حرکت تظاهرکنندگان سودانی به سوی کاخ ریاست جمهوری

حرکت تظاهرکنندگان سودانی به سوی کاخ ریاست جمهوری
يکشنبه 5 دی 1400 - 13:55

تظاهرکنندگان در سودان بار دیگر به کاخ ریاست جمهوری نزدیک شدند.

العالم - آفریقا

به نقل از رویترز، با وجود پرتاب تعداد زیادی گاز اشک‌آور و قطعی ارتباطات، معترضان مخالف حکومت نظامی در سودان روز شنبه برای دومین بار در یک هفته اخیر به کاخ ریاست جمهوری در خارطوم نزدیک شدند.

دو ماه پس از کودتای نظامی در این کشور، ده‌ها هزار معترض سودانی روز شنبه نیز دست به تظاهرات زده و از سربازان خواستند «به پادگان‌ها برگردند». این معترضان خواهان بازگرداندن قدرت به حکومت غیرنظامی هستند.

نیروهای امنیتی روز شنبه برای متفرق کردن جمعیت، گاز اشک‌آور پرتاب کرده و به سوی آنها شلیک کردند که به گفته کمیته مرکزی پزشکان سودان، این سرکوب‌ها ۱۷۸ مجروح به‌جا گذاشت.

کمیته پزشکان سودان که بخشی از جنبش دموکراسی‌خواه در این کشور است، گزارش می‌دهد «نیروهای امنیتی به بیمارستان‌ها گاز اشک‌آور پرتاب کرده و به پزشکان و مجروحان حمله کرده‌اند.»

پیش از تظاهرات شنبه، ارتشیان سودان پل‌های جاده‌های پایتخت به حومه را مسدود کرده بودند، خطوط تلفن را قطع کرده و دسترسی به اینترنت را محدود کرده بودند.

به گفته کمیته پزشکان، دست‌کم ۴۸ نفر در سرکوب‌های هفته‌های اخیر جان خود را از دست داده‌اند و استاندار خارطوم هشدار داده است که نیروهای امنیتی «با کسانی که قانون را زیر پا می‌گذارند و هرج و مرج ایجاد می‌کنند، برخورد خواهند کرد».

پربیننده ترین خبرها