مذاکرات وین و عقده خودبرتربینی غرب

مذاکرات وین و عقده خودبرتربینی غرب
چهارشنبه 24 آذر 1400 - 14:58

" در حال رسیدن به نقطه ای هستیم که توسعه برنامه هسته ای ایران منجر به از هم گسیختن کامل برجام [توافق هسته ای] خواهد شد... ایران یا باید توافقی عادلانه و فراگیر را بپذیرد یا فروپاشی کامل برجام را". این جملات خلاصه سخنرانی نیکلاس د ریوایر، سفیر فرانسه در سازمان ملل به هنگام قرائت بیانیه مشترک انگلیس، فرانسه و آلمان در سازمان ملل درباره مذاکرات رفع تحریم هاست.

العالم - کشکول

از این بیانیه کاملا روشن است که اروپا هنوز هم از موضع برتر حرف می زند. حتی حضور در پای یک میز مذاکره در برابر کشوری که نه به بلوک غرب وابسته است نه به ابرقدرت ها، را هم برنمی تابد. از نظر غرب مذاکره به معنای ان است که در یک سو، طرف غربی یا قدرت برتر جهان ایستاده است و دستور می دهد و دیکته می کند و طرف مقابل چاره ای جز اطاعت و اجرای دستورات ندارد و گرنه باید خود را برای عواقب نافرمانی در مقابل بزرگان آماده کند.

سه کشور اروپایی به رغم تبعیت کورکورانه از آمریکا در مذاکرات وین، از آن می ترسد که ایران تبدیل به الگوی کشورهایی شود که می کوشند از حقوق خود در مقابل قلدری اروپا و سلطه جویی آمریکا دفاع کنند. همه جهانیان، اتفاقات وین را زیر نظر دارند. آن ها دارند می بینند که ایران اسلامی چگونه برای گرفتن حقوق قانونی خود شانه به شانه ابرقدرت ها ایستاده و از موضع برابر با آنها مذاکره می کند.

بیانیه اروپا که در واقع در راستای اعمال فشار و جنگ روانی غرب علیه ایران تنظیم شده است، صحبت از "زیاده خواهی ایران" و فروپاشی برجام می کند. آنها فراموش کرده اند که این اقدام ایران در واقع بخشی از پاسخ این کشور به خروج یک جانبه آمریکا از برجام و نقض قطعنامه 2231 شورای امنیت و همدستی اروپا با آمریکا در نقض برجام است.

اروپایی ها با همان لحن برتری جویانه ایران را بین "توافق عادلانه یا فروپاشی برجام" مخیر کرده اند در حالی که خود می دانند که آن کسی مه برجام را از محتوا تخلیه کرد و باعث فروپاشی آن شد، متحد خودشان یعنی آمریکاست و ایران تنها کشوری است که مانع فروپاشی و شکست کامل برجام شده است. این کشور حتی به خاطر احیای همین توافقی که آمریکا و اروپا آن را لگدمال کرده بودند، به مذاکرات وین برگشته است.

جهانیان می دانند که تلاش های تهران برای احیای برجام و حتی پیشنهادات این کشور در دور هفتم مذاکرات، کاملا منطبق با مفاد برجام و قطعنامه 2231 و دقیقا همان شروطی که باعث توازن در تعهدات متقابل دو طرف شده است.

امروز سایر طرف هایی که از برجام خارج شده اند و تعهدات خود را نادیده گرفته اند، از جمله آمریکا و سه کشور اروپایی باید بیشترین مسئولیت را در احیای برجام بر عهده بگیرند و دست از مظلوم نمایی و بازی کردن نقش قربانی و سرزنش ایران بردارند زیرا تنها راه احیای برجام، اجرای کامل و مؤثر همه تعهدات واردشده همان توافقی است که غرب آن را نقض کرده است و امروز اشک تمساح می ریزد.

یک فصل مشترک بین اظهارات و مواضع همه مقامات جمهوری اسلامی ایران در قبال مذاکرات وین وجود دارد و آن، مخالفت با منوط کردن اجرای برجام به مسائل خارج از توافق مثل برنامه موشکی دفاعی ایران و نقش ایران در منطقه یا طرح نظریه هایی درباره توافق جدید و .. است. این تلاش ها نه تنها مردود هستند بلکه محکوم به شکست هستند... غرب هیچ راهی ندارد جز اینکه تکبر و خودبرتربینی را کنار گذاشته و به برجام برگردد.. و قبل از آن، تحریم های یک جانبه و غیر قانونی آمریکا باید برداشته شوند.

پربیننده ترین خبرها