هواپیمای مسافربری تحریم شده روسیه دوباره به پرواز درآمد

هواپیمای مسافربری تحریم شده روسیه دوباره به پرواز درآمد
شنبه 4 دی 1400 - 22:32

هواپیمای مسافربری ام.اس-۲۱ پیشرفته ترین هواپیمای مسافربری روسی که به دلیل تحریم های آمریکا، تولید آن از چندین ماه پیش متوقف شده بود، با بال های ساخت روسیه دوباره به پرواز درآمد.

العالم - اروپا

به نقل از دفتر مطبوعاتی سازمان دولتی فناوری های پیشرفته روسیه (روس تخ)، هواپیمای ام.اس-۲۱ روز شنبه نخستین پرواز خود با بال های از نوع کامپوزیت را از فرودگاه ایرکوت (در شرق روسیه) انجام داد.

محصولات کامپوزیتی به دلیل استحکام بالا، وزن مخصوص کم، مقاومت سایشی و UV بالا که دارند از جمله پرکاربرد ترین محصولات در اجزای سازه ایی و قطعات هواپیما می باشند.در زمان حاضر معدود هواپیماها در جهان ازجمله بویینگ ب۷۸۷ و ایرباس آ۳۵۰ از محصولات کامپوزیتی ساخته شده اند.

این هواپیما در کارحانه هواپیماسازی ایرکوت روسیه ساخته شده است و خلبانی هواپیما را رومان تاسکایف و اولگ کونوننکو دو خلبان برجسته روس برعهده داشتند.

هواپیمای مسافربری ام.اس-۲۱ بر اساس طرحی به ارزش ۴.۵ میلیارد دلار ساخته شده است اما طرف های غربی مشارکت کننده در این طرح بخاطر تحریم ها، از ادامه مشارکت در آن خودداری کرده و به همین خاطر ساخت این هواپیما به دلیل نداشتن بال های کامپوزیتی از چند ماه پیش متوقف شد.

به گفته سرگئی چمزوف ریس شرکت روس تخ، که شرکت هواپیماسازی ایرکوت زیرمجموعه آن است، ۴۰ درصد هواپیمای مسافربری ام.اس-۲۱ را محصولات کامپوزیتی تشکیل می دهد.

ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه به تازگی از تحریم هواپیمای مسافربری ام.اس-۲۱ از سوی آمریکا انتقاد کرد.

وی به عنوان نمونه‌ای از بکارگیری تحریم برای رقابت ناسالم به تحویل بال های هواپیمای مسافربری ام. اس-۲۱ روسیه از سوی آمریکا اشاره کرد و گفت: روسیه با شرکت های آمریکایی در مورد تحویل بال این نوع هواپیما قرارداد داشت.

رییس جمهوری روسیه گفت: باوجود این که تحویل بال این هواپیماها به روسیه هیچ ارتباطی با صنایع نظامی ندارد اما تحریم هایی را در این مورد وضع کردند. دلیل واقعی هم این بود که شرکت هواپیماسازی بویینگ همین کالا را به بازار جهانی عرضه می کرد.

پوتین گفت: روسیه این بال ها را خود می سازد و برای جایگزینی این قطعه با بال های آمریکایی، نیمی از سال زمان صرف شد و چنین قطعاتی به بازار عرضه می شود.

هواپیمای مسافربری МС-۲۱ که با هدف افزایش سهم اندک روسیه در بازار هوایی جهان طراحی شده، نسبت به دیگر هواپیماهای مسافری ساخت این کشور مانند توپولف ساختار برجای مانده از دوران شوروی سابق، جایگاه کیفی و فنی بالاتری دارد و قرار است تولید انبوه آن در سال ۲۰۲۲ میلادی آغاز شود.
این هواپیما برای پوشش پروازهای میان برد و کوتاه برد با مزیت کاهش هزینه ها در سه مدل MC-۲۱-۲۰۰ با ۱۵۰ مسافر، MC-۲۱-۳۰۰ با ۱۸۱ سرنشین و MC-۲۱-۴۰۰ با ظرفیت ۲۱۲ مسافر با بدنه کم قطر، قابلیت گسترده عملیاتی برای عرضه در بازار هوایی روسیه و جهان ساخته می شود.
طول مناسب مسافت پروازی، توانمندی ویژه بهره برداری در فرودگاه های مختلف، امکان پرواز در تمامی شرایط و تمامی مناطق آب و هوایی و در همه ساعت شبانه روز و فرودگاه های کوهستانی از دیگر قابلیت های این هواپیمای مسافری اعلام شده است.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها