کاخ‌سفید و تاوان تصمیم «فاجعه‌بار» خروج از برجام

کاخ‌سفید و تاوان تصمیم «فاجعه‌بار» خروج از برجام
شنبه 27 آذر 1400 - 00:19

مشاور امنیت ملی آمریکا در سخنانی درباره مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین گفت که واشنگتن در حال پرداخت تاوان تصمیم فاجعه‌بار خروج از برجام است.

العالم - آمریکا

«جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی آمریکا گفت که این کشور در حال پرداحت تاوان تصمیم فاجعه بار خروج واشنگتن از توافق هسته‌ای با ایران در زمان «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق است.

وی که در شورای روابط خارجی صحبت می‌کرد، گفت که مذاکرات در وین به خوبی پیش نمی‌رود و این به معنای آن است که هنوز راهی برای بازگشت به برجام نداریم.

مشاور امنیت ملی آمریکا در ادامه گفت که واشنگتن از طریق کشورهای اروپایی به ایران گفته که از پیشرفت‌های هسته‌ای این کشور آگاه است.

سالیوان، در حالی که اعتراف کرده که آمریکا مقصر خروج از برجام است مدعی شده که صبر واشنگتن محدود است و با ادامه توسعه برنامه هسته‌ای ایران، شانس بازگشت به توافق هسته‌ای کاهش می‌یابد.

«آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا نیز چندی پیش گفته بود که خروج آمریکا از توافق هسته‌ای سال 2015 با ایران اشتباه بسیار بزرگی بود.

وی که با وال‌استریت ژورنال مصاحبه می‌کرد، در ادامه گفت: «همچنان اعتقاد داریم که دیپلماسی بهترین راه برای حل چالش هسته‌ای ایران است».

دولت «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ به صورت یکجانبه از این توافق بین‌المللی که مورد تایید شورای امنیت سازمان ملل بود، خارج شد.

ترامپ پس از خروج از برجام، سیاست فشار حداکثری را در پیش گرفت و ادعا کرد طی چند ماه فروش نفت ایران را به صفر خواهد رساند. با وجود کاهش فروش نفت در دوران سیاست فشار حداکثری آمریکا، اما فروش نفت ایران هرگز به صفر نرسید.

از سوی دیگر، فشار حداکثری دولت ترامپ، دسترسی ایران به منابع مالی خود در برخی کشورها را با مانع مواجه کرده بود این در حالی بود که همه گیری کرونا جهان را در بر گرفته بود و با توجه به فشارهای آمریکا، تامین برخی داروها و برخی کالاهای اساسی برای ایران با سختی‌های زیادی همراه شده بود.

دولت ترامپ سرانجام ۲۰ بهمن ماه ۱۳۹۹ به کار خود پایان داد و نتوانست به هدف خود در به زانو در آوردن تهران برای پذیرفتن توافق جدیدی که محدودیت‌های بیشتری برای ایران به همراه داشت، دست پیدا کند.

پس از روی کار آمدن «جو بایدن» وی مدعی شد که قصد دارد به برجام باز گردد. در حالی که حدود 11 ماه از آغاز به کار دولت بایدن می‌گذرد اما آمریکا همچنان سیاست فشار حداکثری را در پیش گرفته و راضی به لغو تحریم‌هایی که در دوران ترامپ علیه ایران اعمال شده، نیست.

در دوران دولت سابق ایران، شش دور مذاکره میان ایران و گروه 1+4 برگزار شد که به دلیل اصرار آمریکایی‌ها برای عدم لغو تمامی تحریم‌ها، این مذاکرات به سرانجام نرسید.

دور هفتم مذاکرات در دولت جدید ایران (دولت سیزدهم) دوشنبه هشتم آذر ماه با برگزاری نشست افتتاحیه کمیسیون مشترک برجام آغاز و در نهایت چهارشنبه شب دهم آذر ماه هیأت ایرانی دو سند به طرف مقابل ارائه کرد شامل رفع تحریم‌ها و موضوعات هسته‌ای. در پی درخواست طرف اروپایی برای مشورت با پایتخت‌ها تنفسی در این مذاکرات ایجاد و دوباره روز (پنجشنبه) ۱۸ آذر ماه با برگزاری نشست افتتاحیه کمیسیون مشترک برجام این مذاکرات از سر گرفته شد که در هفته گذشته در وین در جریان بود.

این مذاکرات امروز،‌ جمعه برای انجام رایزنی گروه‌های مذاکره کننده با پایتخت‌های خود به طور موقت متوقف شده و طی روزهای آتی دوباره از سرگرفته خواهد شد.

پربیننده ترین خبرها