استقرار نیروهای امنیتی سودان برای جلوگیری از تجمع مخالفان کودتا

استقرار نیروهای امنیتی سودان برای جلوگیری از تجمع مخالفان کودتا
يکشنبه 12 دی 1400 - 18:25

ارتباطات اینترنتی و تلفنی در پایتخت سودان به شدت محدود شده است.

العالم - آفریقا

به گزارش شبکه خبری العالم به نقل از خبرگزاری فرانسه، تعداد زیادی از نیروهای امنیتی سودان روز یکشنبه در خارطوم، پایتخت، مستقر شدند و در بحبوحه فراخوان‌ها برای برگزاری تظاهرات دموکراسی‌خواهانه به یاد شهدای کشته شده در اعتراضات اخیر، خیابان‌ها را مسدود کردند.

ارتباطات از جمله اینترنت و خطوط تلفن به شدت محدود شده است در حالی که افسران مسلح، پل های کلیدی بر روی رودخانه نیل که خارطوم را به حومه آن متصل می کند مسدود کردند.

بنا بر اعلام گروه نظارت بر وب NetBlocks, خدمات اینترنت تلفن همراه از اواسط صبح و پیش از اعتراضات برنامه ریزی شده قطع شد. این نخستین اعتراض به کودتاچیان سودان در سال جدید میلادی محسوب می‌شود.
فعالان از اینترنت برای سازماندهی تظاهرات و پخش تصاویر زنده از آنها در سودان استفاده می کنند.
سودان، با سابقه طولانی کودتاهای نظامی، از زمان سرنگونی عمر البشیر در سال 2019 در پی اعتراضات گسترده مردمی، مسیری شکننده را به سوی حکومت غیرنظامی پیموده است.
اما از زمانی که ژنرال عبدالفتاح البرهان، رهبر نظامی پس از سرنگونی بشیر - در 25 اکتبر کودتا کرد و عبدالله حمدوک، نخست وزیر را به حبس خانگی فرستاد، کشور در آشوب فرو رفته است.

حمدوک در 21 نوامبر بر اساس یک توافق به قدرت بازگردانده شد اما اعتراضات گسترده همچنان ادامه دارد زیرا تظاهرکنندگان به ژنرال کهنه کار برهان و وعده های او برای هدایت کشور به سوی دموکراسی بی اعتماد هستند.

علیرغم سرکوبی که - به گفته کمیته پزشکان حامی دموکراسی - منجر به کشته شدن دست‌کم 53 نفر و زخمی شدن صدها نفر در خشونت های مربوط به تظاهرات شده است، فعالان یک کمپین بیش از دو ماهه تظاهرات خیابانی علیه تسلط ارتش را ادامه می دهند.

این تجمعات بارها توسط نیروهای امنیتی با پرتاب گاز اشک آور و همچنین استفاده پلیس از باتوم و شلیک تیر هوایی سرکوب شده است.
پنج‌شنبه هفته گذشته، 5 نفر زمانی کشته شدند که نیروهای امنیتی در خارطوم به تظاهرات ده‌ها هزار نفری مردم با شعار «نه به حکومت نظامی» حمله کردند.

به گفته یک خبرنگار خبرگزاری فرانسه، روز یکشنبه سربازان در خودروهای زرهی مجهز به مسلسل های سنگین، در گذرگاه های جاده ای استراتژیک مستقر شدند.
فعالان در پست های منتشر شده در شبکه های اجتماعی می گویند 2022، "سال تداوم مقاومت" خواهد بود.

پربیننده ترین خبرها