تشکیل کمیته‌ "نجات" قانون اساسی در لیبی/ وزیر خارجه: انتخابات ابزاری برای برقراری ثبات است

تشکیل کمیته‌
يکشنبه 5 دی 1400 - 11:18

هیأت تدوین پیش‌نویس قانون اساسی لیبی با صدور بیانیه‌ای از تشکیل کمیته‌ای برای نجات قانون اساسی این کشور همزمان با به تعویق افتادن انتخابات خبر داد.

العالم - لیبی

به گزارش سایت عربی ۲۱، نادیه عمران، عضو هیأت مؤسسان تدوین پیشنویس قانون اساسی لیبی خاطرنشان کرد، این هیأت کمیته‌ای را با هدف نجات و حفظ روند قانون اساسی تشکیل داد که هدف از آن ارتباط با طرف‌های داخلی و بین‌المللی فعال برای ایجاد سازوکاری توافقی جهت تکمیل روند قانون اساسی و صدور قوانین انتخاباتی با استناد بر قانون تا زمان برگزاری انتخابات است.

این کمیته متشکل از هشت عضو از جمله هادی بوحمرة، مراجع القطعانی، نادیة عمران، سالم کشلاف، القذافی ابراهیم، منعم الشریف،‌ البدری الشریف وخالد التواتی است.

نادیه عمران همچنین تصریح کرد، این کمیته قصد دارد در نزدیک ترین زمان ممکن نشست‌هایی را با کمیته‌های ویژه پارلمان، شورای عالی دولت، ریاست شورای ریاستی و همچنین نمایندگی سازمان ملل برای حمایت از لیبی برگزار کند.

وی اظهار داشت، این کمیته در چارچوب تلاش‌ها برای خروج از بن بست سیاسی و قانون اساسی لیبی و تلاش‌های فعلی برای ایجاد نقشه راه برای مرحله آتی تشکیل شده است.

این مسئول لیبیایی در خصوص توافقات قبلی درباره روند قانون اساسی که آخرین آن توافق "الغردقه" است، گفت، توافق "الغردقه" و توافق‌های کمیته مشترک اساس و پایه‌ای هستند که قبل از هر انتخابات یا اقدامات دیگر، تا زمان دستیابی به توافق مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

اخیرا استفانی ویلیامز، مشاور ویژه سازمان ملل در لیبی تأکید کرد که چالش‌های کنونی درباره روند انتخابات نباید باعث از بین رفتن ثبات در این کشور شود.

پنجم فوریه عبدالحمید الدبیبه به عنوان نخست وزیر لیبی تعیین شد که ماموریت اصلی وی برگزاری انتخابات در ۲۴ دسامبر بود. سپتامبر پارلمان طبرق اعلام کرد که هرگز دولت الدبیبه را بعد از ۲۴ دسامبر به رسمیت نمی‌شناسد. طرف‌های غربی از جمله انگلیس اعلام کردند که دولت وحدت ملی لیبی را به عنوان قدرتی که کشور را تا زمان برگزاری انتخابات رهبری می‌کند به رسمیت می‌شناسند و ایجاد هیچگونه دولت یا نهاد موازی را تأیید نمی‌کنند.

لیبیایی‌ها امیدوارند این انتخابات در پایان دادن به نزاع مسلحانه نقش داشته باشد.

از سوی دیگر، نجلاء المنقوش، وزیر خارجه لیبی اعلام کرد، انتخابات، باید براساس اصل مصالحه و آشتی، اصول قانون اساسی و اتحاد و یکپارچگی موسسات باشد.

وی در صفحه کاربری خود در توییتر نوشت: در این برهه حساس از تاریخ لیبی ما باید به عنوان شهروند لیبیایی‌ و جامعه جهانی بدانیم که این انتخابات ابزاری برای برقراری ثبات است و نه هیچ هدف خاصی.

ایسنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها