رئیس شورای عالی لیبی: روند انتخابات باید با توافق پارلمان و شورای عالی باشد

رئیس شورای عالی لیبی: روند انتخابات باید با توافق پارلمان و شورای عالی باشد
يکشنبه 5 دی 1400 - 17:47

رئیس شورای عالی لیبی اعلام کرد که دلیل شکست برگزاری انتخابات نبود یک قانون و قاعده توافقی است.

العالم - لیبی

به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، خالد المشری، رئیس شورای عالی لیبی اعلام کرد: دلیل شکست انتخابات نبود یک قاعده و قانون توافقی است. کمیسیون عالی انتخابات لیبی بیهوده تاریخ جدیدی را برای برگزاری انتخابات مشخص کرد.

وی به پارلمان درباره اتخاذ هرگونه اقدامی بدون مشورت با شورای عالی هشدار داد و از آن خواست مسائل موجود در توافق سیاسی را نادیده نگیرد.

المشری گفت: هرگونه اقدامی که پارلمان به صورت یکجانبه و بدون توافق با شورای عالی درباره نقشه راه یا تصویب قوانین یا هرگونه تلاش برای تغییر قوه مجریه اتخاذ کند سرنوشت آن شکست خواهد بود. دست ما برای توافق دراز است. امکانات توافق نیز موجود است. تماس‌های مستقیم و غیرمستقیمی وجود دارد که تاکنون به رویکرد واضح و دقیقی منجر نشده است. ما با رهبران پارلمان در تماس هستیم تا در جلسه فردا دوشنبه توافقی حاصل شود و اقدام یکجانبه‌ای صورت نگیرد تا به همان نتیجه قبلی درباره انتخابات نرسیم.

از سوی دیگر کمیته امور خارجه پارلمان لیبی در بیانیه‌ای تأکید کرد که این شورا مایل است انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی را در سریع‌ترین زمان ممکن برگزار کند.

در این بیانیه از تمام گروه‌های سیاسی خواسته شده شرایط مناسبی را برای انتخابات فراهم کرده و از ایجاد اختلافات و فتنه دوری کنند.

در این بیانیه تأکید شده است: این شورا برای دستیابی به میزان بیشتری از توافق محلی و بین‌المللی درباره انتخابات تلاش می‌کند.

این شورا بیانیه سفارت انگلیس در لیبی درباره حمایت از دولت کنونی را محکوم کرد و آن را مداخله در امور داخلی لیبی دانست.

در این بیانیه آمده است: انتخاب دولت جدید یا دولت کنونی گزینه پارلمان است و همگان باید به قواعد حکومت دموکراتیک احترام بگذارند.

انتخابات لیبی قرار بود ۲۴ دسامبر ۲۰۲۱ برگزار شود؛ اما کمیسیون انتخابات لیبی آن را به تأخیر انداخته است.

ایسنا

پربیننده ترین خبرها