العالم ـ ایران
بنابر این گزارش، در نشست علنی روز چهارشنبه مجلس شورای اسلامی، ادامه رسیدگی به گزارش شور دوم کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری در مورد لایحه نظام رتبهبندی معلمان بررسی شد و ماده ۸ این لایحه با ۱۹۶ رای موافق به تصویب رسید.
محمدباقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی پس از تصویب همه مواد لایحه نظام رتبه بندی معلمان طی سخنانی در جلسه علنی امروز خاطرنشان کرد، به نمایندگان مجلس، کمیسیون آموزش و تحقیقات خدا قوت گفته که با تلاش خود لایحه رتبهبندی معلمان را که قریب به یک دهه در فراز و نشیب بود در مجلس یازدهم و دولت سیزدهم با تامین بار مالی آن به نتیجه رساند.
وی افزود: البته اینکه بررسی این لایحه کمی زمان برد به دلیل تلاش برای کار کارشناسی دقیق بود تا مسائل قانون اساسی را رعایت کند هم اینکه منزلت و معیشت معلمان هم مدنظر قرار داده شود و سبب ارتقاء و کیفیت آموزش، تحصیلات و شایسته سالاری شود.
وی خاطرنشان کرد: دانش آموزان، فرزندان دلبند این سرزمین هستند که برای آموزش در اختیار معلمان بوده و آینده کشور در گرو این دانش آموزان است. البته معلمان عزیز مطمئن باشند که دغدغه اول مجلس شورای اسلامی و مجموعه حاکمیت معلمان هستندکه بتوانند در تربیت و آموزش فرزندان این سرزمین با امنیت کامل با احساس و شعف خوبی ان شاالله کار آموزش را پیش ببرند.
بخشهای اداری و خدماتی شامل رتبهبندی معلمان نمیشوند
قالیباف پیش از تصویب لایحه رتبه بندی معلمان و در جریان بررسی این لایحه در مجلس نیز طی سخنانی خاطرنشان کرد: باور دولت، مجلس و حاکمیت این است که باید معلم از جایگاه منزلتی بالاتر از خدمات اداری کشور قرار بگیرد و این هدف ما در قانون گذاری برای معلم است.
رییس مجلس شورای اسلامی افزود: پیش از این مصوب شده است افرادی شامل رتبهبندی معلمان میشوند که معلم باشند. یعنی اگر حتی مدیر مدرسه بود یا مدیر جایی دیگری بودند ولی در کلاس هم به عنوان معلم حاضر میشوند به این فرد هم معلم گفته میشود.
وی خاطرنشان کرد: پیشنهادهای اضافه ای داده میشود که به عنوان نمونه بخشهای اداری و خدماتی هم جز رتبه معلمان قرار بگیرند، این خلاف بند ۲ ماده ۲ لایحه است.
رییس مجلس شورای اسلامی گفت: اگر در هیأت علمی وزارت علوم نیز فردی سر کلاس نرود و وظیفه آموزشی خود را انجام ندهد، دیگر هیأت علمی محسوب نمی شود. اگر فردی هم یک یا دو سال معلمی می کند و بعد برای همیشه فرماندار شود، این فرد هم معلم نیست.
وی خاطرنشان کرد: معلم فردی است که ۲۴ ساعت در هفته سر کلاس برود و کار معلمی انجام دهد و ما در ماده ۲ قانون همین را مشخص کردهایم.
جبار کوچکی نژاد نماینده رشت در مجلس در تذکری با استناد به ماده ۱۴۹ آئین نامه داخلی گفت: ما سه ماده از لایحه نظام رتبه بندی معلمان را تصویب کرده و سپس مابقی آن را به کمیسیون آموزش ارجاع دادیم. از کمیسیون آموزش نیز بابت اصلاحات تشکر می کنیم اما تغییراتی که در لایحه صورت گرفته رتبه بندی معلمان را به سمتی هدایت کرده که در نهایت مشابه قانون مدیریت خدمات کشوری شده است.
وی اظهار داشت: این شیوه رتبه بندی انگیزه معلم را می گیرد، رتبه بندی معلمان باید شفاف باشد. این شیوه رتبه بندی حق و حقوق فرهنگیان را پایمال می کند.