دمشق: پیچیدگی اوضاع انسانی سوریه ناشی از اشغالگری و تحریم‌های آمریکاست

دمشق: پیچیدگی اوضاع انسانی سوریه ناشی از اشغالگری و تحریم‌های آمریکاست
سه شنبه 30 آذر 1400 - 10:41

نماینده سوریه در سازمان ملل در جلسه شورای امنیت تاکید کرد که گزارش دبیر کل سازمان ملل در مورد وضعیت انسانی در سوریه اثرات فاجعه بار اشغالگری و تحریم‌های آمریکا علیه ملت سوریه را نادیده گرفته است.

العالم - سوریه

سوریه با تاکید بر اینکه دستیابی به ثبات مستلزم نابودی گروه‌های تروریستی و پایان دادن به اشغالگری ترکیه و آمریکا است، خواستار لغو فوری و بدون قید و شرط تحریم‌های غیرقانونی یکجانبه آمریکا و اتحادیه اروپا شد که موجب رنج مردم این کشور شده است.

به گزارش خبرگزاری دولت سوریه(سانا)، «بسام صباغ» نماینده دائم سوریه در سازمان ملل متحد در جلسه دوشنبه شورای امنیت اعلام کرد که گزارش دبیرکل سازمان ملل متحد در مورد وضعیت انسانی در سوریه، اثرات فاجعه بار تحریم‌های غیرقانونی تحمیل شده علیه مردم این کشور توسط آمریکا و اتحادیه اروپا را نادیده گرفته است.

وی افزود: هرگونه ارزیابی عینی از پیچیدگی‌های مربوط به وضعیت انسانی در سوریه به یک نتیجه منجر می‌شود اینکه دلیل اصلی این وضعیت، اشغالگری ترکیه، اقدامات و جنایات آن و حمایت آن از گروه‌ها و نهادهای تروریستی مرتبط با آن در شمال و شمال غرب سوریه است.

صباغ در جلسه شورای امنیت افزود که کشورش به ارائه تسهیلات لازم به سازمان ملل متحد و نهادهای ذیصلاح آن برای اجرای قطعنامه 2585 ادامه می دهد در حالی که رژیم ترکیه و ابزارهای تروریستی آن در ادلب مانع اجرای این قطعنامه می شوند.

نماینده سوریه ادامه داد: گزارش دبیر کل سازمان ملل حاکی از آن است که دسترسی بشردوستانه به اردوگاه الرکبان غیرممکن است بدون اینکه در این خصوص توضیحی بدهد، یعنی حضور غیرقانونی نیروهای آمریکایی در آن منطقه و حمایت آنها از گروه تروریستی مغاویر الثوره مانع موجود است. از همین رو این اردوگاه بدنام که هدفی جز افزایش درد و رنج شهروندان سوری و حمایت از گروه‌های تروریستی ندارد باید تعطیل شود.

صباغ بر تعهد سوریه به راه‌حل سیاسی مبتنی بر گفت‌وگوی ملی سوری-سوری تحت نظارت رهبری سوریه تاکید کرد به نحوی که خواسته‌های مردم این کشور را محقق کرده و تعهد کامل به حاکمیت، استقلال، وحدت و تمامیت ارضی آن را تضمین کند.

او همچنین گفت: سوریه مشتاق برگزاری هفتمین دور کمیته گفت‌وگوی قانون اساسی است و بر لزوم جلوگیری از مداخله در کار آن از سوی طرف‌های خارجی تاکید می‌کند.

نماینده سوریه در پایان توقف همه جانبه درگیری‌ها در سوریه را مستلزم سرکوب گروه‌های تروریستی و در راس آن داعش، جبهه النصره و گروه‌های مرتبط با آن و پایان اشغالگری ترکیه و آمریکا و بسط سیطره دولت بر همه خاک سوریه و بازگشت امنیت و ثبات به این کشور خواند و گفت که روند آشتی های ملی مثل آنچه اخیرا در درعا و دیر الزور جریان داشت گامی مهمی در این مسیر است.

فارس

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها