رایزنی سفیر ایران و وزیر عراقی در باره وضعیت راه آهن شلمچه – بصره

رایزنی سفیر ایران و وزیر عراقی در باره وضعیت راه آهن شلمچه – بصره
دوشنبه 29 آذر 1400 - 13:10

سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد و وزیر حمل و نقل عراق در نشستی وضعیت طرح خط آهن شلمچه – بصره را بررسی کردند.

العالم ـ ایران ـ سیاسی

در این دیدار که در محل وزارت حمل و نقل انجام شد، «ایرج مسجدی» سفیر ایران در بغداد و «ناصر حسین بندر» وزیر حمل و نقل عراق در باره آخرین وضعیت اجرای پروژه راه آهن شلمچه – بصره بحث و تبادل نظر کردند.

در این دیدار همچنین آخرین روند همکاری های ایران و عراق و مناسبات دوجانبه به ویژه پروژه راه آهن شلمچه - بصره مورد بررسی و تبادل نظر قرار گرفت.

معاون ساخت و توسعه راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور پیشتر اعلام کرده بود که آغاز مطالعات نهایی و عملیات اجرایی پروژه ریلی شلمچه - بصره در انتظار تصمیم هایی است که باید از سوی مقامات عراقی گرفته شود.

نخستین بار در سال ۹۰ ایران و عراق برای ساخت خط آهن شلمچه – بصره، تفاهم نامه‌ای امضا کردند که اجرایی نشد؛ سپس در سال ۹۳ بار دیگر تفاهم نامه احداث راه آهن شلمچه - بصره میان تهران و بغداد به امضا رسید.

طبق این تفاهم‌نامه‌ها ایران متعهد به طراحی و ساخت یک پل بر روی اروند و طرف عراقی موظف به احداث ۳۲ کیلومتر خط آهن از مرز شلمچه تا ایستگاه راه‌آهن بصره در خاک عراق شد.

همه این ۳۲ کیلومتر در خاک عراق قرار دارد؛ ۹۰۰ متر نیز عرض رودخانه اروند رود ( شط العرب) است که ایران قول ساخت پل بر روی آن را داده است.

پربیننده ترین خبرها