ایران با متن پیشنهادی و دوربین های "تسا" مذاکره کنندگان وین را خلع سلاح می کند

ایران با متن پیشنهادی و دوربین های
پنج‌شنبه 25 آذر 1400 - 09:00

ایران طی اقدامی داوطلبانه و گام عملی بسیار مهمی به آژانس بین المللی انرژی هسته ای اجازه داد که دوربین های خود در شرکت تکنولوژی سانتریفیوژ ایران، تسا، در کرج را پس از حمله خرابکارانه به این مرکز، تعویض کند. این اقدام ایران در شرایطی اتفاق افتاد که طرف های مذاکره وین، سیاست اتهام زنی آن هم بدون مدرک را علیه ایران در پیش گرفته اند.

العالم-کشکول

تصمیم اخیر ایران در پی تکمیل بخش اصلی تحقیقات قضایی و امنیتی درمورد دوربین های آسیب دیده اتخاذ شد. علاوه بر آن، آژانس بین المللی انرژی هسته ای عملیات خرابکارانه علیه مرکز مذکور را محکوم کرد و سپس، با معاینه فنی دوربین ها پیش از نصب آنها توسط کارشناسان ایرانی موافقت کرد.

طبق قانونی که مجلس شورای اسلامی تصویب کرده، تصاویری که دوربین های جدید ضبط می کنند مثل سابق به آژانس انرژی هسته ای مخابره نشده و در ایران باقی می ماند، تا زمانی که تحریم های یک جانبه و غیر قانونی آمریکا علیه ایران لغو شده و اطراف دیگر برجام به تعهدات خود در این توافق نامه عمل کنند.

گفتنی است که رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی هسته ای، هم زمان با مذاکرات وین، ادعاهایی درخصوص عملیات بازرسی در ایران مطرح کرده بود. وی گفته بود که «محدود کردن» دسترسی به بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تصویری مبهم از برنامه هسته‌ای ایران ارائه می‌کند. این درحالی است که ایران بازرسان بین المللی آژانس را از فعالیت در کشور منع نکرده است، بجز در "تسا" که تحت بررسی قضایی و امنیتی بود.

انگلیس، آلمان و فرانسه نیز برپایه ادعاهای گروسی طی بیانیه مشترکی ایران را به محدود کردن نظارت آژانس اتمی بر فعالیت های هسته ای خود متهم کردند.

اکنون ایران با اقدام اخیر خود، تمام بهانه ها را که به ابزاری در دست طرف های مذاکره تبدیل شده بود تا از این طریق بر مذاکرات تاثیر بگذارند ، از میان برد و ثابت کرد که هدفش همان چیزی است که قبلا گفته و به پیمان بین‌المللی منع گسترش سلاحهای هسته ای نیز پایبند است.

پس از موفقیت ایران در وادار کردن طرف های مذاکرات وین در بررسی متن پیشنهادی خود، دومین موفقیت آن نیز از بین بردن بهانه ها درمورد دوربین های مجتمع تسا در کرج با هدف فشار بر ایران و تغییر روند مذاکرات بود.

با این دو موفقیت، همه طرف های مذاکرات هسته ای بخصوص اروپا که همواره به دنبال بهانه ای برای انحراف مسیر مذاکرات بوده تا آن را به تحریم های غیر قانونی یا محرومیت ایران از حقوق خود در داشتن برنامه مسالمت آمیز هسته ای ختم کنند، توسط ایران خلع سلاح شدند.

پربیننده ترین خبرها