چگونه بحران داخلی عربستان، تجاوز به یمن را به دنبال داشته است؟

چگونه بحران داخلی عربستان، تجاوز به یمن را به دنبال داشته است؟
چهارشنبه 1 دی 1400 - 14:26

اخیرا ائتلاف متجاوز سعودی با زیر پا گذاشتن همه منشورهای بین المللی، فرودگاه بین المللی صنعا، به عنوان تنها گذرگاه و روزنه ورود کمک های بشردوستانه و خدماتی انسانی به یمن را بمباران کرده است.

العالم - نظرکده

کارشناسان معتقدند که هدف عربستان از این تجاوز، افزایش فشار بر ملت یمن و تشدید محاصره این کشور است.

کارشناسان خاطرنشان کرده اند که حمل ائتلاف تجاوز سعودی به فرودگاه بین المللی صنعا، بیانگر بحران داخلی در رژیم آل سعود و شکست نقشه ها و اهداف سیاسی و نظامی این رژیم در یمن است. کارشناسان تأکید می کنند که عربستان با وجود گذشت 7 سال از تجاوز به یمن، نتوانسته است به هیچ پیروزی سیاسی و نظامی دست یابد و بر عکس متحمل خسارت های مالی هنگفتی شده است.

کارشناسان خاطرنشان کرده اند که بمباران فرودگاه صنعا زیر نظر آمریکا و انگلیس صورت گرفته است زیرا هواپیماهایی که در این عملیات مورد استفاده قرار گرفته اند، ساخت این دو کشور هستند و استفاده از تکنولوژی این هواپیماها مستلزم نظارت و مدیریت سازندگان آنهاست.

کارشناسان معتقدند که غیر ممکن است که نیروهای صنعا این حمله وحشیانه را نادیده بگیرند مخصوصا که در حال پیشروی در جبهه های مأرب هستند. آنها پیش بینی کرده اند که پاسخ نیروهای صنعا به این جنایت، به صورت ایجاد بازدارندگی کاملا متفاوتی با قبل خواهد بود.

کارشناسان سیاسی تصریح کرده اند که عربستان در حمله به یمن، هیچ هدفی را بدون حمله و تجاوز باقی نگذاشته اند به همین دلیل است که اکنون به فرودگاه بین المللی حمله کرده اند.

آنها حمله ائتلاف تجاوز به فرودگاه صنعا را دهن کجی به سازمان ملل و قطعنامه های بین المللی دانسته اند چرا که این فردوگاه، پل امدادرسانی و انتقال کمک های بشردوستانه به ملت یمن بود.

ناظران سیاسی بهانه عربستان برای تجاوز به فرودگاه صنعا را – که ادعا کرده بودند این فردوگاه مبدأ پرواز پهپادهاست – واهی خوانده و خاطرنشان کرده اند که ده ها ناظر سازمان ملل و صلیب سرخ و جمعیت های طرفدار حقوق بشر در این فرودگاه مستقر هستند و هیچ یک از آنها هیچ گونه تحرک یا هدف نظامی در این فرودگاه مشاهده نکرده اند.

تحلیلگران سیاسی می گویند بمباران فرودگاه بین المللی صنعا، به منزله انتقام از ملت یمن است. آنها تأکید کرده اند که محمد بن سلمان با اینکه همه نقشه هایش در حمله به یمن شکست خورده است با اینحال نمی خواهد این شکست را بپذیرد به همین دلیل خود را به در و دیوار می زند تا این شکست سنگین را لاپوشانی کند.

کارشناسان سیاسی یمن می گویند حمله ائتلاف تجاوز به فرودگاه غیر نظامی صنعا آنهم پس از 7 سال تعطیلی، تلاشی است در راستای تکمیل اهداف خرابکانه عربستان علیه تأسیسات یمن.

این کارشناسان معتقدند که بیانیه ائتلاف تجاوز درباره بمباران فرودگاه صنعا، تلاشی است برای توجیه این اقدام زشت و شنیع و نقض قوانین قوانین و معاهدات بین المللی که حمله به فرودگاه ها را ممنوع کرده اند.

کارشناسان سیاسی یمنی خاطرنشان کرده اند که شمارش معکوس برای (شکست) عربستان شروع شده است زیرا از نظر آمریکایی ها در تحقق اهداف خود در عمق خاک یمن شکست خورده است. این کارشناسان تأکید کرده اند که شعارهای عربستان درباره صلح در یمن خلاف واقعیت است و با خوی جنایتکارانه و مطامع آل سعود در این کشور منافات دارد.

محمد فهمی

پربیننده ترین خبرها