نشست علی اف و پاشینیان برای راه اندازی خطوط ارتباطی در منطقه با حضور نماینده اتحادیه اروپا

نشست علی اف و پاشینیان برای راه اندازی خطوط ارتباطی در منطقه با حضور نماینده اتحادیه اروپا
چهارشنبه 24 آذر 1400 - 13:24

در دیدار " الهام علی اف" رییس جمهوری آذربایجان و " نیکول پاشینیان " نخست وزیر ارمنستان با حضور "شارل میشل " رییس شورای اتحادیه اروپا در بروکسل، راه اندازی خطوط ارتباطی و حمل و نقل در منطقه بررسی شد.

العالم ـ آسیا

بنابر گزارش خبرگزاری رسمی "آذرتاج "، در این دیدار که شامگاه سه شنبه (دیشب) برگزار شد، برخی مسایل مهم از جمله پاکسازی سرزمینهای آزاد شده جمهوری آذربایجان از مین و مهمات منفجر نشده مورد بحث و بررسی قرار گرفت و اتحادیه اروپا در باره ارایه کمک های فنی به جمهوری آذربایجان در این زمینه اعلام آمادگی کرد .

رییس جمهوری آذربایجان و نخست وزیر ارمنستان در باره تاسیس گروه کاری موقت برای تحدید حدود و تعیین مرزها میان دو کشور به توافق رسیدند.

در این دیدار که نزدیک به چهار ساعت و نیم ادامه داشت، مذاکرات گسترده ای در باره راه اندازی خطوط ارتباطی و حمل و نقل انجام گرفته و ارمنستان بار دیگر بر تعهد خود برای راه اندازی خط ریلی در خاک خود تاکید کرده است و اعلام شد که طرف ارمنی به زودی ساخت راه آهن را آغاز خواهد کرد و همچنین توافق شد که کنترل گمرکی و مرزی به صورت متقابل تضمین شود.

طرفین همچنین در باره ادامه مذاکرات مربوط به تعیین مسیر بزرگراه جدید در منطقه به توافق رسیدند.

این در حالی است که نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان در صفحه فیس بوک خود با تایید توافق حاصله، در باره بازگشایی راه آهن میان دو کشور، نوشت: این خط اهن بر اساس قوانین بین المللی مرزها و گمرکات و بر مبنای اصل عمل متقابل، تحت حاکمیت و صلاحیت کشورها عمل خواهد کرد. ارمنستان از طریق راه آهن به جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه دسترسی خواهد داشت. همچنین در باره ادامه تماس ها به توافق رسیدیم.

در پی این دیدار رییس جمهوری آذربایجان، نخست وزیر ارمنستان و رییس شورای اتحادیه اروپا، شارل میشل با صدور بیانیه ای در باره نتایج این دیدار سه جانبه، پایبندی و علاقه اتحادیه اروپا جهت همکاری تنگاتنگ با جمهوری آذربایجان و ارمنستان برای پایان دادن به مناقشه میان دو کشور، ایجاد فضای اعتماد با هدف برقراری صلح پایدار در منطقه را اعلام کرد.

به گفته میشل، علی اف و پاشینیان پایبندی خود را برای انجام تعهدات در چارچوب توافقات سه جانبه روسای جمهوری اذربایجان، روسیه و نخست وزیر ارمنستان تایید کردند.

رئیس شورای اتحادیه اروپا همچنین از اقدامات سران ایروان و باکو برای تنش زدایی پس از درگیری های مسلحانه اخیر در مرز دو کشور قدردانی کرد. به ویژه، ایجاد کانال ارتباطی مستقیم بین وزرای دفاع ارمنستان و آذربایجان با مساعدت رئیس شورای اتحادیه اروپا مهم ارزیابی شد . این ساز وکار می تواند برای جلوگیری از حوادث آینده مفید باشد و می تواند تأثیر مثبتی به کاهش تنش میان دو طرف داشته باشد .

اتحادیه اروپا یک گروه مشورتی برای حمایت از مسائل مربوط به تحدید حدود و تعیین مرزها بین آذربایجان و ارمنستان با ارائه کمک های فنی به هر دو کشور، ایجاد خواهد کرد.

رئیس شورای اتحادیه اروپا همچنین بر اهمیت بازگشایی زیرساخت های ارتباطی بین ارمنستان و آذربایجان، با احترام کامل به حق حاکمیت همه کشورها، تأکید کرد. مقرر شد با توافقنامه های مربوطه در زمینه کنترل مرزی و گمرکی بر اساس اصل عمل متقابل نسبت به بازگشایی خطوط ریلی میان دو کشور اقدام شود. اتحادیه اروپا آماده حمایت از توسعه ارتباطات حمل و نقل در منطقه مطابق با برنامه اقتصادی و سرمایه گذاری خود است.

پربیننده ترین خبرها