انتشار کتاب «سرقت» یک سال پس از حمله طرفداران ترامپ به کنگره آمریکا

انتشار کتاب «سرقت» یک سال پس از حمله طرفداران ترامپ به کنگره آمریکا
يکشنبه 12 دی 1400 - 11:43

کتاب «سرقت» به مسائل مرتبط با حمله طرفداران دونالد ترامپ به کنگره آمریکا در 6 ژانویه و دروغ‌پردازی‌های رئیس‌جمهور اسبق ایالات متحده می‌پردازد.

العالم - آمریکا

رادیوی ملی آمریکا (ان‌پی‌آر) در گزارشی آورده است: پنج‌شنبه 6 ژانویه است؛ سالگرد زمانی که یک گروه از اوباش به ساختمان کنگره ایالات متحده حمله کردند. آنها حامیان رئیس جمهور وقت، ترامپ بودند و می‌کوشیدند مانع از تأیید انتخاب جو بایدن از سوی کنگره و معاون رئیس جمهور شوند.
در نوامبر گذشته، نظرسنجی NPR/Marist نشان داد که 75 درصد از جمهوری‌خواهان می‌گویند ترامپ ادعای موجهی دارد مبنی بر اینکه تقلب، نتایج انتخابات سال 2020 را تغییر داده است. و ما باید در این مورد صریح باشیم: او ادعای موجهی ندارد و ادعای او در مورد تقلب گسترده دروغ است.
مارک باودن و متیو تیگ کتاب جدیدی به نام «سرقت» نوشته اند که ظهور این توطئه در سراسر کشور و زندگی های ویران شده توسط آن را مستند می کند.
مجری: رئیس‌جمهور ترامپ از سال 2016 شروع به ایجاد زمینه برای ادعای یک انتخابات دزدیده شده کرد. چقدر افرادی که با آنها صحبت کردید از شنیدن نظرات ترامپ غافلگیر شدند؟
باودن: من فکر می کنم مقامات محلی که در این ماجرا گرفتار شده بودند، بسیار غافلگیر شدند. بسیاری از آنها سال‌ها در اجرای انتخابات در ایالت‌ها و شهرستان‌های خود شرکت داشتند، و هیچ‌وقت چنین اتفاقی نیفتاده بود، و هیچ‌کس واقعاً صداقت یا درستی آنها را زیر سؤال نبرده بود. و با توجه به اینکه بسیاری از آنها جمهوری خواه و برخی از آنها حامیان ترامپ بودند، به نظر من این که آنها به جعل نتایج انتخابات خود متهم می شدند بسیار تعجب آور و گزنده بود.
مجری: بیشتر کتاب بر مجموعه ای از استراتژی های ترامپ و متحدانش، به ویژه رودی جولیانی تمرکز دارد. شما آن را یک استراتژی اشتباه می نامید. ماجرا چه بود؟
باودن: رودی جولیانی و نزدیکانش در تلاش برای ابطال انتخابات، به معنای واقعی کلمه، هر گونه اتهام تقلب را، صرف نظر از اینکه چقدر ناقص یا رد شده بود، از آنِ خود کردند. و من فکر می‌کنم هدف، کمتر برنده شدن در بحث بود تا جمع‌آوری حجمی از شکایات معطوف به انتخابات که بتوانند مردم را در سراسر کشور متقاعد کنند که آن انتخابات، مشکوک است.
مجری: ریشه این مشکل، همانطور که در کتاب آورده اید، بی اعتمادی بود. دموکراسی به میزان کمی از اعتماد نیاز دارد. آنها واقعاً از این اصل سوء استفاده کردند.
تیگ: آنها این کار را کردند و آن هم به روش‌های غم‌انگیز. حتی افرادی را که سال‌ها می‌شناختند، به دروغ «غیر آمریکایی» نامیدند.
مجری: شما در کتابتان به «شریل گای» اشاره کردید. و می خواهم از شما به طور خاص در مورد او بپرسم. اگر درست به خاطر داشته باشم، او کسی بود که اشتباه کرد، اشتباه را پذیرفت، به سرعت برای تصحیح آن اشتباه تلاش کرد، و با این حال همه چیز به همین جا ختم نشد. این برای او به معضلی بزرگتر بدل شد.
