یک وزیر لبنانی دیگر جنگ یمن را به باد انتقاد گرفت

چهارشنبه 24 آذر 1400 - 11:36

پس از آن که وزیر اطلاع‌رسانی لبنان به دلیل انتقاد از جنگ یمن مجبور به استعفا شد، این بار وزیر کشاورزی لبنان از این جنگ انتقاد کرد و خواستار توقف آن شد.

العالم - لبنان

پس از «جورج قرداحی» وزیر اطلاع‌رسانی لبنان که به دلیل انتقاد از جنگ یمن پیش از رسیدن به پست وزارت تحت فشار ناگزیر به استعفا شد، یک وزیر لبنانی دیگر، جنگ یمن را مورد انتقاد قرار داد و بر ضرورت پایان یافتن این جنگ، تأکید کرد.

«عباس الحاج حسن» وزیر کشاورزی لبنان در گفت‌وگویی تلویزیونی تصریح کرد که جنگ یمن باید پایان یابد و بر ضرورت اتمام این جنگ که موجب برجای گذاشتن «صدها هزار کشته، بی‌خانمان و گرسنه» شده، تأکید کرد.

وی تصریح کرد: صرف نظر از این‌که علت این جنگ چه بوده و چه کسی می خواهد در آن پیروز شود باید این جنگ پایان یابد. این جنگ بزرگ‌ترین جنگی است که امروز باید پایان یابد.امکان ندارد هیچ انسانی با مشاهده صدها هزار کشته، آواره، گرسنه و با وجود صدها هزار تنی که دنبال امید هستند و آن را نمی‌یابند، بگوید این جنگ باید ادامه یابد. این جنگ باید تمام شود».


در سوم دسامبر ۲۰۲۱، وزیر اطلاع‌رسانی لبنان، پس از متشنج شدن ریاض و بیروت به دلیل اظهاراتش علیه تجاوز ائتلاف سعودی به یمن استعفای خود را به «میشل عون» رئیس‌جمهور و «نجیب میقاتی» نخست‌وزیر لبنان تقدیم کرد.

جورج قرداحی دومین وزیر لبنانی است که در کمتر از یک سال گذشته به علت اظهارنظر درباره اقدامات عربستان سعودی مجبور به استعفا شده است.

در نوزدهم ماه می گذشته، «شربل وهبه» وزیر امور خارجه لبنان پس از بیان اظهاراتی درباره ترور «جمال خاشقچی» مجبور به استعفا شده بود.

تنش‌ اخیر میان لبنان و کشورهای حوزه خلیج فارس بویژه عربستان سعودی از آنجا آغاز شد که جرج قرداحی وزیر اطلاع‌رسانی لبنان در یک مصاحبه تلویزیونی که مربوط به پیش از انتصاب وی به پست وزارت است، خواهان توقف جنگ علیه یمن شد.

قرداحی در پاسخ به این سؤال که تحولات جاری در یمن را چگونه ارزیابی می‌کند، گفت: «تجاوز وحشیانه به یمن که هشت سال از آن می‌گذرد، باید متوقف شود. آن‌چه که یمنی‌ها انجام می‌دهند، حقوق قانونی آن‌ها در دفاع از خود است و من پایداری مردم یمن در قبال این تجاوز را ارج می‌نهم».

در پی این اظهارات، عربستان سعودی، بحرین، امارات هر یک سفرای خود را از لبنان فراخواندند و کویت هم در گامی مشابه ضمن فراخواندن سفیر خود از لبنان، ۴۸ ساعت به کاردار سفارت لبنان فرصت داد تا این کشور را ترک کند.

وزارت خارجه کویت در بیانیه خود اعلام کرده بود که این تصمیم را به دلیل ادامه اظهارات منفی علیه سعودی و «عدم اتخاذ اقدامات مناسب جهت جلوگیری از قاچاق به کشورهای عضو شورای همکاری» گرفته است.

به‌رغم آنکه کشورهای مذکور علت اقدام خود را اظهارات جرج قرداحی اعلام کردند، اما وزیر اطلاع‌رسانی لبنان اواخر ماه گذشته اظهار داشت: «دیگر همه می‌دانند که مشکل فعلی بسیار فراتر از من و مربوط به موضع عربستان سعودی در قبال نقش حزب‌الله در لبنان و منطقه است همانطور که ریاض خود چند بار این را به صراحت اعلام کرد».

فارس

پربیننده ترین خبرها