بازی جدید آمریکا دربحبوحه خروج نیروهایش از عراق

بازی جدید آمریکا دربحبوحه خروج نیروهایش از عراق
شنبه 4 دی 1400 - 16:43

قرار است نیروهای آمریکایی تا پایان 31 دسامبر 2021 خاک عراق را ترک کنند، اما آمریکا تلاش می کند که برخی نیروهای خود را تحت عنوان "نیروهای مستشاری در زمینه های آموزش، تسلیحات، اطلاعات و امنیت" در این کشور نگاه دارد.

العالم-نظرکده

کارشناسان و ناظران نسبت به برنامه جالب توجه تغییر نیروهای آمریکایی از حالت جنگجویی به مستشاری در عراق، هشدار دادند و این نقشه را به یک عملیات بمب گذاری تشبیه کردند.

نویسندگان سیاسی می گویند که آمریکا همواره تلاش می کند بهانه هایی ساختگی برای ماندن خود در سرزمین های دیگر ایجاد کند، و در صورتی که خود را در ماندن ناتوان ببیند، به ناچار از آنجا خارج می شود و سپس به صورت یک جانبه اعلام می کند که تصمیم به ترک آن سرزمین گرفته است.

پژوهشگران سیاسی بر این باورند که آمریکا سعی دارد حضور نظامی خود را در عراق حفظ کند و با باج گیری سیاسی، بهانه ای برای این حضور بتراشد؛ سپس با دخالت در امور این کشور چه از نظر غارت ثروت های آن و چه برای استفاده از خاک این کشور به عنوان پایگاه دخالت در منطقه، منافع غارتگرانه خود را تامین کند.

پژوهشگران سیاسی تاکید می کنند: آمریکا با اظهاراتی که درخصوص لزوم حضور کارشناسان خود بیان کرده، درحال تدارک برای یک نوع اشغالگری موجه است که طی آن، نفوذ امنیتی و سیاسی خود را تحت پوشش عنوان "کارشناس" حفظ کند.

نویسندگان سیاسی بیان می کنند: خطرناک ترین مسئله ای که ممکن است در عراق اتفاق بیفتد، تسلیم شدن دربرابر ایده مستشاران است. عراق باید بر لزوم خروج کامل و بی قید و شرط آمریکا در این کشور اصرار ورزد. در غیر این صورت، قادر به باز‌ستاندن حاکمیت خود نخواهد بود.

کارشناسان سیاسی نسبت به تغییر نقش نیروهای آمریکایی از جنگجو به مستشار هشدار می دهند و تاکید می کنند که عراق به مشورت با نیروهایی نیاز ندارد که خود در ماموریتشان ناکام بوده اند.

آنها با یادآوری شکست این تجربه طی سال های گذشته در عراق، خاطرنشان کردند که تجربه مستشاری آمریکا در افغانستان نیز در نهایت به سقوط حکومت افغانستان و تسلط طالبان طی چند روز بر این کشور منجر شد.

ناظران با تاکید بر اینکه عراق می تواند نیروهای مستشاری مورد نیاز خود را از دولت های اروپایی یا حتی جمهوری اسلامی ایران جذب کند، خاطرنشان کردند: پافشاری آمریکا بر ابقای نیروهای مستشاری خود در عراق نشان دهنده فشار واشنگتن بر حکومت عراق برای حفظ نیروهای موردنظرش در این کشور است.

برخی ناظران اظهار می دارند که هر آنچه درخصوص خروج نیروهای آمریکایی از عراق گفته می شود، ادعاهای رسانه ای بیش نیست چرا که تاکنون اجازه پوشش رسانه ای روند این خروج داده نشده و این امر، صحت خروج آنها از عراق را مورد سوال قرار می دهد.

کارشناسان سیاسی به اظهارات هادی العامری رئیس ائتلاف فتح اشاره می کنند که حاکمیت عراق را خط قرمز این کشور عنوان کرده و نسبت به بی ثباتی عراق در صورت عدم خروج نیروهای آمریکایی تا پایان سال جاری، هشدار داده است.

آنها، اظهارات العامری را به منزله پیامی برای آمریکا دانستند که اگر از عقب نشینی خود در چهارچوب استراتژیک عدول کند، مردم عراق به تماشا نخواهند ایستاد و همچون سال 2011، آن را به زور از کشورشان بیرون خواهند کرد.

پژوهشگران سیاسی بر این باورند که با حضور نیروهای آمریکایی تحت عنوان مستشار در عراق، گروه های مقاومت علیه این اشغالگری خواهند ایستاد و در این صورت، حکومت عراق تحت فشار آمریکا، ناچار خواهد شد به این کشور اجازه استفاده از نیروهای جنگی در برابر گروه های مقاومت را بدهد و در نتیجه، باز هم زنجیره حضور آمریکا در عراق ادامه خواهد یافت. این در نهایت بدان معنا است که آمریکا اساسا قصد خروج از عراق را ندارد.

محمد فهمی

پربیننده ترین خبرها