تنش‌ بر سر اوکراین ادامه دارد/ کشتی‌های جنگی آمریکا در دریای مدیترانه می‌مانند

تنش‌ بر سر اوکراین ادامه دارد/ کشتی‌های جنگی آمریکا در دریای مدیترانه می‌مانند
چهارشنبه 8 دی 1400 - 21:39

در میان تنش های آمریکا و روسیه بر سر اوکراین و در حالیکه قرار است گفتگوهای امنیتی واشنگتن- مسکو در ژانویه ۲۰۲۲ آغاز شود، "لوید آستین" وزیر دفاع آمریکا روز چهارشنبه به وقت محلی به کشتی های جنگی این کشور دستور داد در منطقه دریای مدیترانه، موقعیت خود را حفظ کنند.

العالم ـ آمریکا

بنابر گزارش تارنمای خبری - تحلیلی آمریکایی هیل، لوید آستین به ناو گروه جنگی یو اس اس هری ترومن دستور داد به جای حرکت به منطقه عملیاتی فرماندهی مرکزی که شرق آفریقا، تمام خاورمیانه و جنوب آسیا را در بر می گیرد، در منطقه عملیاتی فرماندهی اروپا باقی بماند.

وزیر دفاع آمریکا گفت: این تغییر نشان دهنده نیاز به حضور مستمر در اروپا است و برای اطمینان بخشیدن به متحدان و شرکای ما از تعهد آمریکا به دفاع جمعی است.

استقرار ناو گروه جنگی آمریکا در دریای مدیترانه در میان ادعاهای آمریکا و ناتو در مورد حمله احتمالی روسیه به اوکراین، انجام می شود.
به ادعای آمریکا، روسیه ده ها هزار نیرو را در نزدیکی مرز اوکراین مستقر کرده است.

مسکو اعلام کرده است که قصدی برای حمله به اوکراین ندارد. روسیه در ماه جاری خواستار تضمین های امنیتی شده و از ناتو خواست که به سمت شرق گسترش نیابد و استقرار نظامی خود را کاهش دهد.

مقامات آمریکا و روسیه در ۱۰ ژانویه برای بررسی خواسته های روسیه دیدار خواهند کرد و پس از آن نشست شورای ناتو-روسیه در ۱۲ ژانویه برگزار خواهد شد.

ناو گروه ضربتی ترومن در اول دسامبر ۲۰۲۱ ،پایگاه های نیروی دریایی نورفولک در ایالت ویرجینیا، و مای پورت در ایالت فلوریدا را ترک کرد و از آن زمان در دریای مدیترانه بوده است. هفته گذشته، این گروه چندین عملیات تاکتیکی و رزمایش را با نیروی دریایی تونس انجام داد.

این ناو گروه شامل ناو یو اس اس هری ترومن و همچنین یو اس اس سان جاسینتو به همراه ناوشکن های موشک انداز یو اس اس باینبریج، یو اس اس کول، یو اس اس گراویلی و یو اس اس جیسون دانهام می شود.

پیش از این، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا به تارنمای نشریه هیل گفت که واشنگتن علاقه مند به تعامل با روسیه برای گفت و گوی امنیتی راهبردی در ۱۰ ژانویه (۲۰ دی ) است.

سخنگوی شورای امنیت ملی دولت بایدن همچنین گفت که آمریکا تصمیم ناتو برای برگزاری نشست شورای ناتو وروسیه را در ۱۲ ژانویه (۲۲ دی ) را درک می کند. یک مقام ناتو این نشست را تایید کرده است.
همچنین، شورای دائمی سازمان امنیت و همکاری اروپا در ۱۳ ژانویه (۲۳ دی) تشکیل جلسه خواهد داد.

سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا تصریح کرد رویکرد جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا در مورد اوکراین روشن و ثابت بوده و این رویکرد، ایجاد اتحاد برای بازدارندگی و دیپلماسی است. در صورت اقدام روسیه علیه اوکراین، ما به عنوان یک ائتلاف در مورد عواقب این اقدام احتمالی روسیه متحد هستیم.

سخنگوی شورای امنیت ملی دولت بایدن گفت: ما همچنین در تمایل خود برای مشارکت در دیپلماسی اصولی با روسیه متحد هستیم. وقتی وارد گفت و گو شویم، روسیه می‌تواند نگرانی‌های خود را مطرح کند و ما نیز نگرانی‌های خود در مورد فعالیت‌های روسیه را مطرح خواهیم کرد. ما به اصل حمایت از متحدان و شرکا از جمله اوکراین پایبند خواهیم بود. در این مذاکرات در برخی زمینه ها پیشرفت هایی خواهیم داشت و در برخی دیگر اختلاف نظر وجود خواهد داشت. دیپلماسی به این گونه است.
پیش از این، وزارت خارجه روسیه برنامه مسکو برای انجام مذاکرات امنیتی با واشنگتن در روز ۱۰ ژانویه (۲۰ دی ماه) را اعلام کرد کرد.

آمریکا و متحدانش مدعی هستند که حضور نیروهای روسیه در مرز اوکراین تهدیدی برای این کشور محسوب می‌شود و پوتین درصدد حمله به کی‌یف است. این در حالی است که مسکو بارها عنوان کرده اقدامات نظامی‌اش در مرز با اوکراین عادی است.اوکراین از آمریکا خواسته تا حمایت‌های امنیتی فوری از جمله تبادل اطلاعاتی را در دستورکارش قرار دهد.

در این میان دولت بایدن نگران است که اهداف روسیه در قبال اوکراین ممکن است مذاکرات واشنگتن- مسکو در مورد حملات سایبری و کنترل تسلیحات را از مسیر اصلی منحرف کند.

به گزارش ایرنا، منطقه دونباس با ساکنان روس تبار در شرق اوکراین واقع شده است و از سال ۲۰۱۴ میلادی روس‌های این منطقه دو جمهوری خودخوانده دونتسک و لوگانسک تاسیس کرده و دولت‌های محلی مستقل از دولت اوکراین تشکیل داده‌اند.

روسیه بارها خواستار مذاکره دولت اوکراین با نمایندگان این دو منطقه برای دستیابی به توافق و حل و فصل اختلافات شده است اما کی یف مسکو را به حمایت و تشویق جدایی طلبان متهم می‌کند و مذاکره با نمایندگان این مناطق را رد می‌کند.

پربیننده ترین خبرها