"فجر الصحرا"؛ آزادسازی الیتمه ضربه‌ای کاری بر پیکر متجاوزان

پنج‌شنبه 9 دی 1400 - 16:58

آزادسازی شهر استراتژیک الیتمه در استان الجوف در عملیات اقتدار یمنی، فجر الصحرا اتفاق کوچکی نیست بلکه ضربه ای کاری به قلب رژیم آل سعود است.

العالم - کشکول

اهالی استان الجوف رنج های بسیاری را بابت مداخله‌های آشکار عربستان متحمل شده اند تا جایی که حتی امکان دسترسی به چاه های نفت و آب و استفاده از آب های زیرزمینی را از دست داده بودند؛ زیرا ریاض مانع عملیات حفاری در منطقه سرشار از نفت و گاز شده و اهالی را مجبور کرده بود که به جای پول یمن از پول عربستان در داد و ستدهای خود استفاده کنند.

منطقه الیتمه در یمن به دلیل برخورداری از ارتفاعات و اشراف بر مناطق اطراف از اهمیت استراتژیکی برخوردار است.

ضمن اینکه به منطقه البقع بین استان های الجوف و صعده و گذرگاه الخضرا بین عربستان و یمن نزدیک است که این بدان معناست که ارتش و کمیته های مردمی در تماس مستقیم با نیروهای سعودی قرار می گیرند.

قبل از هر چیز باید گفت که نیروهای یمنی و کمیته های مردمی در اواسط ماه جاری چندین نقطه را در رشته کوه های استراتژیک قشعان و وادی سلبه در شهرهای مرزی خب و الشعف، در استان الجوف را آزاد کرده بودند.

اهمیت ارتفاعات قشعان به خاطر اشراف آنها بر منطقه الیتمه، مرکز اداری شهرهای خب و الشعف و صحرای الاجاشر است که از استان الجوف در یمن تا نجران در عربستان امتداد دارد.

حمایت علنی نظامی آمریکا از تجاوزات عربستان

ائتلاف تجاوز سعودی آمریکایی از حدود یک ماه پیش حمله به مناطق مسکونی در صنعا را از سر گرفته است و دامنه عملیات خود را از این استان ها فراتر برده و به روستاهای استان المحویت حمله کردند و هر شب مناطق مسکونی را زیر آتش می گرفتند.

البته حملات هوایی پی در پی ائتلاف تجاوز مانع پیشروی ارتش یمن و کمیته های مردمی در مناطق وادی سلبه و ارتفاعات استراتژیک قعشان در شهر خب و الشعف نشد. این در حالی است که عربستان به منظور پشتیبانی از نیروهای منصور هادی و حزب الاصلاح و جلوگیری از پیشروی نیروهای یمنی در همان جبهه، به طور پیوسته دست به حملات هوایی زده و بارها حریم هوایی صنعا را هم نقض کرده است.

آزادسازی الیتمه، درس عبرتی برای همه متجاوزان

نیروهای یمنی عملیات "فجر الصحرا " را با حمله به متجاوزان از چندین محور آغاز کرده و توانستند با دست و پاچه کردن دشمن آن را وادار به اعزام تعداد بیشتری از مزدوران به خط مقدم کرده و جنگنده های ان نیز بیش از 60 بار سعی کردند مانع پیشروی رزمندگان شوند. در این عملیات حدود 1200 کیلومتر مربع از خاک یمن آزاد شده و بخش بزرگی از استان الجوف به جز برخی مناطق صحرایی آزاد شدند.

قبایل الجوف نیز با تمام قوا در آزادسازی الیتمه در کنار نیروهای یمنی و کمیته های مردمی جنگیدند.

وقتی هیستری به مرحله جنون می رسد

آزادسازی منطقه الیتمه، خط قرمز عربستان در طول 60 سال گذشته بوده است. چرا که این منطقه سرشار از ذخایر نفت و گاز است و در طول تاریخ، یمن اجازه برداشت نفت در این منطقه را نداشته است. لذا آزادسازی آن به صنعا امکان می دهد از همه منابع طبیعی آن که سالها توسط عربستان به یغما می رفت استفاده کند. علاوه بر این حوادث عملیات مأرب هم که تا الان اعلام نشده است، به گونه ای است که اعلام آن برای رژیم آل سعود مرگبار خواهد بود.

در این بین ادامه تجاوزات هر روزه ائتلاف سعودی، نیروهای یمنی را بر آن می دارد که در پاسخ به این جنایات، دست به عملیات های ویژه بزنند. این تجاوزات، گواهی بر شکست دشمن در جبهه است و نمی تواند عزم راسخ ملت یمن را در هم بشکند.

  • السيد ابو ايمان

پربیننده ترین خبرها