرائیل با همکاری 70 کارشناس نظامی اسرائیلی و 42 خلبان در جنگ ظالمانه و نابرابر علیه مسلمانان مقاوم یمنی وزیر ساخت های این کشور مشارکت داشته است.

گزارش روزنامه آمریکایی مساله جدیدی نیست، زیرا همه جهانیان می دانند که در پشت پرده تجاوز وحشیانه به یمن، منافع و طرح های اسرائیلی و امریکایی قرار دارد که با دو هدف عمده، یکی ویران کردن یمن و زیرساخت هایش و دیگری رسیدن به مربع استراتژیک برای سلطه بر باب المندب و ماندن درآن طراحی شده است تا این رژیم بتواند دامنه جغرافیایی خود را توسعه بخشد و بر این گذرگاه دریایی جهانی سلطه پیدا کند تا بعدها بتواند از لحاظ تجاری بر اکثر کشورهای جهان درشرق و غرب سلطه داشته باشد.

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر سابق رژیم اشغالگر اسرائیل در اولین اظهارات خود دراین سطح در مارس 2015 ، نگرانی خود را از سلطه نیافتن این رژیم بر باب المندب پنهان نکرد و درعین حال هشدار داد که اسرائیل این منطقه استراتژیک را بدون دستیابی به هیچ دستاورد مهمی از دست دهد.

سلطه بر باب المندب، به رژیم اسرائیل این اجازه را می دهد که برهمه مناطق خاورمیانه سلطه پیدا کند و آنرا به عنوان مرحله اول طرح اشغالگرانه و توسعه طلبانه خود اجرا کند.

نتنیاهو درآغاز جلسه هفتگی کابینه خود در 29 مارس 2015 ، گفته بود که " نزدیکی ایران و یمن محوری بسیار خطرناک را تشکیل می دهد" ، و به اضافه محور " تهران ، بغداد و دمشق، خطری شدید برای رژیم غاصب و توسعه طلب اسرائیل به شمار می رود و باید برای توقف آن تلاش کرد. این هشدار ، عملا به منزله چراغ سبزی برای شروع تجاوز سعودی و ائتلاف عربی علیه یمن بود.

درآن زمان، صرفا نتانیاهو نبود که عربستان و کشورهای متجاوز عربی را به حمله به یمن تشویق کرد.

وی به مذاکرات خود با سناتورهای امریکایی اشاره کرد و گفت " مذاکرات خود را با سناتور مکونیل رئیس جمهوری خواه مجلس سنای امریکا به پایان رساندم و همین طور با سناتور هری رید رهبر دموکرات ها صحبت کردم و از دو طرف شنیدم که این احزاب به طور کامل از اسرائیل حمایت می کنند و این مساله از اهمیتی بسیار برخوردار است.

روزنامه واشنگتن پست درگزارش خود صراحتا اعلام کرد که اسرائیل شریک اصلی در تجاوز به یمن از سال 2015 به شمار می رود و تاکید کرده است که مشارکت اسرائیل در تجاوز به یمن، آشکار و مشخص بوده است.

طبق این گزارش، اسرائیل با حدود 70 کارشناسان و نیروی فنی و کارشناسان مدیریت اتاق های عملیات در شهر المخا در تجاوز به یمن نقش داست و 42 خلبان اسرائیلی و برخی نظامیان در فرماندهی چند محور نقش داشتند.

این مساله به معنای مشارکت میدانی مستقیم رژیم اسرائیل و همکاری با افسران سعودی و افسران کشورهای عضو ائتلاف عربی در تجاوز به یمن است.

همچنین پنهان نیست که نقش اسرائیل در جنگ علیه یمن، با تجهیز طرف های ائتلاف به امکانات نظامی به منظور ماندن در باب المندب ، نقشی بارز و برجسته بود. یک مقر اسرائیلی در جزیره اشغالی سقطری درجنوب شرق یمن تاسیس شد و طبق اعلام خبرگزاری یمن به نقل از منابع آگاه ، از زمان اعلام عادی سازی روابط میان این رژیم و امارات، جزیره سقطری به روی نظامیان اسرائیلی باز شده است.

این اقدام را " ایدی کوهین " روزنامه نگار اسرائیلی در توئیتر خود به آن اشاره کرد و نوشت : شرکت اسرائیلی توسعه فرودگاه سقطری هزاران بار تبریک" و سپس این پست را حذف کرد.

آنچه قطعی به نظر می رسد این است که آنچه در یمن می گذرد، صرفا جنگ متجاوزانه سعودی عربی علیه کشور مظلوم یمن نیست، بلکه جنگی فراگیر و بلند مدت از سوی کشورهای عربی و منطقه ، اسرائیل و امریکاست که هدف از آن تثبیت پایه های جدید برای توسعه جغرافیای رژیم اشغالگر اسرائیل در منطقه است.

پربیننده ترین خبرها