هشدار تحریمی بایدن به پوتین

هشدار تحریمی بایدن به پوتین
پنج‌شنبه 9 دی 1400 - 20:18

رئیس‌جمهور آمریکا به همتای روسیه‌ای خود هشدار داده آماده اعمال «تحریم‌های سخت» علیه مسکو است.

العالم - آمریکا

«جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا قبل از گفت‌وگوی تلفنی با «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهور روسیه گفته که مسکو در صورت انجام هر گونه اقدام نظامی در اوکراین با تحریم‌های سخت مواجه خواهد شد.

طبق گزارش خبرگزاری آلمان، یک مقام ارشد کاخ سفید گفت بایدن در گفت‌وگو با همتای روسیه‌ای خود خواستار یافتن راه حلی دیپلماتیک برای تنش‌ها خواهد شد.

پوتین و بایدن قرار است ساعت ۲۰:۳۰ به وقت گرینویچ با یکدیگر به صورت تلفنی گفت‌وگو کنند. انتظار می‌رود دو طرف زمینه‌های لازم برای دیداری که قرار است روز ۱۰ ژانویه در ژنو داشته باشند را فراهم کنند.

پیش از این «ولودیمر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین گفته تهدیدهای آمریکا مبنی بر اعمال تحریم‌های بیشتر بر روسیه بی‌فایده است.

زلنسکی روز سه‌شنبه در مصاحبه با روزنامه «ریپابلیکا» گفته بود تهدیدهای «جو بایدن» در خصوص اعمال «تحریم‌های اقتصادی بسیار سخت» علیه مسکو برای متوقف کردن این کشور کافی نیست.

کشورهای غربی به‌ویژه آمریکا از درگیری‌های داخلی در اوکراین به‌عنوان فرصتی برای اعمال فشار بیشتر علیه روسیه استفاده کرده‌اند. رسانه‌های آمریکایی اخیراً این بحث را مطرح کرده‌اند که روسیه قصد دارد اوایل سال آینده میلادی به اوکراین حمله کند.

بایدن بامداد یکشنبه مدعی شده بود که در تماس تصویری با پوتین درباره عواقب ویرانگر اقدامی نظامی علیه اوکراین هشدار داده، اما گفته اعزام نیروی زمینی آمریکا برای دفاع از کی‌یف هرگز روی میز نیست.

دولت اوکراین به بهانه مبارزه با استقلال‌طلبان در نواحی شرقی این کشور، طی سال‌های اخیر به استقرار نیروها و تجهیزات سنگین و نیمه‌سنگین نظامی در مجاورت مرزهای روسیه پرداخته است. در مقابل، ارتش روسیه نیز بخشی از نیروهای نظامی خود را به‌منظور آمادگی برای اقدامات تحریک‌آمیز کی‌یف و متحدانش در مرزهای غربی مستقر کرده است.

از سوی دیگر کشورهای اروپایی عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) از جمله انگلیس، پیشنهاد عضویت اوکراین در ناتو را داده‌اند تا نظامیان این ائتلاف بدون هیچ مانعی بتوانند در خاک این کشور علیه روسیه عملیات کنند.

با این حال پوتین در تماس تلفنی که روز دوشنبه با «بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس داشت درباره فعالیت‌های نظامی کشورهای عضو ناتو در اوکراین و خطری که برای امنیت ملی مسکو دارند، هشدار داد.

فارس

پربیننده ترین خبرها