مورا: مبنای نهایی برای دستیابی به توافق در مذاکرات وین آماده شده است

مورا: مبنای نهایی برای دستیابی به توافق در مذاکرات وین آماده شده است
شنبه 27 آذر 1400 - 12:11

هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا در مذاکرات لغو تحریم‌ها گفت: در دور اخیر مذاکرات وین با گنجاندن ایده‌های جدید ایران در متن اصلی، مبنای نهایی توافق آماده شد و هیئت‌های مذاکره‌کننده در دور هشتم به رایزنی‌های خود ادامه خواهند داد.

العالم ـ اروپا

انریکه مورا دقایقی پیش در توییت‌هایی در پاسخ به سؤال‌های مطرح‌شده برخی از خبرنگاران بین‌المللی در مورد نحوه شمارش دورهای مذاکرات وین نوشت: منطق و مقصود خاص دور ۷ مذاکرات مشتمل بر سه مرحله بود: دخیل ساختن هیات جدید جمهوری اسلامی در مذاکرات جاری که روش کار نسبتاً پخته‌ای دارد، رایزنی در مورد ایده‌های جدید دولت جدید (ایران) و بررسی تمایل دیگر هیات‌ها برای گنجاندن این ایده‌ها در متن اصلی که مبنای پذیرفته‌شده برای نتیجه نهایی گفت‌وگوهای وین است.

معاون دبیر کل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا افزود: "دور ۷.۵" در مورد مرحله سوم (تصمیم طرف‌های دیگر در مورد گنجاندن ایده‌های جدید ایران در متن نهایی توافق وین) بود که دشوارترین آنها به شمار می‌رفت و در غیر این صورت دور هفتم ناتمام می‌ماند.

در توییت دیگر مورا آمده است: اکنون ما مبنای مشترکی در اختیار داریم که گرچه هنوز در مورد بخش مرتبط با برداشتن تحریم‌ها نهایی نشده ولی این بخش، حائز یک استدلال درونی متفاوت است و لذا مسئله مهمی نیست. امیدوارم که دلیل اطلاق دور هشتم به دور بعدی مذاکرات روشن شده باشد.

مورا دیشب (۲۶ آذر) نیز پس از پایان نشست کمیسیون مشترک برجام گفته بود که مشارکت‌کنندگان به یک متن مشترک برای مذاکره درباره احیای مفاد توافق ۱۳۹۴ دست یافتند.

به بیان وی، این پیش‌نویس، نظرات و پیشنهادهای مختلف گروه ۱+۴ و ایران درباره رفع تحریم‌ها، مسائل هسته‌ای و ترتیبات اجرایی را شامل می‌شود.

وی عنوان کرد که این امر به معنای دست یابی به توافق نیست ولی مبنای ادامه گفت‌وگوها خواهد بود. این مقام اروپایی از حس اضطرار میان مذاکره‌کنندگان برای احیای توافق سال ۹۴ گفت و ابراز امیدواری کرد که گفت‌وگوها ظرف چند هفته آینده به نتیجه برسد.

به گزارش ایرنا، قرار است گفت‌وگوها پس از چند روز وقفه پیگیری شود. این دور از مذاکرات که با هدف رفع تحریم‌های ظالمانه آمریکا جریان داشت، از پنجشنبه هفته پیش آغاز شد و هیئت‌ها بلافاصله کار بر روی متون و تلاش برای کاهش اختلافات را آغاز کردند. گفت‌وگوها روی متون صرفاً به کارگروه‌ها محدود نبود و طرفین در قالب‌ها و سطوح مختلف سرگرم کار در دو حوزه رفع تحریم و هسته‌ای بودند. شنیده‌ها حاکی است که دور تازه گفت‌وگوها قرار است از امروز (شنبه ۶ دی/ ۲۷ دسامبر) از سر گرفته شود.

پربیننده ترین خبرها