تیگ: درست است. او تبدیل به قطعه ای از حقه‌ی بزرگتر شد. او یک اشتباه داشت - حدود 3 هزار رای را تغییر داد، فکر می کنم از آرای ترامپ کم کرد و به آرای بایدن افزود. بلافاصله متوجه شد که چه کار کرده است. در کمتر از 24 ساعت او آن را اصلاح کرد و گفت: من اشتباه کردم. و این همه چیز است. تقصیر من است. اما این بخش توسط ساختار سیاسی که مصمم به یافتن نقص در روند انتخابات بود، نادیده گرفته شد. مهم نبود که او مسئولیت این اشتباه را به عهده گرفته بود. تنها چیزی که برای جولیانی و شرکایش جالب بود این بود که 3 هزار رای جابه جا شده بود.
مجری: خودِ رئیس‌جمهور ترامپ در این میان نقش مضحکی دارد. تعدادی از افرادی که در این کتاب معرفی شده‌اند می‌گویند که شخصی را می‌شناسند که با رئیس‌جمهور ترامپ در اتاق بوده است یا کسی که می‌شناسند مستقیماً از رئیس‌جمهور ترامپ شنیده است. این خودش عجیب و جالب است؛ اینطور نیست؟ منظورم حس نزدیکی آنها با رئیس جمهور است؛ در حالی که او در حال مبارزه با همه چیز است.
TEAGUE: این نشان دهنده ترجیح افراد قدرتمند است که به سرعت توسط رسانه های اجتماعی در سراسر کشور پخش می شود، به طوری که شما می توانید افرادی را در دیترویت یا فینیکس برای بلند کردن صدای خود و اعتراض و حتی شورش نشان دهید.
باودن: می دانید، رئیس‌جمهور ترامپ خودش را با بسیاری از این مسائل محلی درگیر کرد. در پنسیلوانیا او خودش را با یک جلسه استماع قانونگذاری ایالتی درگیر کرد که در آن، نمایندگان ادعاهای تقلب را مطرح کردند. و در میشیگان اعضای تک تک کمیسیون‌ها را که مسئول تأیید رأی بودند فراخواند تا با آنها لابی کند تا آرای خود را تغییر دهند. همانطور که همه ما درباره آن تماس تلفنی معروف می دانیم، او با براد رافنسپرگر، وزیر امور خارجه ایالت، تماس گرفت تا او را تحریک کند تا رای لازم را برایش پیدا کند و در ایا لت جورجیا برنده شود. بنابراین شکی نیست که ترامپ مستقیماً همه اینها را هدایت می کرد و در بسیاری از موارد شخصاً وارد عمل شد تا بر نتیجه تأثیر بگذارد.
مجری: به نظر شما الآن در چه وضعیتی هستیم؟ همه این شمارش‌ها وجود داشته است - حتی پس از روز تحلیف و در دوره ریاست جمهوری بایدن. هنوز به نحوه برگزاری انتخابات و نحوه کار این دستگاه ها بی اعتمادی وجود دارد. و نمی‌دانم با توجه به عدم اعتمادی که به این دلیل القا شد، باید به چه سمت و سویی برویم؟
باودن: من بعید بدانم این بی اعتمادی از بین برود. منظورم این است که مطمئناً به نفع دونالد ترامپ و اطرافیانش است که آن را زنده نگه دارند و بر طبلش بکوبند. اما من از این کتاب خوش بینانه به آینده نگاه می‌کنم. دور شدم چون چیزی که دیدیم این بود که مردم آمریکا اساساً به اندازه دونالد ترامپ ناصادق نیستند. انتخابات بسیار غیرمتمرکز است و مقامات محلی در بیشتر موارد عمیقاً میهن پرست و صادق هستند. و فکر می کنم بسیار دشوار خواهد بود که در مقیاسی بزرگ آنها را از شمارش دقیق آرا و ارائه گزارش دقیق منحرف کنید.
تیگ: به این فکر می‌کردم که تفاوت‌های فاحشی بین یک طرف «قرمز» و یک طرف «آبی» وجود دارد. ولی واقعاً اینطور نبود. بسیاری از قهرمانان کتاب، مردمی که برخاستند و گفتند: نه. ما حقیقت را خواهیم گفت - افراد محافظه کار و حتی خودِ حامیان ترامپ بودند. بنابراین واضح است که مرز بین حقیقت و دروغ چیزی است که از قلب هر انسانی می گذرد و تنها موضوع مهم، سیاست‌های جناحی نیست. این حقیقت من را به کشور امیدوار می کند.

پربیننده ترین خبرها