سودان برای دور جدید اعتراضات آماده می‌شود

سودان برای دور جدید اعتراضات آماده می‌شود
يکشنبه 28 آذر 1400 - 09:29

با گذشت 3 سال از آغاز انقلاب سودان، مردم این کشور هنوز به دنبال تحقق آرمان‌های خود هستند.

العالم - سودان

به نقل از خبرگزاری فرانسه، مردم سودان قرار است امروز (یکشنبه) و در سومین سالگرد وقوع اعتراضات گسترده در این کشور که به سقوط دولت عمر البشیر منجر شد، بار دیگر در خیابان‌های سودان حضور یابند. این در حالی است که حالا بیش از هر زمان دیگری نگرانی‌ها درباره سرنوشت دولت انتقالی و غیرنظامی این کشور احساس می‌شود.

احزاب سیاسی و کمیته‌های محلی می‌گویند در حال بسیج کردن هزاران نفر از مردم هستند تا اعتراض خود را به گوش ژنرال عبدالفتاح البرهان، سرکرده کودتاچیان در این کشور برسانند. وی در تاریخ 25 اکتبر (3 آبان) دولت غیرنظامی این کشور را ساقط کرد و با همراهی نظامیان به سرکوب گسترده مردم و معترضان پرداخت.

شعار امروز معترضان، «نه به مذاکره، نه به مشارکت و نه به مشروعیت» است؛ شعاری که نفرت آنها را از توافق حاصل‌شده میان عبدالله حمدوک، نخست‌وزیر غیرنظامی و کودتاچیان نشان می‌دهد. بر مبنای این توافق که 21 نوامبر (30 آبان) رسانه‌ای شد، عبدالله حمدوک بار دیگر به قدرت بازگشت اما برگزاری انتخابات سودان به جولای سال 2023 موکول شد. آخرین انتخابات آزاد در سودان در سال 1986 برگزار شده بود.

به باور مردم و معترضان، این توافق نوعی هدیه برای کودتاچیان و ژنرال عبدالفتاح البرهان است و هدفی بجز مشروعیت‌بخشی به حضور نظامیان سرکوبگر در صحنه را دنبال نمی‌کند.

بنا بر اعلام کمیته مستقل پزشکان سودان، در اعتراضات ماه‌های اخیر این کشور دست‌کم 45 نفر جان خود را از دست داده اند و ده‌ها نفر مجروح شده اند.

19 دسامبر (28 آذر) برای مردم سودان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در این تاریخ در سال 2018، اعتراضات گسترده مردم سودان آغاز شد و سرانجام، پایان حکومت سه دهه‌ای عمر البشیر را به همراه داشت. همچنین در همین تاریخ در سال 1955، قانون‌گذاران سودانی استقلال این کشور را از امپراتوری بریتانیا اعلام کردند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها