افشای آزمایش‌های مخفی سیا بر روی صدها کودک یتیم دانمارکی

افشای آزمایش‌های مخفی سیا بر روی صدها کودک یتیم دانمارکی
چهارشنبه 8 دی 1400 - 21:13

طبق مستند تازه منتشر شده در دانمارک، سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) اوایل دهه ۱۹۶۰ در آزمایش‌های مخفی در خصوص اسکیزوفرنی روی ۳۱۱ کودک دانمارکی که بسیاری از آن‌ها یتیم بودند، نقش داشته و از آن حمایت کرده است.

العالم - اروپا

یک مستند تازه پخش شده در دانمارک، سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) را به حمایت از آزمایش‌هایی روی چند صد کودک اسکاندیناوی متهم کرده است.

بر اساس این مستند، سیا در اوایل دهه ۱۹۶۰ از آزمایش‌های مخفیانه در خصوص اسکیزوفرنی روی ۳۱۱ کودک دانمارکی که بسیاری از آن‌ها به فرزندی پذیرفته شده یا در یتیم‌خانه‌ها بودند، حمایت کرده است.

مستند رادیوی دانمارکی «جستجوی خودم» سازمان جاسوسی ایالات متحده را به حمایت از آزمایشات در بیمارستان تحت کنترل مقامات محلی در کپنهاگ متهم می‌کند. طبق گزارش‌ها، هدف از این مطالعات بررسی ارتباط بین اسکیزوفرنی و وراثت یا محیط بود.

به گزارش شبکه «راشا تودی»، «پِر وِنیک» که می‌گوید در کودکی در آزمایش‌ها شرکت کرده، گفته که او را روی صندلی گذاشته بودند و الکترودهایی به او بسته بودند و مجبورش می‌کردند به صداهای بلند و تیز گوش کند. هدف از این آزمایش ظاهراً این بود که بفهمند آیا یک کودک دارای ویژگی‌های روان‌پریشی است یا خیر.

او در توضیح درباره تجربه ناخوشایند خود گفت: خیلی ناراحت‌کننده بود، و این فقط داستان من نیست، بلکه داستان بسیاری از کودکان است. فکر می‌کنم این نقض حقوق من به عنوان یک شهروند در این جامعه بوده است.

به گفته ونیک و آرشیو ملی، این پروژه توسط یک سرویس بهداشت و سلامت ایالات متحده تامین مالی شد و از سوی صندوق اکولوژی انسانی که از طرف سیا اداره می‌شود، حمایت می‌شد.

در حالی که به کودکان در حین یا پس از انجام تحقیق گفته نشد که این آزمایش‌ها با چه هدفی انجام شدند، پایان‌نامه‌ای در سال ۱۹۷۷ توسط یک روان‌پزشک دانمارکی منتشر شد که جزئیات این مطالعه را شرح می‌داد.

«جاکوب کنج راسموسن» از موزه رفاه دانمارک مدعی شد که این اولین دفعه مستند شده است که از کودکان تحت مراقبت برای اهداف تحقیقاتی در این کشور استفاده شده است.

وی افزود: من از تلاش‌های مشابه، نه در دانمارک و نه در اسکاندیناوی اطلاعی ندارم. این اطلاعات وحشتناکی است که با قانون نورنبرگ ۱۹۴۷ که پس از جنگ جهانی دوم محدودیت‌های اخلاقی برای آزمایش‌ روی انسان‌ها وضع می‌کرد، در تضاد است.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها