مقام سوری: 14 سفارت عربی در دمشق فعالیت دارند

مقام سوری: 14 سفارت عربی در دمشق فعالیت دارند
چهارشنبه 1 دی 1400 - 21:49

معاون وزیر امور خارجه سوریه با تأکید بر اینکه دمشق از اتحادیه عرب خارج نشده است، گفت که 14 سفارت عربی در این کشور فعالیت دارند.

العالم - سوریه

«بشار الجعفری» معاون وزیر امور خارجه سوریه، شامگاه امروز (چهارشنبه) با اشاره به مسائل مختلفی از جمله مداخله کشورهای بیگانه در امور سوریه گفت : «ما در سوریه پیروزی بزرگی کسب کردیم؛ اما جنگ هنوز تمام نشده است. ما مستقیما باعث شکست بسیاری از طرح‌های غربی در منطقه شدیم».

وی افزو د: «اقدامات غرب نوعی تسویه حساب با دمشق است چراکه [سوریه] باعث شکست طرح‌های آن‌ها در منطقه شد. ما هیچگاه درها را به تحرکات عینی آمریکا در قبال سوریه نبسته‌ایم. ما [واشنگتن] را تشویق می‌کنیم که سیاست واقع‌بینانه‌ای در قبال ما و منطقه داشته باشد».

الجعفری بیان کرد: «ما در سیاست‌های خارجی خود واقع‌نگر هستیم و به خوبی از تأثیر واشنگتن در سیاست‌های بین‌المللی آگاه هستیم. می‌دانیم که چه کسی اشغالگر، چه کسی هم‌پیمان و چه کسی دوست و چه کسی مقاومت‌کننده است».

وی همچنین افزود: «در حقیقت، هیچ پیام واضحی از واشنگتن به دمشق درباره خروج از سوریه نرسیده است. اشغالگران آمریکایی تا امروز در حال بازی با برگ داعش هستند. دولت‌های آمریکا از تروریسم و ترویست‌ها در سوریه و عراق استفاده می‌کنند».

معاون وزیر امور خارجه سوریه در ادامه اظهاراتش تأکید کرد: «تصمیم ریاست‌جمهوری سوریه و همچنین تصمیم مردم، عدم حضور هر گونه اشغالگر در خاک سوریه است. قطعنامه‌های شورای امنیت بر لزوم احترام به حاکمیت سوریه تأکید دارد که این دلیلی علیه [حضور] اشغالگران است».

بشار الجعفری همچنین گفت: «وضعیت بین‌المللی دمشق را به تشکیل ائتلاف با روسیه، ایران و محور مقاومت سوق می‌دهد. روابط روسیه و سوریه تاریخی و بسیار دیرینه است. روابط ما و روسیه یک رابطه مبتنی بر ائتلاف است».

الجعفری ادامه داد: «هر روز برای بحث و بررسی برخی موضوعات از جمله تجاوزهای اسرائیل با مسکو هماهنگی صورت می‌گیرد. ما همواره با متحدانمان موضوعاتی را مورد بحث قرار می‌دهیم که برای ما از اهمیت برخوردارند و همچنین مسائلی را بررسی می کنیم که به مسکو، تهران و مقاومت مربوط می‌شود».

وی اضافه کرد: «ما در چند جبهه در حال جنگ هستیم و اولویت ما مبارزه با تروریسم و اشغالگری‌ها است... و اسرائیل این را می‌داند. ما در ساخت ژئوپلوتیک جدید، برای اولین بار در ایجاد یک پیمان عربی با ایران موفق عمل کردیم. مگر مشکل ائتلاف با ایران چیست در حالی که قطر با ترکیه و ربستان سعودی با آمریکا ائتلاف تشکیل می‌دهند؟!»

این مقام سوری همچنین اشاره کرد: «گشایشی از طرف کشورهای عربی در قبال سوریه صورت گرفته که سفر وزیر امور خارجه امارات آشکارا بیانگر این امر بود. سوریه بزرگتر از آن است که بخواهد به اظهارات کارمندان سعودی در اینجا و آنجا واکنش نشان دهد».

معاون وزیر امور خارجه سوریه در ادامه خاطرنشان کرد: «چهارده سفارت عربی در دمشق فعالیت دارند و آنانی که با سوریه مخالفت می‌کنند در اقلیت هستند. ما از اتحادیه عرب خارج نشدیم چراکه ما خود جز کشورهای تأسیس‌کننده آن بودیم. ما لباس ملی خود را نیز از تن بیرون نکرده‌ایم».

بشار الجعفری با اشاره به اینکه دمشق از اختلافات با برخی طرف‌ها چشم پوشی کرده است، افزود: «شکی نیست که قطر در روند مشارکت دمشق در نشست‌های اتحادیه عرب سنگ‌اندازی خواهد کرد».

این مقام سوریه همچنین با بیان اینکه «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه صبری راهبردی دارد، خاطرنشان کرد که آرمان فلسطین حامیان بسیاری در جهان دارد که ایران یکی از آن‌هاست.

اظهارات معاون وزیر امور خارجه سوریه پس از هفدهمین نشست گفت‌و‌گوهای روند آستانه مطرح می‌شود؛ گفت‌و‌گوهایی که نمایندگان جمهوری اسلامی ایران، فدراسیون روسیه و جمهوری ترکیه به عنوان ضامنان روند آستانه در سوریه در آن شرکت کردند و در جریان آن بر سر ۱۸ بند توافق شد

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها