آماده‌باش سودان در آستانه تظاهرات امروز مخالفان کودتا

آماده‌باش سودان در آستانه تظاهرات امروز مخالفان کودتا
يکشنبه 12 دی 1400 - 07:48

العالم - افریقا

در پی فراخوان "انجمن مشاغل سودان" و "کمیته‌های مقاومت" برای برگزاری تظاهرات ضد کودتا طی امروز یکشنبه، مقامات سودان ضمن اتخاذ تدابیر امنیتی، ۴ پل از ۱۰ پل در خارطوم، پایتخت این کشور را مسدود کردند.

به گزارش ایسنا، به نقل از القدس العربی، شاهدان عینی گزارش دادند که مقامات امنیتی سودان برای جلوگیری از رسیدن معترضان به مجاورت کاخ ریاست جمهوری در مرکز خارطوم ۴ پل را بستند.

شاهدان همچنین توضیح دادند که در میان پل‌هایی که بسته شد، پل های "نیل سفید" بود که ام درمان و خارطوم را به هم وصل می‌کند و پل های "منشیه" که شهر نیل شرقی و خارطوم را به هم متصل می کند.

روز شنبه، انجمن مشاغل سودان (رهبر جنبش اعتراضی این کشور) و کمیته‌های مقاومت با محکوم کردن توافق سیاسی امضا شده بین رئیس‌جمهور حاکمیت، خواستار تظاهرات طی امروز یکشنبه تحت شعار «وفاداری به شهدا» شدند.

سودان از ۲۵ اکتبر گذشته شاهد تظاهرات در واکنش به اقدامات فوق العاده عبدالفتاح البرهان رئیس شورای حاکمیتی سودان بوده است که مهمترین آنها اعمال وضعیت فوق العاده، انحلال شورای حاکمیت و وزرای انتقالی، برکناری نخست وزیر عبدالله و دستگیری مقامات و سیاستمداران بود.

از سوی دیگر آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا از نیروهای امنیتی سودان خواست از خشونت علیه معترضان در این کشور خودداری کنند.

در بیانیه وزارت امور خارجه آمریکا آمده است که بلینکن گفته است: راهی رو به جلو وجود دارد و این مستلزم آن است که نیروهای امنیتی فوراً استفاده از زور علیه معترضان را که می‌تواند منجر به تلفات جانی شود، متوقف کرده و کسانی را که مسئول نقض حقوق بشر هستند، به دست عدالت بسپارند.

بلینکن همچنین از نیروهای سیاسی سودان خواست تا گام‌های بیشتری در جهت تشکیل یک دولت معتبر متشکل از وزرا و تشکیل شورای قانونگذاری و دو نهاد مسئول امور قضایی و انتخاباتی بردارند.

تظاهرات روز پنجشنبه در خارطوم به درگیری بین تظاهرکنندگان و پلیس منجر شد و نیروهای امنیتی برای متفرق کردن تظاهرکنندگان از گاز اشک‌آور و نارنجک‌ و شوکر استفاده کنند که به کشته شدن 5 تن انجامید.

ایسنا

پربیننده ترین خبرها